Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

Ett hjälmkrav för alla som åker i personbilar skulle kanske ge
väsenligt färre huvudskador vid olika olyckor.
Jag stöder det kravet. Hela familjen bar hjälm på långresor med bil när jag växte upp. Vi var de enda, vi såg aldrig till några likasinnade, trots att vi höll ständig utkik efter andra medlemmar i denna exklusiva klubb.

Ett hjälmkrav för alla som åker i personbilar skulle kanske ge
väsenligt färre huvudskador vid olika olyckor.

Min gissning är att ett sådant krav skulle vara mycket mer effektivt
än ett hjälmkrav för cyklister när det gäller att minska antalet
huvudskador och minska kostnaderna.
Nej. Det finns airbag (!) och islagsytor i bilen nuförtiden och moderna bilar är fantastiskt säkra. När man skada inne i ett fordon så är krockenergierna så stora att hjälmen inte skulle göra så mycket nytta. Det finns dessutom många andra skador än huvudskador som är väldigt allvarliga och som man dör av...

/A

Rex cykelhjälm.jpeg

Är det inte för att den personen inte förstår annars?
Jag har jobbat i snart 30 år och aldrig varit med om att någon velat ha mötet på majoritetsspråket istället för på engelska med mindre än att majoriteten är 100%.
Möten där svenskar ska tala engelska med varandra - blir torftiga och löjliga möten. Min personliga reflexion.
Sen finns det massor med fogliga medarbetare på svenska arbetsplatser som ändå håller håller möten på engelska hela dagarna. Jag förstår inte att man står ut.
Vi är inte särskilt lysande på engelska i sverige - som många felaktigt verkar tro.

Möten där svenskar ska tala engelska med varandra - blir torftiga och löjliga möten. Min personliga reflexion.
Tror våra teammöten med fyra i Sverige, en i England och två i Indien hade blivit ganska torftiga om vi hållt dem på svenska. Det blir ganska löjligt att hålla mötena på majoritetsspråket istället för ett gemensamt språk.

Engelska möten med några från Holland kan också vara rätt torftiga
Eller ännu värre, några från Danmark

EDIT: har dom lagt in en humoristisk AI i autocorrect nu? "värre" blir hela tiden "bättre"

EDIT2: Förmodligen är det ömsesidigt på dessa möten...

Engelska möten med några från Holland kan också vara rätt torftiga
Eller ännu värre, några från Danmark

EDIT: har dom lagt in en humoristisk AI i autocorrect nu? "värre" blir hela tiden "bättre"

EDIT2: Förmodligen är det ömsesidigt på dessa möten...
Kan vara jobbigt men blir lite bättre när man väl fattat att de menar views när de säger fuse.

(ot) att det blir lite kantigt språk när man pratar på ett möte är väl en sak. men misstagen försvinner i samma sekund som de är sagda. och det är ett bra sätt att få övning.

det skrivna är ju däremot kvar, anledning att anstränga sig lite mer. och man har dessutom chans att fila lite på formuleringarna, och vid behov slå upp. en chans till mer fördjupat lärande.

Sen finns det massor med fogliga medarbetare på svenska arbetsplatser som ändå håller håller möten på engelska hela dagarna. Jag förstår inte att man står ut.
Vi är inte särskilt lysande på engelska i sverige - som många felaktigt verkar tro.
Mitt (helt ovetenskapliga) test av kunskaperna i engelska
är att plocka fram 5-10-15 st köksredskap och be olika
personer tala om vad de heter på engelska.
Det slår aldrig fel, väldigt få kan tala om vad redskapen heter på engelska.
Jag har genomfört detta ovetenskapliga ett antal gånger på flera arbetsplatser
och även privat, resultatet är alltid lika dåligt.
Efter testerna brukar pratet om våra lysande kunskaper i engelska helt upphöra (och så kan det bli lite pinsamt också).

Och för att vara övertydlig, jag är så gott som alltid lika dålig själv.

Mitt (helt ovetenskapliga) test av kunskaperna i engelska
är att plocka fram 5-10-15 st köksredskap och be olika
personer tala om vad de heter på engelska.
Kan bara hålla med. Cutlery, crockery etc, vem fan kan sånt? Inte jag iaf. Lika illa bevänt brukar det vara med tex barnsjukdomar, vanliga lekredskap i en lekpark eller vanliga barnlekar utan redskap.

Så jag bör försöka byta de idioter jag har som anställda till folk som har vett att inte prata engelska eftersom de blandar ihop påsjuka med rödahund?

Jag hade top 3% på TOEFL men kan ändå inte komma på rödahund på stående fot så det är väl kört.
Ni som begriper att ni inte kan engelska, ni har lika god insikt i allt annat ni suger på?

Jag är ganska säker på att för de som det är relevant att prata om barnsjukdomar resp köksredskap i yrkesrollen och verkar i en internationell miljö, så kan de orden på engelska. Jag klarar mig iaf fullt ut i min yrkesroll, och då jobbar jag i ett företag där majoritetsspråket är ett annat än både svenska och engelska, plus att jag även representerar företaget i internationell standardisering. Har aldrig känt att min engelska inte skulle räcka till, trots att jag nog inte heller vet vad påssjuka eller slickepott heter…

På gårdagens möte tog jag med bilden nedan, ingen visste vad den heter på svenska. Så tills vidare har vi ställt in alla möten.

Visa bilaga 664492
Då jag är svensktalande med goda kunskaper i teknisk engelska,bägge språk både i tal och skrift,men inte vet vad bilden föreställer....vad gör jag då??

Ska jag hålla käft?
Ska jag ge mej själv sparken?
Ska jag frånsäga mej mitt medborgarskap?
Ska jag gå en kurs hos Hushållningssällskapet,fast i England?

Blir orolig,visste inte att mina språkkunskaper kan ställa mitt liv på kant....?

Ganska många svensktalande i detta forum som inte kan den svenska benämningen på prylen i lådan eller andra cykelkomponenter.
Det blir mycket enklare att kommunicera med ett språk, en terminologi, en process etc
Oklart hur det är relaterar till min låda med prylar och grejer ?

Men jag har absolut noll problem med att prata svengelska när det gäller cykelgrejer.

pratar t.om engelska i mötena med mina icke-svensktalande kollegor!

Tvärt emot vad nån påstod så tycker jag att svensken generellt pratar bra engelska.
Jag har varit och jobbat i asien, europa, ryssland, sydamerika & usa och dom länder där jag inte varit bättre än majoriteten av de jag haft kontakt med är usa & england.
Då är jag nog medel"kunnig" för att vara svensk.

Senast ändrad:
Tvärt emot vad nån påstod så tycker jag att svensken generellt pratar bra svenska.
Jag har varit och jobbat i asien, europa, ryssland, sydamerika & usa och dom länder där jag inte varit bättre än majoriteten av de jag haft kontakt med är usa & england.
Lätt förvånad över svenskakompetensen i Usa och England då de enligt dig (som ändå verkar dugligt svenskakunnig) slår dig på fingrarna.

?

Så jag bör försöka byta de idioter jag har som anställda till folk som har vett att inte prata engelska eftersom de blandar ihop påsjuka med rödahund?

Jag hade top 3% på TOEFL men kan ändå inte komma på rödahund på stående fot så det är väl kört.
Ni som begriper att ni inte kan engelska, ni har lika god insikt i allt annat ni suger på?
Red dog, obviously. ?

Ja, jag är medveten om att mina kunskaper inom nästan alla områden är
minimala eller obefintliga.
Självinsikt (eller kanske sjukdomsinsikt) är den bästa insikten.

Tvärt emot vad nån påstod så tycker jag att svensken generellt pratar bra engelska.

Att prata bra engelska är en sak.
Att prata lysande engelska är en annan sak.
Att prata flytande engelska, ja, det är något helt annat.

i morse bevittnade jag att kompisens framhjul med dubbdäck bara bara råkade lite slajda till på en isfläck.

varpå hans hövding exploderade. en himla smäll blev det. fick sedan det tveksamma nöjet att punktera den

3000 sek upp i rök.

i morse bevittnade jag att kompisens framhjul med dubbdäck bara bara råkade lite slajda till på en isfläck.

varpå hans hövding exploderade. en himla smäll blev det. fick sedan det tveksamma nöjet att punktera den

3000 sek upp i rök.
Javaffan. Det finns som lägger mer på nyårssmällare. Så det var det väl värt?

Tillbaka
Topp