Höstbyxor mtb?

JohnO

Ny medlem
Höstbyxor mtb?
Nyligen skaffat mig min första mtb på väldigt länge, har kört vanliga baggy shorts under sommaren, men börjar bli lite för kallt för det nu.
Är väl mer på jakt efter något som inte är ht xc-tights eller motorcrossliknande downhillbyxor.
Utan något enklare, men som fungerar fint för stigcykling nu under dom kallare och blötare månaderna.

Helsvart är en klar fördel.


Vad använder alla för byxor under hösten? Något speciellt att rekommendera?
 
Höstbyxor mtb?
Shorts. Alltid shorts.

EDIT: Knäskydd, mudhugger bakskärm och sealskin strumpor gör att man håller sig betydligt torrare och därmed varmare om benen.
 
Senast ändrad:
Höstbyxor mtb?
Sweet protection Hunter Enduro pant är superbra för det du beskriver.

DH byxor går mot tights mer än baggy mx nuförtiden så det finns modeller jag kan tänka funka fint i skogen, typ Specialized.
 
Höstbyxor mtb?
+1 på sealskinstrumpor, knäskydd och shorts. Har kört med det i minusgrader och funkat fint.
Jag har köpt ett par POC resistance byxor nu som jag ska prova ha när det blir lite kallare i höst. Känns ganska så smidiga för att vara dh-byxor.
 
Höstbyxor mtb?
Endura hummvee 3/4

2252703_1.63bd.jpg


https://www.rosebikes.se/endura-265...lMNnYWBCPc3ROwakN1dAp2KYoIdqVbpRoCb60QAvD_BwE

ett par sådana här funkar fint på hösten tycker jag, går ner över knät med kardborreförslutning.
gillar man inte den medföljande innerbyxan kan man strunta i den och köra med vanliga bibs under
 
Höstbyxor mtb?
Luthman Photography sa:
Hep sa:
Aldrig sett några svarta i skogen, men är de lika bra som de vrålgröna jag har när kylan kommer är de kanske rätt för dig.
https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/fjora/fjora-flex1-byxor-herr/?color=7718&

Jag har ett par Fjörå i lång version. Jag tror ( med betoning på tror) att de har lite kraftigare tyg.

Kanske är så nu. Jag har korta och långa och de känns lika i tyget. Fast min färg är borta och de skriver om "nya förbättrade" på sidan, så det kan absolut förändrats sedan jag köpte mina för två år sedan. Eller så var den gröna färgen skadlig för ögonen och förbjöds.
 
Höstbyxor mtb?
Hep sa:
Luthman Photography sa:
Hep sa:
Aldrig sett några svarta i skogen, men är de lika bra som de vrålgröna jag har när kylan kommer är de kanske rätt för dig.
https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/fjora/fjora-flex1-byxor-herr/?color=7718&

Jag har ett par Fjörå i lång version. Jag tror ( med betoning på tror) att de har lite kraftigare tyg.

Kanske är så nu. Jag har korta och långa och de känns lika i tyget. Fast min färg är borta och de skriver om "nya förbättrade" på sidan, så det kan absolut förändrats sedan jag köpte mina för två år sedan. Eller så var den gröna färgen skadlig för ögonen och förbjöds.

Mina är nog äldre än så. Jag kan dock ta fel, möjligt att de långa jag har också heter Flex. Vid närmare eftertanke är det nog så.
 
Höstbyxor mtb?
Shorts som sagt. Gärna vattentäta om så behövs, annars brukar det funka rätt bra även med ett par tunna shorts för min del. Ett tips är också typ skidstrumpor i ull som går upp till knäskydden. Blir det för varmt kan man cabba ner lite och de skrapar inte emot sadelstag etc.
 
Höstbyxor mtb?
Höstbyxor mtb?
Luthman Photography sa:
Hep sa:
Luthman Photography sa:
Hep sa:
Aldrig sett några svarta i skogen, men är de lika bra som de vrålgröna jag har när kylan kommer är de kanske rätt för dig.
https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/fjora/fjora-flex1-byxor-herr/?color=7718&

Jag har ett par Fjörå i lång version. Jag tror ( med betoning på tror) att de har lite kraftigare tyg.

Kanske är så nu. Jag har korta och långa och de känns lika i tyget. Fast min färg är borta och de skriver om "nya förbättrade" på sidan, så det kan absolut förändrats sedan jag köpte mina för två år sedan. Eller så var den gröna färgen skadlig för ögonen och förbjöds.

Mina är nog äldre än så. Jag kan dock ta fel, möjligt att de långa jag har också heter Flex. Vid närmare eftertanke är det nog så.

Vi kan väl ses någon kväll bakom hemvärnsstugan och känna på varandras byxor?

Eller nu när jag tänkt efter, så kanske just det är en av sakerna vi inte borde göra.
 
Tillbaka
Topp