hörlurar till mtb

scott730plus

Aktiv medlem
hörlurar till mtb
Är ute konstant och cyklar och lyssnar ofta podcast i samma veva. Haft ett par jaybird vista 2(inear) som jag haft i 3 år.
Igår när jag var ute så tror jag att i samband med att jag stoppa ner dom i jackan så tappa jag ut ena luren.
Gått och letat nu i 1 timme och det går ju att se på en karta vart man senast hade kontakt med hörluren. Det går t om att spela upp ett ljud så man kan lyssna efter dom.

Men nu hittar jag inte ena hörluren ändå såklart!

Nu till min fråga.... Någon som kan tipsa om några bra hörlurar som inte fångar upp så mycket vindbrus och är allmänt bra att cykla med?
Inear givetvis...

hörlurar till mtb
Jag cyklar med Sennheiser TW3 och Bower & Wilkins Pi7 S2. Vet inte om de är så mycket bättre på vindbrus men de vinner många tester. TW3 är mindre än Pi7 så kanske bättre till cykling. Huvudsaken för att undvika vindbrus är att du får dem tätt i öronkanalen, dvs att du har rätt "tips" (ploppar), men även den aktiva brusreduceringen gör mycket naturligtvis.

hörlurar till mtb
Jag kan i alla fall inte rekommendera första generationen AirPods Pro. Fick mina utbytta inte mindre än fyra gånger pga problem med brusreduceringen, men sedan passerade de treårsgränsen och de gick sönder rätt snart igen.

Vet inte om andra generationen håller bättre.

hörlurar till mtb
Vill du ha något som släpper igenom ljudet från omgivningen så får du nog acceptera lite vindbrus. Mina Sony WF1000XM5 är bättre än mina Vista 2 men de är definitivt inte bra, enligt mig. Båda lurarna har jag kört/kör utan varken anc eller transparency mode på och jag har accepterat att jag inte hör speciellt mycket av omgivningen men jag pendlar på gator med lite trafik så jag tycker ändå att det är okej. Har kört i skogen ibland också men jag brukar köra utan då.

Jag var inne på att testa Sony Linkbuds (de med hålen) men jag hittar inga recensioner för vindbruset vid cykling och det är lite mycket pengar för att chansa. Finns säkert andra alternativ som också är öppna men problemet allmänt blir ju att de inte kommer låta speciellt bra (och kanska bara vara användbara för cykling, anc är guld värt i skolan och kollektivtrafiken...).

hörlurar till mtb
Jag cyklar med Sennheiser TW3 och Bower & Wilkins Pi7 S2. Vet inte om de är så mycket bättre på vindbrus men de vinner många tester. TW3 är mindre än Pi7 så kanske bättre till cykling. Huvudsaken för att undvika vindbrus är att du får dem tätt i öronkanalen, dvs att du har rätt "tips" (ploppar), men även den aktiva brusreduceringen gör mycket naturligtvis.
Har också ett par TW3 och är riktigt nöjd med dessa, kör med vindbus-reducering på.

Kommer snart en Sport-variant med inbyggd pulsmätare och termometer, om man är intresserad av det:

hörlurar till mtb
hörlurar till mtb
Jag kan i alla fall inte rekommendera första generationen AirPods Pro. Fick mina utbytta inte mindre än fyra gånger pga problem med brusreduceringen, men sedan passerade de treårsgränsen och de gick sönder rätt snart igen.

Vet inte om andra generationen håller bättre.
Jag har inte haft några problem med mina 2 gen. Cyklar alltid med dom.

hörlurar till mtb
Jag kör jabra elite 7 och de funkar bra. Med rätt öronplopp så sitter de fast bra. Jag kör ofta med bara vänstra i örat och då ställer de automatiskt om till mono. Kommer inte ihåg om det är pro eller active jag har. Jag tror att det är pro eftersom de hade aningen bättre ljud.

Att prata i telefon funkar inte alls, ingen hör vad jag säger. Men det är inte ett jätteproblem för mig.

hörlurar till mtb
Hade länge ett par bose soundsport halv wireless, asbra, satt perfekt och senilsnöret mellan dom gör ja att man inte tappar bort ena av misstag..
När dom dog har jag betat av lite olika, men efter ett garantiutbyte på dom jbl som var bäst (JBL Flow Pro), tasteless is tog tid köpte ja ett par sennheiser sport tw, svinbra!
(dom jbl finns nya i obruten förpackning som jag säljer vid intresse)

hörlurar till mtb
Var in och köpte ett par jabra elite 4 idag på clasohlsson.. var bra pris sen när jag kom in i butiken så var de dessutom felmärkta så fick de för 650 kr tror jag det var. Så får testa dom här ett par dagar... satt helt okej i öronen när jag testa hemma men får se ikväll om jag drar ut med cykeln så blir det riktiga testet.

hörlurar till mtb
Var in och köpte ett par jabra elite 4 idag på clasohlsson.. var bra pris sen när jag kom in i butiken så var de dessutom felmärkta så fick de för 650 kr tror jag det var. Så får testa dom här ett par dagar... satt helt okej i öronen när jag testa hemma men får se ikväll om jag drar ut med cykeln så blir det riktiga testet.
På mina elite 7 fanns det en funktion i appen för att kalibrera ljudet. Den klagade på hur mina lurar satt i öronen så jag bytte till ett par mindre pluppar (för små för en hel karl) och sen satt lurarna kanonbra. Ett tips från coachen

hörlurar till mtb
Jag kör bone conducting lurar. Gillar att de inte stänger ute något ljud eller fortplantar stötar och vibrationer i hörselgången. Generar inget vindbrus utöver vad ditt eget öra gör. Extremt bekväma att svettas i och dessutom vattentäta så man kan fortsätta lyssna i duschen.
Nackdelen är att ljudkvaliteten är rätt kass, men funkar fullgott till Podcasts.

Senast ändrad:
hörlurar till mtb
Tycker bone conducting lurar funkar bra upp till ca 25km/tim. Och helst medvind =)

Testade bone conducting men fick det inte alls att funka. Tryckte jag till lurarna hårt mot benet framför örat så lät det okej, men släppte jag tycket blev ljudet sjukt burkigt och man kände hela tiden kittlande strömmar. Rätt oskönt att konstant få småstötar ?
Men har man en skalle som funkar med lurarna verkar det finnas potential men passformen är superkinkig, in ear är i jämförelse sjukt förlåtande.

hörlurar till mtb
Jag har inget problem med det alls. Man ska nog se till att de passar öronen hyffsat dock. Min bror hade problemet att de nästan satt utanpå öronen innan han skaffade ett par som passade honom. (Inomhus kan det bli så svettigt att de nästan ramlar ur dock)
Mina sitter bra men jag skulle inte utesluta att de trillar ut någon gång. Har ej testat. Är inte intresserad för egen del. Tror hon får börja med nåt sånt jag länkar

hörlurar till mtb
Jag kör med orginallurarna till en gammal Samsung Galaxy S6. De trillar lätt ur, men när jag springer eller cyklar använder jag bara den ena av dem och ser till att den sitter kvar mha. ett elastiskt pannband som jag låter gå över luren och örat. Det ser lite knasigt ut men funkar bra. Även det mesta av vindbruset vid cykling försvinner på det sättet.

Addendum: Det skulle säkert funka med en mössa också, som man drar ned över örat/öronen. Tunn hjälmmössa använder jag normalt ändå vid cykling, så ska nog testa det. Annars vid löpning kan det kanske bli lite väl varmt med mössa vid varmare väderlek.

hörlurar till mtb
Jag kör med orginallurarna till en gammal Samsung Galaxy S6. De trillar lätt ur, men när jag springer eller cyklar använder jag bara den ena av dem och ser till att den sitter kvar mha. ett elastiskt pannband som jag låter gå över luren och örat. Det ser lite knasigt ut men funkar bra. Även det mesta av vindbruset vid cykling försvinner på det sättet.

Addendum: Det skulle säkert funka med en mössa också, som man drar ned över örat/öronen. Tunn hjälmmössa använder jag normalt ändå vid cykling, så ska nog testa det. Annars vid löpning kan det kanske bli lite väl varmt med mössa vid varmare väderlek.
Ja, det är den typen av lurar jag själv föredrar men efter att samsung gett mig en telefon utan 3.5mm jack har jag till sist gett upp och köpt bt lurar.
För barnet finns inget annat än bt på kartan tror jag.

hörlurar till mtb
Men varför har man lurar när man cyklar? Helt ofattbart. Då är ju ni lika "halvdöva" som gångare man håller på krocka med ibland. Bättre att höra omgivningen. Lyssna kan ni göra hemma.

hörlurar till mtb
Men varför har man lurar när man cyklar? Helt ofattbart. Då är ju ni lika "halvdöva" som gångare man håller på krocka med ibland. Bättre att höra omgivningen. Lyssna kan ni göra hemma.
Utifrån ett säkerhetsperspektiv är det såklart bättre utan. Men att man har hörlurar i öronen betyder ju inte heller att man inte har koll på sin omgivning.

Om jag skall vara helt ärlig så är det en väldigt onödig kommentar. Om det är så ofattbart för dig så kan du använda "ignorera"-funktionen nästa gång.

hörlurar till mtb
I skogen är jag böjd att hålla med men är man 12 år måste man själv få upptäcka en del grejor.
Bättre hon testar hörlurar än knark.

Ett par Sony kommer snart med posten.

hörlurar till mtb
Kör mina utan brusreducering och då fungerar de bra, även under fullfacehjälm om man är noggrann när man sätter på sig hjälmen. Brusreduceringen fungerar inte alls för mig och ska reklamera, kan inte köra bil med dom, kan inte cykla eller vara på ställen med folk utan att det blir hemskt i öronen.

hörlurar till mtb
Aktiv brusreducering på in-earlurar verkar svajigt. Tycker jag läser hela tiden om hur folk ska reklamera lurar hela tiden oavsett märke. Finns det lurar som används frekvent och där brusreduceringen fungerar längre än 1-2 år?

hörlurar till mtb
Transparant läge och låg volym. Det kan jämföras med att lyssna på musik i bilen med tillräckligt låg volym för att ha ett samtal utan problem.

hörlurar till mtb
Transparant läge och låg volym. Det kan jämföras med att lyssna på musik i bilen med tillräckligt låg volym för att ha ett samtal utan problem.
eller hur en människa med bmw har rätt att köra bilen jämfört med någon med en peugot eller skoda eller arbetsbuss, är en jävla skillnad på hur mkt man hör utifrån ;)

hörlurar till mtb
Kör med jbl enklaste inear när jag cyklar. De fungerar kanon. Har flertalet lurar med aktiv brusreducering och dom förstärker vindbruset istället ?

hörlurar till mtb
Jag förstår hur du menar, men jämförelsen blir ändå lite fel eftersom man i princip inte kan höra något av omgivningen när man sitter i en bil (med eller utan musik) om rutorna är stängda.
Den som försökt använda ringklockan för att uppmärksamma en bilist på att hen står ivägen vet vad jag menar. ?

Man hör lätt en ringklocka när man cyklar. Även med lite musik i öronen.

Tillbaka
Topp