Hörlurar under cykelturen!

Gamjaevel

Medlem
Tjenare, tänkte fråga expertisen eller iallafall kanske få en ny synvinkel på saker och ting.

Häromdagen var jag ute och cyklade, och tappade ena hörluren som självklart valde att snurra in sig i kassetten och bakhjulet, resultatet behöver jag nog inte förklara.
Så nu letar jag efter en värdig efterföljare, och har snöat in mig på "true wireless" hörlurar.
Det finns en del kandidater i urvalet, den enda dominerar på en sak, medan den andra på något annat.

För att göra en lång sak kort, jag letar efter en hörlur som reducerar vindbrus, men samtidigt inte blockerar ljud från trafik för mycket, som tål vatten och svett, iallafall till den mån att man inte behöver vara orolig för att de pajar när man svettas.

I urvalet finns:
Jaybird vista
Jabra elite 75t
Samsung galaxy buds+
Sony wf1000xm3

Någon av er som använder någon utav ovanstående som har en utvärdering?

Tycker Shure SE215 funkar bra.
Inte helt trådlösa men bra batteritid och stänger ute en del vindljud. Har hittills inte hittat någon hörlur med aktiv noice-canceling som funkar för vindbrus.

Säg till om du hittar något annat bra. Kanske kan denna tråd då göra nytta annat än för alla som gillar att posta om hur dumt det är med hörlurar vid cykling.

//j

Samsung galaxy buds följde med luren. Jag gillar att det blir smidigt med samma fabrikat - parar enkelt, tekniken funkar och uppdateras.

Det finns ett läge för genomhörning av just trafik som fungerar bra, men jag har ändå valt att vara plugga i ena örat de gånger jag känner att jag vill ha musik eller pod till pendlingen.

Jag kör med Jaybird Vista. Dom tål både vatten och svett. Har bra batteritid och man kan ställa in vissa snabbkommandon via en app som passar en själv så touchfunktionen på hörlurarna gör olika saker så man slipper ha fram telefonen ur ryggfickan för att t.ex. höja och sänka volymen.

Ljudet är bra och EQ går att ställa i appen. Dom blockerar rätt mycket ljud utifrån man spelar musik, så man får se sig om lite extra.
Har inte haft några problem med hackande bt-uppkoppling eller så.

Inte svar på frågan direkt, men jag vill ändå säga det igen: Windfree gör att alla små lurar funkar - tar bort vindbrus väldigt bra.
Snyggt och sexigt dessutom!

Jag kör apple AirPods pro, så sjukt praktiska. sitter super bra i örat också.
Av dem du listade sitter Jaybird vista generellt bäst i örat. Sony är väll den hörluren som presterar bäst, dock inget man vill cykla med då den generellt verkar sitta lite sämre i folks öron.

Jag har Sony wf1000m3. Dom ska du inte ha. Mikrofonen är kass även om det inte blåser och dom brusar väldigt mycket när man kör ANC påslaget. Annars är dom bra :)

Jabra har bra grejer nu. Tror att 75orna är en bra kandidat

Jag har Sonyn. Riktigt bra lur, suverän ljudkvalitet, batteritid och ANC.Brusar dock en del i vinden och fungerar dåligt om man använder dem för samtal. Cyklar 1.5 mil om dagen i ett blåsigt Skåne och är nöjd. Perfekta som reselurar. Inget brus i mina, bortsett från vindbrus då.

Jag har använt jaybird vista i ett år nu. Helt fantastiska! Bra ljud, bra passform, tåliga, bra batteritid, enkla att koppla upp. Jag brukar vara bra på att hitta småfel på allt jag äger men just mina jaybirds har fungerat helt felfritt. Nackdelen (i ditt case) är väll att de stänger ute ljud för bra. Jag har svårt att höra trafik och andra ljud utifrån när jag cyklar. Skulle ändå rekommendera lurarna alla dagar i veckan ändå!
Edit: Mikrofonen är inte den bästa. Att hålla ett samtal genom hörlurarna funkar men rekommenderas inte.

Urbanista London har fått bra recensioner, kostar ok, och har förutom brusreducering även hear-through (om man vill) så att man hör i trafiken.

Jag har använt jaybird vista i ett år nu. Helt fantastiska! Bra ljud, bra passform, tåliga, bra batteritid, enkla att koppla upp. Jag brukar vara bra på att hitta småfel på allt jag äger men just mina jaybirds har fungerat helt felfritt. Nackdelen (i ditt case) är väll att de stänger ute ljud för bra. Jag har svårt att höra trafik och andra ljud utifrån när jag cyklar. Skulle ändå rekommendera lurarna alla dagar i veckan ändå!
Edit: Mikrofonen är inte den bästa. Att hålla ett samtal genom hörlurarna funkar men rekommenderas inte.
Jag har också Jaybird Vista, i mina öron fungerar dom inte. Om jag promenerar eller springer så dunsar varje fotsteg vilket gör dom rätt värdelösa som sportlurar (följer med 3 olika storlekar på öronproppar, har provat alla med samma resultat). Ljudet är dessutom relativt dåligt när man spelar musik (sett till priset). Och att så många TW-lurar fungerar dåligt vid telefon-samtal, det är ju chockerande att tillverkarna inte löst det 2020.

Positivt är att trots att de saknar ANC så är de ganska bra på att stänga ute omgivande ljud så de fungerar bra på gymmet, men det betyder också att jag inte skulle rekommendera dom för cykling.

Min rekommendation är att om möjligt testa de lurar du tänker köpa så de fungerar bra för dig för uppenbarligen har man väldigt olika upplevelse om vad som är bra. För 1790 kr så skulle jag personligen inte köpa Jaybird Vista igen men så klart jättebra om de fungerar för andra.

Jag kör Jabra Elite 75t, sjukt nöjd med dem. Tar helt bort vindbruset när jag kör landsväg. Passar bra i mina öron så inga problem att de hoppar ur vid stökig mtb eller löpning heller.

Jag har jabra-lurar och har tidigare testat jaybirds. Tycker att ”heartrough” funktionen på truwireless (av dessa iaf) gör att det förstärker vindbrus. Och att köra utan att höra omgivningen är inget för mig, både av säkerhetsskäl och av känslan att höra cyklingen och naturen. Så jag har backat tillbaka till trådade lurar Bose soundsport, som sitter kanonbra och ger bra ljud i förhållande till att de inte sluter helt tätt utan ger bra ljud från omgivningen. Dessutom bra/äkta omgivningsljud, inte via mic/högtalare som åtminstone Jabra:s heartrough-teknik verkar köra med. (Jag är inne på mitt tredje par hel-trådade soundsport, och vet ej de säljs numer. Men om det finns så kommer jag köpa ytterligare ett par när mina nuvarande ger sig.)

Jag har jabra-lurar och har tidigare testat jaybirds. Tycker att ”heartrough” funktionen på truwireless (av dessa iaf) gör att det förstärker vindbrus. Och att köra utan att höra omgivningen är inget för mig, både av säkerhetsskäl och av känslan att höra cyklingen och naturen. Så jag har backat tillbaka till trådade lurar Bose soundsport, som sitter kanonbra och ger bra ljud i förhållande till att de inte sluter helt tätt utan ger bra ljud från omgivningen. Dessutom bra/äkta omgivningsljud, inte via mic/högtalare som åtminstone Jabra:s heartrough-teknik verkar köra med. (Jag är inne på mitt tredje par hel-trådade soundsport, och vet ej de säljs numer. Men om det finns så kommer jag köpa ytterligare ett par när mina nuvarande ger sig.)
Jag tror mina heter soundsport också, det är Bose som gjort mina. https://www.webhallen.com/se/produc...jNnXoYo9Rv9n-Vew47GXr9sTXxub9H9UaAuo3EALw_wcB

+ Nacksnöret som förbinder lurarna gör att jag inte tappar dom när/om dom trillar ur örat.
Bra ljud i förhållande till det jag testat innan (in-ear).
Hyfsad batteritid på runt 6h.
Släpper igenom hyfsat med omgivningsljud.

- Rätt stor lur utanpå, fångar rätt mycket luft. I högre farter inget vidare.

Första paret gick sönder efter 8 månader, Bose skickade nya väldigt kvickt. Lite strul med holländsk adresslapp gjorde att jag fick lägga ut frakten men den återbetalades kvickt .
Nu har jag mest hörlurarna på när jag tourar ensam och då bara i höger öra för att höra trafikljuden.

Köpte ett par AfterShokz Trekz Air, har funkat jättebra. De skickar ljudet genom kindbenen och lämnar hörselgången öppen, så man hör all trafik och alla cykelljud. Sen har den en slinga bakom nacken liksom som gör att jag inte är rädd att tappa dem. Funkar hur fint som helst med glasögon och hjälm!

Alltså... NC i stadstrafik är ju svår Darwin awards nominering. Lur i ena örat (inte plugg) känns rimligt tycker jag.
Landsväg kanske det kan fungera... Aldrig testat.

Aftershockz alltså. Fungerar de på cykel? Det känns ju som en rimlig lösning i så fall.

Jag tror mina heter soundsport också, det är Bose som gjort mina. https://www.webhallen.com/se/produc...jNnXoYo9Rv9n-Vew47GXr9sTXxub9H9UaAuo3EALw_wcB

+ Nacksnöret som förbinder lurarna gör att jag inte tappar dom när/om dom trillar ur örat.
Bra ljud i förhållande till det jag testat innan (in-ear).
Hyfsad batteritid på runt 6h.
Släpper igenom hyfsat med omgivningsljud.

- Rätt stor lur utanpå, fångar rätt mycket luft. I högre farter inget vidare.

Första paret gick sönder efter 8 månader, Bose skickade nya väldigt kvickt. Lite strul med holländsk adresslapp gjorde att jag fick lägga ut frakten men den återbetalades kvickt .
Nu har jag mest hörlurarna på när jag tourar ensam och då bara i höger öra för att höra trafikljuden.
Tror Soundsport finns både som true wireless och som den modell du beskriver, men i mitt fall är det ”heltrådade”, hela vägen in till telefonen.

Aftershockz alltså. Fungerar de på cykel? Det känns ju som en rimlig lösning i så fall.

Jag har kört Aftershockz ett par år och tycker att det funkar bra. Jag har glasögon också men det funkar bra både med dem och hjälm. Sen är det ju inget toppenljud direkt och man kan inte vrida på för mycket volym, då hör man ju lik förbaskat inte trafiken runt omkring. Men på det stora hela kan jag absolut rekommendera dem.

Köpte nyss ett par Jaybird Tarah Pro, de är wireless men inte ”true”. Ingenting verkar sitta i mina öron så jag vågade inte köpa helt utan sladd. De tätar bra in mot örat och har bra ljud. Lagom spänst i de där gummiflärparna som håller fast i ytterörat. Bra kvalitetskänsla.

Testade svågerns AirPods. Släpper in allt ljud utifrån precis som de trådade, men har bra ljud. Blir bra för att lyssna podcast på cykeln så jag slog till på en egen uppsättning. Nöjd so far. Sitter dock inte bra nog för riskfri trailrunning.

Ni som testat ”öronproppar” likt Jabra Elite 75t, hur funkar de att springa med? Någon i denna tråd nämnde ”dunsande” som ett problem vid löpning med den typen av täta lurar men är det allmänt utbrett?
Jag är själv på jakt efter de ultimata TW-lurarna.

Har själv ett par Airpods (ej pro) men de sitter helt värdelöst och duger endast som handsfree-lurar på jobbet. Kör istället med ett par gamla Bose-lurar med helsladd när jag cyklar och springer. Funderar på Bose Soundsport med sladd runt halsen men skulle gärna haft TW. Bose variant är för otymplig och bulkig utanför örat. Älskar dock ljudet och det faktum att de inte tätar helt i hörselgången utan har visst genomsläpp som möjliggör samtal också.

Ni som testat ”öronproppar” likt Jabra Elite 75t, hur funkar de att springa med? Någon i denna tråd nämnde ”dunsande” som ett problem vid löpning med den typen av täta lurar men är det allmänt utbrett?

Har själv ett par Airpods (ej pro) men de sitter helt värdelöst och duger endast som handsfree-lurar på jobbet. Kör istället med ett par gamla Bose-lurar med helsladd när jag cyklar och springer. Funderar på Bose Soundsport med sladd runt halsen men skulle gärna haft TW. Bose variant är för otymplig och bulkig utanför örat. Älskar dock ljudet och det faktum att de inte tätar helt i hörselgången utan har visst genomsläpp som möjliggör samtal också.
Jag har ett par JBL Reflect mini BT, sladd mellan lurarna. Sitter som berget, bra ljud, inget duns vid löpning, släpper in noll ljud utifrån, kass mic för samtal. Inbillar mig att deras nyare som är TW har samma egenskaper.

Powerbeats Pro är riktigt bra lurar. Trådlösa. Sitter fint i örat. Bra ljud. Tål svett och regn. Man kan svara och prata om någon ringer. Bra med batteritid. Stänger ute det värsta bruset. Har svårt att se överhuvudtaget någon nackdel...

Har ett part Jabra Elite 65t och funkar perfekt att springa i. Stänger dock ute ljud väldigt bra, men med hearthrough så hör man omgivningen ok. Kör med en och hearthrough när jag cyklar.

Har både 65t och 75t och har aldrig haft något problem vid löpning, varken med "dunsande" eller andra missljud som jag haft från trådlösa med sladd bakom nacken t.ex. Sitter bra i öronen och stänger ute ljud rätt ok trots avsaknaden av aktiv reduceringen. Heat through funkar bra men vid cykling tycker jag den förstärker vindbrus också i vissa fall. Använder jag dem vid cykling så kör jag bara höger öra

Det var nog jag som skrev det här om dunsande vid löpning (även promenad). Jag tror det är väldigt individuellt. Det är ju också personberoende hur känslig eller kräsen man är ang. detta. Vissa kanske kan acceptera dunsandet eller vrider upp volymen. Jag springer gärna utan musik men hade velat kunnat lyssna på en podcast vissa gånger.

Det som det handlar om är egentligen att passformen inte passar mig så bra, de 3 olika proppar som skickades med Jaybird Vista var inte tillräcklig variation för att det skulle passa mina öron. Vissa märken har propparna och "vingarna" som separata delar, kanske att det hade fungerat bättre? Eller ett par hörlurar med fler olika storlekar på propparna. Det går ju också att beställa formljutna proppar men de prisuppgifter jag såg på det (~1500kr) är ju rätt mycket för något som jag ändå inte vet om det fungerar.

Hur som helst, om man vet med sig att passformen brukar vara ett problem skulle nog jag försökt köpa den här typen av lurar på ett sätt så att jag kan testa dom i verkliga förhållanden. Osäker på om vanlig retur-rätt gäller för öron-proppar och svett? Jag köpte mina via jobbet så där har man ju inte möjlighet till vanlig ångerrätt. Jag misstänker också att tyngden kan vara ett problem då jag inte upplevt detta på mina trådade lurar på samma sätt. Kanske att ett par lurar där batteriet hänger i en dongle runt halsen eller sådana med en krok bakom örat skulle passa mig bättre.

Att jag dessutom tycker ljudet var kasst i förhållande till priset gör ju tyvärr inte min totalupplevelse bättre. Och samtalsljudet verkar vara en stort problem på många modeller.

Kanske att ett par lurar där batteriet hänger i en dongle runt halsen eller sådana med en krok bakom örat skulle passa mig bättre.
Just det här hade jag innan och tycker det är värdelöst, man får en "tyngd" på sladden som är extremt störande om man inte fäster upp den på något sätt, slutade med att jag återgick till trådade lurar. Batteriet och knapparna hänger och dinglar och skapar en obalans.

Elite 75t är enligt många en av de bästa true wireless-lurarna och med den uppgraderade laddasken så har de rättat till ett av de största problemen med 65t (enligt mig), knappkonfigureringen är också mycket bättre

Men som sagt lurar, framförallt trådlösa in-ear är ju väldigt individuellt. De kan vara hur bra som helst, men passar de inte så passar de inte...

Just det här hade jag innan och tycker det är värdelöst, man får en "tyngd" på sladden som är extremt störande om man inte fäster upp den på något sätt, slutade med att jag återgick till trådade lurar. Batteriet och knapparna hänger och dinglar och skapar en obalans.
Jo det är ju vad jag är orolig för med den lösningen.. Så blir det ju också ofta med vanliga trådade lurar för mig.

Intressant, vore kul att kunna testa t ex Jabra Elite men tyvärr finns det ju av förklarliga skäl inga demo-ex någonstans.
PowerBeats Pro har jag också kikat på, men tvekar lite då de ser klumpiga ut och knepiga att ha under en mössa vintertid.

Inser också att min lista på features jag vill ha snart blir orimligt lång.

Intressant, vore kul att kunna testa t ex Jabra Elite men tyvärr finns det ju av förklarliga skäl inga demo-ex någonstans.
PowerBeats Pro har jag också kikat på, men tvekar lite då de ser klumpiga ut och knepiga att ha under en mössa vintertid.

Inser också att min lista på features jag vill ha snart blir orimligt lång.
Tror att tillverkarna skulle vinna på att ha ”dummies” i butik för engångstest. Kan dessutom gynna handlaren som har svårt att konkurrera mot e-handel pga bekvämt att handla hemma.

Tillbaka
Topp