Hösten xc-svettoångestens tid?

Johan S

Ny medlem
Jag har börjat känna höstångest! Nu har alla långlopp gått av stapeln som jag kan delta i, det återstår snart bara att sätta på de nya dubbdäcken och börja veva sig ut bland blöta bruna löv - och så småningom - snödrivorna igen. Visserligen finns det ju en tjusning i det men jag älskar att knyta på en nummerlapp på styret och den perioden är snart över. Så jag har lite ångest nu. :-(

Ångest bor i för stora skor..
Hösten är "schöön",sommaren gick fort,långlopp är skitskoj,flytta till spanien o dricka sangria okt-nov-dec-jan oh sweet skrumplever..

Har vi tur så blir september en fin månad och då är det tid att prova nya stigar. Ta med några kompisar och utforska vägar och stiga som man inte hade tid att åka när man måste träna. Lura med någon som behöver invigas i skogscyklingens under bara värld. Ge kroppen tid att vila ut några veckor och bara njut av att cykla i skogen.

http://ljungstedt.scorpionshops.com/mtb-bilder/snogloppet2004/040104/Snögloppet.html

5.jpg
7.jpg
4.jpg

[edit]jag ger upp...[/edit]

Senast redigerad av en moderator:
Johan S:
Långturer i krispig höstluft när ljuset har den där speciella färgen.
Läckra pannlampsturer när mörkret fallit.
Första cykelturen när frosten lagt ett krispigt islager över hela stigen.
Myggorna har frusit ihjäl
Att ge sig ut och cykla när det snöar, när man kan se sina spår i snön precis när det ligget ett tunt lager snö på stigen.
Vikingarittet 2.0
Inga flugor
Dubbdäckscykling på isiga stigar som ser ut mer som rodelbanor.
Man behöver inte fundera på om man fått fästingar
Fire, Ice & Dynamite 2006
Att inse att man faktiskt vant sig vid att ge sig ut i minusgrader
Första tödagarna, när snön blir som potatismos
Den där magiska dagen när man ser stigen igen, och inte bara cyklar på snö

Hmm... Jag antar att jag ser fram emot vintern lika mycket som sommaren.

jo, ni har rätt. Jag ska göra det när jag blir frisk, ut och utforska bara. Det är bara lite sorgligt när man inte har något riktigt lopp att ha förväntningar på förrän till nästa säsong (kan inte köra 08XC av andra skäl). Men man får väl ställa om från svetto till stigfinnare.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har börjat känna höstångest!

Du är inget äkta XC-svetto om du tänker så. Det är nu du ska planera en paus på en månad, för sen påbörjar du din distansträning under vintern. Sen så ska du som tidigare nämnts vara med i Snögloppet, men då ska du göra stor sak av att det är "säsongens första lopp" och att det egentligen ligger fel i din försäsongsträning, men att du ville vara med för att det är kul osv.

Sen har du fortsatt distansträning hela vintern, men då ska du undvika att cykla i skogen för "skaderiskens" skull utan bara köra med MTB på landsvägen. Framåt mars-april är det sedan dags för ett träningsläger på Mallorca eller Kanarieöarna, och sedan börjar Keps Cup som du är med i för att se var dina konkurrenter ligger formmässigt. Och VIPS, så är det dags för Bockstensturen.

Men jag kan bara säga att du är wannabe. Du ska ju pusta och tjöta om hur skönt det ska bli med en paus i långloppandet om du ska räknas som riktigt XC-svetto.

(sen kan du ju faktiskt ställa upp i Roslagshösten. IOFS landsväg och motionslopp, men du kan ju motivera det med att du varvar ner efter tävlingssäsongen)

Johan S skrev:
> Jag har börjat känna höstångest! Nu har alla
> långlopp gått av stapeln som jag kan delta i, det
> återstår snart bara att sätta på de nya dubbdäcken
> och börja veva sig ut bland blöta bruna löv - och
> så småningom - snödrivorna igen. Visserligen finns
> det ju en tjusning i det men jag älskar att knyta
> på en nummerlapp på styret och den perioden är
> snart över. Så jag har lite ångest nu. :-(

Ingen anledning till höstångest! För de som gillar nummerlappar börjar ju XC-säsongen nu :) Mer tekniskt, intensivare, väldigt skoj och extremt jobbigt...

Nu i helgen är det Götalandsmästerskapen, sen är det Sverigecupen i Alingsås / Uddevalla 10-11 sept och Huskvarna (IKHP) den 18 sept. Sen ett av mina personliga favoritlopp, Vista Mountain i Huskvarna den 1:a oktober. Som avslappning inför IKHP stannar du förstås till i Linköping, tar en pilsner, minglar och nöjesåker SSSM. För östgötabor finns ytterligare en hel hög lokala XC-lopp att köra (Haga Cup och Valla Cup). Finns alldeles säkert en massa i Stockholmstrakten med.

/Dag

Ej att förglömma Nightmare Classic, för oss som bor i närheten av GBG. Enda tävlingen i Sverige som går i mörker. På med pannlampan bara! Den 9:e oktober e det dax, anteckna det i din kalender.

Haha, ni är för härliga! Tack för uppmuntringar, det handlar ju dessutom om vilken ledig tid man har att dra iväg på tävlingar runt om i landet. Den tiden är över och det är dags att jobba, ta hand om barn och barnbarn, sjunga i kör (kanske), spela trummor i band, fixa med klubbens hemsida m.m. Dvs andra vinteraktiviteter. Även det gör det ju svårt att hinna med att knyta nummerlappar om styret.

Markus, jag har kanske definierat in mig i fel fack; jag är nog bara ett xc-svetto-wannabee! Du kan väl tala om när jag kvalar in? Förresten ska jag med Spårvägens motionärer till sydspanien på träningsläger i mars. Det du! :-DD

Du är på god väg. Fortsätt så.

Johan S skrev:

> Markus, jag har kanske definierat in mig i fel
> fack; jag är nog bara ett xc-svetto-wannabee! Du
> kan väl tala om när jag kvalar in? Förresten ska
> jag med Spårvägens motionärer till sydspanien på
> träningsläger i mars.

Tillbaka
Topp