Hörlurar för cykling och löpning

Octagon

Aktiv medlem
Jag har tidigare avfärdat musik och talböcker under träning som trafikfarligt men har nu upptäckt att det är rätt nice. Mina öron är rätt trånga, så alla lurar passar inte, det jag äger och provat är:

Iphone original, dom där ovala. Sitter bra i örat och sluter inte helt tätt vilket gör att man kan höra ljudet från omgivningen (man slipper bli överkörd av passerande cyklister när man springer). Fungerar för cykling i uppförsbacke och löpning, dvs fungerar inte i fart eftersom det blir för mycket vindbrus.

Samsung Galaxy original. Gummiproppar. Lite stora för mina öron, men sitter kvar. Gummipropp som stänger ute ljud dvs lite mer trafikfarligt. Fungerar bara till landsvägscykling för mig eftersom sladdens skav mot kläderna fortplantas in i örat vid löpnig och MTB. I vart fall för mig, min sambo springer med sina. Ok även i lite fart.

Vad använder du och hur fungerar dom? Peltorkåpor med blåtand? Bose med dämpning? Sportlurar med båge?

Älskar mina Jaybird x2 - enda nackdelen är att de är väl dyra.
Att bli av med sladden, och ha lurar som sitter kvar trots svett och studsa runt - oslagbart.

Senast ändrad:
Se upp med in-ear lurar och fukt i kombination med vissa typer av material.

Jag har dragit på mig mer eller mindre permanent extern otit (hörselgångseksem, http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Horselgangseksem/) sedan jag använde ett par in ear-lurar som följde med telefonen. Kuddarna på lurarna var i någon sorts gummit som mina öron reagerade mycket kraftigt mot (lyssnade på musik på morgonen på väg till jobbet då öronen fortfarande var lite fuktiga efter morgonduschen).

Jag har ett par shure se846 som låter knasbra och är svettåliga. Många olika kuddar följer med. Bra för mig, ena örkanalen är trängre än den andra. Så, liten kudde för höger, mellan för vänster.

Jag kör inte med hörlurar när jag cyklar då det inte känns säkert. Vid löpning kör jag med Koss Porta Pro. De är minst 10 år gamla men funkar fortfarande och funkar kanon. Läcker en del ljud både ut och in så man hör fortfarande om det är trafik runtomkring.

Octagon sa:
Jag har tidigare avfärdat musik och talböcker under träning som trafikfarligt men har nu upptäckt att det är rätt nice.
Visst presterar man lite bättre...
...ända tills någon inte uppmärksammar på att man är totalt döv med ändå kutar runt som om man trodde att man hade stålmanens superhörsel.

Använder apples orginal (den "nya" ovala ear-buds varianten). Är faktiskt helt ok ljud vid löpning och cykling trots att de inte stänger ute ljud (apples forskning gav resultat). Har tidigare pratat om dessa i en annan tråd och använder dom av samma skäl som du, TS. Mina övriga ljudreferenser är en Linn-receiver och Sennheiser HD600 hörlurar.

Jag cyklar längs 73:an, och den delen av pendlingssträckan kan man ändå inte använda öronen till något vettigt pga dånet, så jag brukar lyssna på podcasts medan jag cyklar där.

Jag kör med ett par bose QC 20. De är brusreducerande och passar bra. Brusreduceringen gör en himla skillnad när man kör längs en bullrig väg och tar bort mycket av vindbruset också. Jag pluggar i dem i öronen när jag startar och slår av och på dem och podcasten med fjärren när jag cyklar över skanstullsbron. Funkar rätt bra och det är praktiskt om någon ringer.

Tidigare körde jag med apples earbuds, men då fick jag vrida upp volymen i höjd med globen.

rikard sa:
Jag kör med ett par bose QC 20. De är brusreducerande och passar bra. Brusreduceringen gör en himla skillnad när man kör längs en bullrig väg och tar bort mycket av vindbruset också.
+1 på brusreducering
Flera av Sony Xperia Z-telefonmodeller har inbyggd brusreducerings-funktion https://support.sonymobile.com/global-en/xperiaz5compact/userguide/Noise-canceling/
Men det krävs rätt (och dyr) lur, tex: Sony MDR-NC750 http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/high-resolution-audio-headset-mdr-nc750/
Skillnaden med eller utan "Noise Cancelling" är stor, och att tydligt kunna höra det man vill lyssna på utan att höja volymen till (så gott som) max är inte endast trumhinnorna tacksamma för, man blir inte lika uttröttad av bullret.

/Håkan

Jag lyssnar på ljudböcker på jobbet och på långpass när jag kör själv, använder just nu Sennheiser Hörlurar in-ear CX2i.
När jag cyklar så försvinner ljudet efter ca 3 timmar men efter ett par timmar hemma så funkar dom igen fattar inte varför!!
funderar på blåtand nästa gång - mina lurar(har provat många olika) brukar hålla 6-12 månader men nu har jag sparat kvittot :)

jarna sa:
Jag lyssnar på ljudböcker på jobbet och på långpass när jag kör själv, använder just nu Sennheiser Hörlurar in-ear CX2i.
När jag cyklar så försvinner ljudet efter ca 3 timmar men efter ett par timmar hemma så funkar dom igen fattar inte varför!!
funderar på blåtand nästa gång - mina lurar(har provat många olika) brukar hålla 6-12 månader men nu har jag sparat kvittot :)

Låter som dom absorberar fukt med tiden.

Tillbaka
Topp