Höstpendlare, vad har ni underkroppen?

evirob

Medlem
Nu när temparaturen börjar krypa ned mot 0 grader, kände mig inte helt hundra i mina vanliga träningsbyxor med underställ och var glad för att det inte regnade.

Räcker det med vindtäta, fodrade tights och underställ?

Jag kör en långärmad tränings tshirt o en "stängd" vindjacka över, tights på längre strumpor över och knälåmga shorts över. Lite små kallt första tio min, sen bara skönt:)

Jag brukar köra med ett par "friluftsbyxor" (pinewood) och sedan så mycket långkalsonger/ underställ som temperaturen kräver.

Nuförtiden bor jag så nära jobbet att jag inte behöver bry mig så mycket, men förr när jag hade 10km enkel väg funkade detta bra:
* mer än +7 = kortbyxor
* mellan 0 och +7 = långbyxor med nära noll vindskydd
* mellan -5 och 0 = kompletterar med vintrigare handskar
* mellan -10 och -5 = byter till skinnhandskar
* under -10 = vindskyddsbyxor ovanpå långfillingar.

Winterbibs räcker ganska långt på hösten/våren. Froglegs om det regnar. Skor med skoöverdrag eller ännu bättre höstskor. Kan jag dock inte få tag i rätt storlek (har breda förtter). Överkropp gäller i princip samma som underkropp, med skillnad att jag brukar köra med undetställströja och jacka beroende på temperature. Antingen en tunn jersey med windstopper fram eller en tjockare utan windstopper. Händer är alltid ett aber. En mängd olika varianter med liners och utan. Man får känna sig fram.

Tights med flossad insida. Knähöga strumpor.

Det har ju varit regnfritt ett tag, men för regniga dagar köpte jag ett par brallor på aliexpress.com. Stretchig "galon" med tunnt foder på framsidan, mjuk stretch på baksidan. Har bara provat dem inomhus och då blev jag svettig av att ligga i soffan. Sobike waterproof hette de, jag köpte XXXL (188 cm normaltjock).

Flossade långbenade (midjebrallor), regnar det så blir det valiga tunna trekvartsbrallor (ev med långstrumpor) och regnbrallor. Nu har det ju det ju knappt inte regnat sedan det blivit lite kyligare.

Hittade ett trevligt underställ på H&M, men frugan bara skrattade åt mig.....

Bilagor

• 20151012_134538.jpeg
    20151012_134538.jpeg
    128 KB · Besök: 40
McGortsy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem behöver flicka + cykel tråden när det
> trillar in såna bilder....gosh! Läcker!!

Själv greps jag av panik och började gräva bort syncentrum med en gaffel innan jag kom till sans och avbröt grävandet. Hoppas att det jag hann karva bort växer tillbaka.

OnT: varmare än 8 grader shorts, kallare så är det längdskidbyxor.

Om man inte gillar att köpa specialkläder till vintern och inte är superfrusen av sig kan jag rekomendera att gå till nämrsta Stadium/XXL/annan stor sportlada och köpa ett par helt vanliga löpartights för några hundra. Sen kör du ett par vanliga sommar bibs och löpartights ovanpå. Så har jag cyklat året runt i Stockholmstrakten i många år och aldrig frusit om benen. Om det blir kallare än -10 grader kan det vara nice att komplettera med ett par löpartights med någon sorts windbreaker material fram men man klarar sig mycket långt på vanliga tights. Personligen fryser jag nästan enbart om fingrar och fötter och det är lite knepigare att komma till rätta med. Jag har kommit till att för mig funkar ett par vinterskor med olika tjocka strumpor i vilket är rätt smidigt och man slipper hålla på med skoöverdrag. Händerna är svåra dock, när det blir riktigt kallt, -5 och kallare, är det bästa jag hittat ett par Hestra "lobster" vantar parat med ett par tunna merino liners.

Aron skrev:
> Jeans.

+1

ev plus ett par regnbrallor om det öser ned..

Paco: Fantastiskt underställ!

Jag kör tights ner till 2-3 plus. Mina tights har tvättats så många ggr så jag misstänker att den flossade insidan inte gör sitt jobb längre. Istället för att köpa nya så går jag över till ett par Gore Countdown AS http://www.goreapparel.com/gore-bike-wear-countdown-as-pants/TCOUNP,default,pd.html
De är rätt dyra, men värda varenda krona. Och när de börjar kännas kyliga finns det plats för ett par långfillingar under. Har också investerat i ett tunt merinounderställ. Tröjan åker på under +5 och långkallingarna runt -5.

Paco skrev:
> Hittade ett trevligt underställ på H&M, men
> frugan bara skrattade åt mig.....

Haha, tyckte först att det såg ut som en kroppstatuering :-)

Jag kör med flossade vintertights genom hela vintern (från strax över nollan & kallare), annars 3/4-höstbibs (också flossade).
Jag fryser annars mest över ryggen/nacken (skulderbladen), allt annat är hanterbart.

Som så många skriver så är det principen med lager på lager som skapar isolerande luftlager. Inget i ren bomull, tekniska material eller merinoull är bäst för underställ.
Investera i ett par schyssta fleece-flossade bibs lång modell, komplettera med underställ vid behov och om du vill ha ytterligare värme kring sittvinkeln så lägg till ett par baggyshorts utanpå alltihop detta funkar ner till -20 annars cyklar du med för låg arbetsinsats och bör fundera på en marin-överlevnadsdräkt ;-D
För fötterna kan jag rekommendera dedikerade cykelvinterskor och spd-pedaler då det blir halt på plattisar vintertid. Har iochförsig halkat runt tidigare år på plattisar med vintergummistövlar och knähöga jaktstrumpor på insidan men det är så mycket skönare att ha kontroll över trampet. viktigast för fötterna är att de inte har för trångt i skon, rörelse på tårna är optimalt med kvalitetsstrumpor....

Långa bib i varianter beroende på temp
Knickers räcker långt
Långa ben
Långa ben med floss
Långa med floss och windtex
Knickers under windexbibbarna, men då är det nog -10 eller kallare

Aron skrev:
> Jeans.

Dito. Långkalsonger under har förekommit när det är kallt nog.

Ser att Stadium har en vinbyxa för löpning från Craft för 299 pengar (rea) just nu. Verkar lämpligt. Skall försöka komma iväg och greppa ett par i veckan om jag hinner.

217336_101_CRAFT_MBASEWINDPANT.jpg

LilleNo skrev:
> Jag kör med flossade vintertights genom hela
> vintern (från strax över nollan & kallare),
> annars 3/4-höstbibs (också flossade).

+1

3/4-are idag med +6 grader var perfekt.

+6 idag så jag gick från shorts till tighta och tunna längdskidbyxor med en blöja under. Alldeles för varmt. Men mycket lovande för när det blir kring nollan.

McGortsy skrev:
> Vem behöver flicka + cykel tråden när det
> trillar in såna bilder....gosh! Läcker!!
+1
Riktigt snyggt! Faktum är väl att man nästan inte behöver landrovermannen heller?

Tillbaka
Topp