Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

Fick du tillbaka pengarna?

Jag försöker reklamera den jag köpte och ÅF vill inte ta emot den.
Ja det gick väldigt smidigt. Sydsvenskan har haft en artikelserie om hövding med bland annat följande ”frågor o svar”

Vad gör jag om jag upptäcker något produktfel på min Hövding?

– Då är det inte längre en försäkringsfråga utan handlar mer om ett konsumentärende gentemot återförsäljaren enligt konsumentköplagen, säger Martha Ekström.

Ägare av Hövding 3 kan då vända sig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet – göra en reklamation och kräva att köpet ska hävas.

Vad händer om återförsäljaren inte går med på mitt krav?

Då hänvisar Konsumentverket klagande konsumenter att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk prövning av ärendet.

Ja det gick väldigt smidigt. Sydsvenskan har haft en artikelserie om hövding med bland annat följande ”frågor o svar”

Vad gör jag om jag upptäcker något produktfel på min Hövding?

– Då är det inte längre en försäkringsfråga utan handlar mer om ett konsumentärende gentemot återförsäljaren enligt konsumentköplagen, säger Martha Ekström.

Ägare av Hövding 3 kan då vända sig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet – göra en reklamation och kräva att köpet ska hävas.

Då hänvisar Konsumentverket klagande konsumenter att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk prövning av ärendet.
Får väl vända mig till ARN då

ARN - det är ingen domstol, eller hur? Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Dvs, i slutändan är det ju upp till ÅF om man vill betala eller inte. Oavsett vad ARN rekommenderar.

Bra pris nu.
Screenshot 2024-03-23 20.27.29.png

Försäljningsförbudet upphävs. Eftersom bolaget ansökt om konkurs. Oklart varför det skulle ge grönt ljus till försäljning igen..
1712667448009.png

Nu är jag ingen jurist, men jag kan spekulera. Jag antar att förbjudet är riktat mot bolaget. Nu bolaget inte längre finns är förbjudet inte längre riktat mot något.
Det stämmer. Förbudet fyller inte längre någon funktion eftersom det riktade sig mot konkursbolaget (inte mot konkursboet) och upphävs därför.

Parterna var överens om att förbudet skulle upphävas. Konkursboet ville dock att domstolen skulle uttala sig om huruvida förbudet hade varit sakligt motiverat, detta eftersom det kan antas att KV kommer att meddela ett nytt förbud mot konkursboet om det försöker sälja lagret av hjälmar, med domstolen ansåg att den frågan inte kunde prövas inom ramen för det aktuella målet.

Christer Ljungberg på Trivector vill ha tillbaka Hövding.

Han har nog rätt i sak. Trist öde för en kreativ idé. Men undrar om han har koll på väjningsreglerna i rondell...

Han har rätt i vad?

Första mening är mycket tendentiös: det suggererar att det finns en koppling mellan ökade dödsfall och stopp av försäljning av Hövding. Jag antar att det finns ingen statistik som stöder det. Sen, om jag har förstod rätt, upphävdes försäljningsförbud bara för att den var riktad mot bolaget som inte fanns längre.

Jag håller med att cykla med en Hövding är säkrare än att cykla utan skydd. Men då borde den inte säljas som en godkänd cykelhjälm.

Han har rätt i vad?

Första mening är mycket tendentiös: det suggererar att det finns en koppling mellan ökade dödsfall och stopp av försäljning av Hövding. Jag antar att det finns ingen statistik som stöder det. Sen, om jag har förstod rätt, upphävdes försäljningsförbud bara för att den var riktad mot bolaget som inte fanns längre.

Jag håller med att cykla med en Hövding är säkrare än att cykla utan skydd. Men då borde den inte säljas som en godkänd cykelhjälm.
Sant, den kopplingen med olyckorna är förmodligen lite väl långtgående. Jag har också ogillat mycket med Hövding och pucklat på dem en del om att den inte löser ut om man inte har börjat ramla, alltså om man kör in i en balk eller blir rammad av en buss/lastbil. Det hade de väldigt svårt att prata om och erkänna. Men jag tror att den fick många hjälmlösa att köra med nån slags skydd som förmodligen är toppen i de allra flesta fall.

Han har rätt i vad?

Problemet är mycket att få in en rund bit i ett fyrkantigt hål. Att uppfylla krav i en standard gjord för traditionella hjälmar känns som det stora problemet. Hade man haft en standard för uppblåsbara airbag ”hjälmar” så hade man kunnat göra ett bättre jobb. 1, kraven är tydliga och relevanta för din produkt. 2. Acceptans gräns för mängden energi som överförs till huvudet kan sänkas då det är möjligt att uppnå med airbag tekniken.

det märkliga med hövding är att dom inte kunnat få till att den löser ut nog fort med tanke på tex en airbagväst för mc är fullt uppblåst innan man passerat styret.. o svårt att se att den elektroniken ska va så pass mycke större utformat än utrymmet i hövding

Problemet är mycket att få in en rund bit i ett fyrkantigt hål. Att uppfylla krav i en standard gjord för traditionella hjälmar känns som det stora problemet. Hade man haft en standard för uppblåsbara airbag ”hjälmar” så hade man kunnat göra ett bättre jobb. 1, kraven är tydliga och relevanta för din produkt. 2. Acceptans gräns för mängden energi som överförs till huvudet kan sänkas då det är möjligt att uppnå med airbag tekniken.

Jag vet inte. För mig är det oklart hur bra en Hövding skyddar. Jag vågar inte lita på Hövding egna test, framförallt efter de har gått med juridiska medler efter alla som har rapporterad något kritiskt. Det tyder på att de finns fundamentella problem. Viktigt är att veta vad svaga punkterna är och under vilken förhållanden den, kankse, inte ger tillräckligt mycket skydd.

Jag vet inte. För mig är det oklart hur bra en Hövding skyddar. Jag vågar inte lita på Hövding egna test, framförallt efter de har gått med juridiska medler efter alla som har rapporterad något kritiskt. Det tyder på att de finns fundamentella problem. Viktigt är att veta vad svaga punkterna är och under vilken förhållanden den, kankse, inte ger tillräckligt mycket skydd.
Även attityder likt den i ovan länkade text tyder väl på en inte helt vetenskaplig inställning till arbetet. Skulle aldrig kunna lita på en utsaga från någon som uttrycker sig sådär.

Senast ändrad:
Ibland lånar jag frugans Hövding när jag cyklar kortare sträckor på min gamla gubbscykel. Imorse, på väg till morgonträning, var det otippat nog is på vägbanan på Fridhemsplan, och i en skarp vänstersväng släppte båda däcken och jag drog i backen på en bråkdel av en sekund, Hövdigen var dock uppblåst innan jag typ hann reagera på att jag var på väg ner. Kände knappt av smällen då hjälmen dämpade fint.

Se inte ovan som ett inlägg i debatten om hjälmens vara eller icke-vara men jag är imponerad över hur snabb den var och hur odramstisk smällen i backen blev.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp