Hör upp, cykel i media-tråden

Om det inte finns en själ i närheten finns det ingen problem. Då finns det ingen problem heller med t.ex. cykla mot röd. Problemet kommer när det finns en själ i närheten. Jag har hellre regler som separerar cyklister från gångtrafikanter för att en del inte kan beter sig på ett rimligt sätt. (Inte att det kommer att göra nåt för att ingen kontrollerar eller säger till.
Ser inte riktigt vad det är som gör att en person som skiter i regel 1 (krav på att lämna företräde) kommer att följa regel 2 (förbud att cykla på övergångsställe).

Senast ändrad:
Om det är tydligt att man inte alls får cykla på övergångsställen kommer, kanske, färre personer att cykla där.
Om man tar en utbildad grupp trafikanter som jämförelse så håller inte förhoppningen:
Det är tydligt att man inte får köra motorfordon snabbare än skyltad hastighet, ändå kör väl minst hälften för fort på nästan alla vägar.
Det är rätt länge sedan regeln kom att man ska stanna när det slår om till gult, ändå gasar de allra flesta istället.

Om man tar en utbildad grupp trafikanter som jämförelse så håller inte förhoppningen:
Det är tydligt att man inte får köra motorfordon snabbare än skyltad hastighet, ändå kör väl minst hälften för fort på nästan alla vägar.
Det är rätt länge sedan regeln kom att man ska stanna när det slår om till gult, ändå gasar de allra flesta istället.

Ja, men med cyklister på övergångsställen skulle jag åtminstone kunna säga till. Om det har nån effekt på svenskor har jag ännu inte fastställt.

En "smart" lösning på trängselproblemen?

Svårt att välja det mest dumma av alla uttalanden från Zachaus (M) håll här. jag tror dock det här tar priset, i mycket hård konkurrens:

"I beslutsförslaget hänvisas det även till att cyklarna konkurrerar med passagerare med funktionsnedsättning."

Det tråkiga med detta är att man har riktigt dåliga lösningar för att kunna ta med cykel på tåget som i sig leder till konflikter. Vagnar med riktiga lösningar för cyklar kan dels ge mer platseffektiv hantering men också ett tydligare ställningstagande till huruvida man får ta med sig cykeln. Nu är det alltid en dålig kompromiss.

Nä då ska vården prioriteras i stället. Inget fel i det (om pengarna nu används till vård av patienter?). Det hjälper dock inte det cyklande folket ...
Visst. Men nu handlade det om 85 mille på ett par månader om jag förstår det rätt. Dubbla tiden så finns det mitt utrymme att låta en del av pengarna som de som nyttjar kollektivtrafiken betalar gå tillbaks till just kollektivtrafiken. 👌

En helt absurd idé. Jag cykelpendlade mellan Malmö och Lund och det var väldigt välkommet att man kunde ta cykeln på tåget när det regnade eller var snöstorm.

Det var ju typ jag och en eller två andra tjommar klockan 06.30 mot Lund. Att lägga förbud i ”rusningstrafik” 06-07… herregud så verklighetsfrånvänt.

sen var det sällan problem hem sträckan Lund-Malmö med lokaltågen klockan 17, det fanns ofta plats. Det gick annars tåg var 10e-20e minut så fick man inte plats var det bara att vänta till nästa.

Dock ska nämnas att designen på tågen lätt hade kunnat vara mer effektiv för cyklar. När flixtrain körde gbg-sthlm så hade de cykelställ lodrätt och det tog liksom noll plats. Det är snarare där man bör börja än att förbjuda cyklister…

Jag föreslog något liknande för min arbetsgivare. Två datorer. En alltid på kontoret, en alltid hemma. Det gick inte hem.

En smartare lösning hade väl varit att lägga ner tågen helt? Man kan ju enkelt tex köra mellan stationerna med bil.

Jag föreslog något liknande för min arbetsgivare. Två datorer. En alltid på kontoret, en alltid hemma. Det gick inte hem.

En smartare lösning hade väl varit att lägga ner tågen helt? Man kan ju enkelt tex köra mellan stationerna med bil.
Jag har kört två datorer länge. Allt ligger ju i molnet så burkarna är ju bara terminaler. Ryggen blir glad iaf.

Lätt att ta kål på en gamling i Sthlms trafiken.

Svårt att välja det mest dumma av alla uttalanden från Zachaus (M) håll här. jag tror dock det här tar priset, i mycket hård konkurrens:

"I beslutsförslaget hänvisas det även till att cyklarna konkurrerar med passagerare med funktionsnedsättning."
Min favorit är ”I många fall ser vi att cyklister tränger sig före och att det uppstår konflikter och situationer som kan upplevas obehagliga för våra resenärer.”
Väldigt tydligt ställningstagande att folk med cykel är problemet och icke önskade. Cyklisterna är visst en annan grupp är resenärerna.

Min favorit är ”I många fall ser vi att cyklister tränger sig före och att det uppstår konflikter och situationer som kan upplevas obehagliga för våra resenärer.”
Väldigt tydligt ställningstagande att folk med cykel är problemet och icke önskade. Cyklisterna är visst en annan grupp är resenärerna.
Det finns i sanning att välja på i den korta lilla intervjun.

Det är märkligt att vi inte kan bete oss på ett sätt gentemot varandra som innebär att vi inte behöver reglerna våra mellanhavanden ner till den här nivån.

Tillbaka
Topp