Hövding - alla pendlare bär den

Lejon sa:
Såg att många försäkringsbolag säljer den, jag kanske är naiv, men det gör att jag inbillar mig att de tror den gör någon slags nytta för användaren.

Det är nog mest riktat till målgruppen "vi som är för fåfänga för att använda riktig hjälm".

Bengt-re sa:
Allroad sa:

Och produkten är lika usel idag...

Ge dig. Du tillför inte mycket med din bittra attityd, bara för att folk inte har cykelblöja så är dom inte riktiga cyklister i dina ögon.

För övrigt så verkar Råd och Röns test vara BS?

http://www.mynewsdesk.com/se/hovding/pressreleases/felaktigt-cykelhjaelmstest-publicerat-1008187

Redan 2015 så hade den bäst uppmätta värden i Folksams test (källa: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/cykelhjalmar-for-vuxna )?

Godkänd, kanske inte men behövs det och för vad isf? Kryllar väl av icke godkända hjälmar på marknaden.

Edit: hittade detta om godkännandet, https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/hovding.html

"Ger 8x bättre skydd än traditionella cykelhjälmar
Blåser upp sig på 0.1 sekunder
CE-märkt och godkänd av SP

Hövding 2.0 är en patenterad svensk cykelhjälm och den första i världen med airbagteknologi. Hövding har utvecklats under många års forskning och har tre gånger bättre stötupptagning och åtta gånger bättre skydd mot hjärnskakningar än traditionella cykelhjälmar. På 70-talet erbjöds airbagen som ett tillbehör till bilen, idag är det standardutrustning. Hövding är framtidens cykelhjälm, detta kan vi slå fast redan här och nu.

Hövding bärs som en krage runt halsen med dragkedjan fram. Runt om sitter det en spricksöm som vid olycksfall släpper ut den inbyggda airbagen. De inbyggda sensorerna registrerar dina rörelser 200 gånger i sekunden och via avancerade algoritmer särskiljer de normalt cyklande från en olycka. Vid minsta rörelseavvikelse från det normala löser airbagen ut sig på 0.1 sekund och skyddar både nacke, hjässa och panna.

Airbagen är gjord i slitstark nylon och tål att skrapas mot grus och asfalt. Till skillnad från vanliga hjälmar som är byggda att gå sönder efter den initiala kollisionen, behåller hövding sitt maximala tryck ytterligare i ca 6 sekunder och ger därmed ett bättre skydd mot ytterligare smällar.

Säkerhet
I Folksams test från 2012 visade sig Hövding vara tre gånger bättre gällandes stötupptagningsförmåga och hyllas av forskare på Stanford University (2016) för att ha åtta gånger bättre skydd mot hjärnskador och hjärnskakningar än alla andra hjälmar på marknaden.

Hövding är CE-märkt och godkänd av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) vilket intygar att den uppfyller EU-direktiven på de krav som ställs för personlig skyddsutrustning. CE-märkningen är ett krav för att en cykelhjälm skall få säljas inom Europa.

Hövding har ett uppladdningsbart batteri och laddas via en medföljande USB-sladd, antingen i datorn* eller med en adapter i vägguttaget. LED-indikatorerna på ON/OFF knappen visar aktuell batterinivå. Hövding MÅSTE vara laddad för att fungera. Ett fulladdat batteri räcker till ca 10 timmars cykling. Hövding aktiveras när man knäpper ON/OFF knappen och ger då i från sig ett ljud för att bekräfta att den har slagits på.
*Hövding avråder från att ladda Hövding 1.0 samt Hövding 2.0 via laptop då det i mjukvaran i Windows finns inbyggda batterisparfunktioner som försöker begränsa strömanvändandet för anslutna USB enheter såsom Hövding. Därmed fungerar inte laddning från Windows tillfredställande utan all laddning av Hövding 1.0 samt Hövding 2.0, bör ske via godkänd USB laddare i eluttag.

Viktigt att tänka på
Läs manualen innan användning.
Ladda Hövding.
Knäpp- eller knäpp upp ON/OFF knappen för att slå på/av Hövding när du sitter på cykeln.

OBS! Hövding kan jämföras med säkerhetsbältet i en bil och ON/OFF knappen skall endast vara påslagen när du sitter på cykeln! Går du av cykeln måste Hövding stängas av.

Hövding är endast avsedd för stads- och landsvägscykling. Ej BMX, Mountainbike, enhjulingar, tandem- och trickcyklar mm.

Hur väljer jag rätt storlek?
En uppblåst hövding är lika stor i storlek S, M och L och passar huvudstorlekar mellan 52-59 cm. Mät runt huvudet ungefär i mitten av pannan där huvudet är som bredast.

För att Hövding inte skall kännas för tight eller lös runt halsen väljer man storlek enligt nedan:
S: Halsmått mindre än 36 cm
M: Halsmått mellan 34-42 cm
L: Halsmått mellan 38-45 cm

Åldersgräns 15 år.

Trygghetspaket via Solid Försäkringar
Råkar du ut för en olycka ersätter Solid dig för självriskkostnaden under förutsättning att ditt hemförsäkringsbolag lämnar ersättning för en ny Hövding. Försäkringen kostar 249kr/år och tecknas i samband med köpet.

Har du varit med om en olycka?
Kontakta ditt försäkringsbolag och betala självrisken, i dagsläget ersätter de största försäkringsbolagen i Sverige dig för en ny Hövding. Kontakta ditt försäkringsbolag och säkerställ detta.
Om du har valt att teckna produktförsäkring via Solid, kontakta dem för ersättning av självrisken.

I Hövding sitter en motsvarighet till "svarta lådan" som sparar data i ca 10-15 sekunder innan olyckan. Spara din uppblåsta Hövding, råkar du ut för en incident kan det vara av produktutvecklingsintresse att ta in och analysera datan.

Klädsel, frisyrer och smycken
Airbagen vecklas ut runt hela huvudet från spricksömmen. Det är viktigt att den hålls fri och att inget tungt ligger över och obstruerar uppblåsningen. Du kan bära en enklare mössa, keps, glasögon, vanliga frisyrer och mindre smycken som vanligt. Tungt, stora och styva hår/frisyrer, halsdukar, slöjor och luvor skall alltid vara instoppade under hövding för att inte försvåra uppblåsningen. Stora örhängen bör tas av då de kan slås av öronen av kraften från airbagen. Kontakta oss om du är osäker kring vissa klädesplagg/huvudbonader.

Flyg
För flygresor inrikes, kontakta flygbolaget innan din resa och fråga dem om Hövding. Produktintyg och blanketter kan behövas för att få ta med Hövding på flyget. Hövding rekommenderas inte att tas med på utrikesflyg, det kan vara svårt att få med sig den hem."

Senast ändrad:
Lainen sa:

Bra där.

Hövding är till för folk som antingen är livrädd att förstöra frisyren, livrädda att se ut som en cyklist eller som tror att det är livsfarligt att cykla.
Alla kategorierna lär vara ovanliga här.
Tyvärr har hövdings marknadsavdelning gjort sitt bästa för att få folk generellt att tro att det är livsfarligt att cykla, vilket är en anledning för mig att tycka illa om dem. Förutom att de ljuger om sin produkt.
Vid "rätt" olycka skyddar den helt säkert bättre än hårda hjälmar, men när den smällen väl är över så är oddsen stora att det tar ett par dar innan man har något som helst skydd av en hövding igen (= hunnit ersätta den), medan en vanlig hjälm, även om den är skadad, fortfarande troligen har ett restskydd kvar.

Allroad sa:
Hövding är CE-märkt och godkänd av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) vilket intygar att den uppfyller EU-direktiven på de krav som ställs för personlig skyddsutrustning. CE-märkningen är ett krav för att en cykelhjälm skall få säljas inom Europa.
Du vet att 89/686/EEG (sedan juni 2018 indragen eftersom den var rätt meningslös) som används för hövding är ett "slaskdirektiv" som man tar till när det inte finns tillämpliga detaljstandarder?
Detaljstandarder typ EN1078 (EN1080) för cykelhjälmar (vilket Hövding inte fixar).

Audi:
Ett företags reklamtext är inte produktinformation.
Flera av berömmen var från innan Råd o röns artikel och behandlas i artikeln.

ForesterGuy sa:
Hur kommer det sej att Allroad är så entusiastisk över Hövding?
Fått jobb som influencer?

Man skulle kunna tro det ja. Men det är kanske så man framstår när man försöker tänka annorlunda och står ut antar jag.

Der Kaiser, jag insåg det nu också men det var tyvärr den enda knapphändiga infon man kunde finna. Så att den inte är typgodkänd som hjälm gör alltså att alla snabba cyklister inte använder den. Fascinerande vilka åsikter folk har om hövdingen iaf. Och ja, jag kan hålla med dig delvis där angående marknadsföringen, det är ju ett sätt att hypa sin egna produkt som överlägsen allt annat även om det anspelar på rädsla.

perzzon sa:
Allroad sa:
Väldigt mycket säljtext

(Nästan) ingen här drömmer ut den helt, men du verkar helt imun mot dess helt uppenbara svagheter. Och ta påpekanden om dessa som personliga påhopp.

Var har du anställning?

Nej jag är inte immun mot någonting, jag har bara svårt att ta det seriöst när man försöker döma ut den pga någon knöt skorna i hissen. Det är liksom handhavandefel. Det kom andra argument också som jag ansåg tvetydiga och då undrar man ju varför. Jag har ingen själv men har köpt en till en vän och hoppas ju inte att vid en ev händelse att det skulle bli värre pga hövdingen så att säga.

Min anställning håller jag för mig själv, inget jag slänger mig på ett publikt forum men jag kan lova dig på heder och samvete att det är så långt ifrån något med Hövding som företag.

Allroad sa:
perzzon sa:
Allroad sa:
Väldigt mycket säljtext

(Nästan) ingen här drömmer ut den helt, men du verkar helt imun mot dess helt uppenbara svagheter. Och ta påpekanden om dessa som personliga påhopp.

Var har du anställning?

Nej jag är inte immun mot någonting, jag har bara svårt att ta det seriöst när man försöker döma ut den pga någon knöt skorna i hissen. Det är liksom handhavandefel...

Det är ju just det som är saken. Att knyta skorna i en hiss kan vara handhavandefel. Det är helt orimligt och en på det hela taget oacceptabel egenskap hos en konsumentprodukt.

"På 70-talet erbjöds airbagen som ett tillbehör till bilen, idag är det standardutrustning. Hövding är framtidens cykelhjälm, detta kan vi slå fast redan här och nu."

En liten skillnad mellan airbag och hövding är att den förra vet man vad den ska ta emot, det vet man inte för den senare. De länkade europeiska testerna pekade på svagheter om islaget inte var en plan yta.

Hövdings paradgren, påkörning bakifrån med bakåtrotation och islag av bakhuvud i vägbana/motorhuv, där är den troligen oslagbar om allt funkar som det ska. Men hur bra är den på allt annat?

Just precis. Att knuta skorna i samband med cykling är en högst rimlig felanvändning och i sig ett argument för att CE-märkningen är felaktigt och slarvigt gjord. Så man kan ju undra vad mer de slarvat förbi i jakten på intäkter...

Allroad sa:
perzzon sa:
Allroad sa:
Väldigt mycket säljtext

Var har du anställning?

Nej jag är inte immun mot någonting, jag har bara svårt att ta det seriöst när man försöker döma ut den pga någon knöt skorna i hissen. Det är liksom handhavandefel. Det kom andra argument också som jag ansåg tvetydiga och då undrar man ju varför. Jag har ingen själv men har köpt en till en vän och hoppas ju inte att vid en ev händelse att det skulle bli värre pga hövdingen så att säga.

Min anställning håller jag för mig själv, inget jag slänger mig på ett publikt forum men jag kan lova dig på heder och samvete att det är så långt ifrån något med Hövding som företag.

Det låter inte så på ditt hyllande av en produkt nästan alla andra på goda grunder totalsågar.

Med tanke på hur ofta man råkar ha slut på ström i telefoner, datorer osv så kan man ju ge sig den på att det är slut på ström i den när man som bäste behöver den. Utan ström är den ju tämligen värdelös tyvärr...

Men det är klart, jag förstår att den kan ha sina poänger för vissa, men just det med att man måste slå av och på den känns som en liten miss...men alla är ju inte som jag...=)

h.g.j sa:
Med tanke på hur ofta man råkar ha slut på ström i telefoner, datorer osv så kan man ju ge sig den på att det är slut på ström i den när man som bäste behöver den. Utan ström är den ju tämligen värdelös tyvärr...

Men det är klart, jag förstår att den kan ha sina poänger för vissa, men just det med att man måste slå av och på den känns som en liten miss...men alla är ju inte som jag...=)

Ja den skyddar ju i alla fall halsen mot kyla t.ex. Och så tvingas man till bättre en hållning av huvudet.

Jag låg nyligen bakom en kvinna som körde på en avloppssugarslang i stan. Gick ca 10 km/h så hennes bakhjul lättade kanske 2 cm och hon fick sätta ner ena foten för att rädda. PANNNGGG!!! sa det och så var frisyren och hjälmen kass. Hur funkar det efter en sån episod? Antar att hon måste ringa försäkringsbolag och åka till butik m.m. innan hon har en ny Hövding.

Jag tillhör de väldigt skeptiska och blev än mer skeptisk efter den där grejen. Skulle kännas som att gå runt med en bomb runt halsen, tänk den gamla mastodontfilmen Wedlock med Rutger Hauer.

Sannolikheten talar för att popcornhjälmen borde få in en lyckträff någon gång av alla de gånger den löser ut spontant. Även en blind höna hittar tillslut ett korn.

Vilka får betala för självutlösningskalaset, är det vi vanliga hederliga försäkringstagare som åker runt i godkänd hjälm?

300 laddningar låter extremt lite?
Sen vet vi ju alla hur mobilbatterier beter sig efter några år....

Någon som faktiskt provat en? Jag tänker alltid speciellt på sommaren att det måste vara så oskönt med en sån stor krage runt halsen.

glitch sa:

Någon som faktiskt provat en? Jag tänker alltid speciellt på sommaren att det måste vara så oskönt med en sån stor krage runt halsen.

Bara skummat lite i tråden och verkar ju många som uttrycker sig utan att ha prova, hört från en vän, sett på stan.

Jag äger en själv och har gett bort hövdingar till min flickvän och mamma det senaste året. Varför? Främst för att vi alla tycker att en vanlig hjälm är rätt trist, ful och opraktisk. Dock vill man inte vara utan då det känns ganska korkat att utsätta sig för risken att cykla utan hjälm i stan.

Hövdingen tycker jag är ett utmärkt alternativ för citycyklisten! Köper man rätt storlek så sitter den bekvämt både med och utan jackan. I somras, trots 30+ grader i Stockholm, så tycker jag inte att det blir för varmt om man håller ett vanligt citytempo. Nu på hösten ersätter den halsduken när man cyklar ner på stan.

Storleken. Hövdigen får lätt plats i flickvännens handväska. Oftast kan han trycka ner båda våra hövdingar. Utan väska så bärs den utan problem när man lämnat cykeln och strosar runt på stan, går på bio eller tar en öl i solen. En hövding kan man med lätthet slänga upp på bardisken. Skulle aldrig springa runt med en cykelhjälm i handen på stan eller krogen.

Laddning. Någon tyckte det var jobbigt med laddningen. Sen i våras har jag laddat min två gånger. Min tjej som använder sin dagligen till och från jobbet har laddat sin 3 gånger. När batteriet blir lågt varnar den i god tid så man hinner både cykla klart för dagen och slarva lite med att ladda den innan den dör helt. Så inga problem.

Handhavande, att knäppa innan man cyklar iväg och knäppa av innan man hoppar av cykeln är iallafall inte för mig några problem. Går lätt även med handskar. Är man en riktig virrpanna som inte lyckats få in det här utan springer runt i trappor och gör en massa andra grejer med hövdingen aktiverad ja det kanske det blir problem. Inte ett problem som någon av oss tre upplevt.

Så, cyklar du i stan, vill ha en smidig cykelhjälm som är diskret även när man cyklat klart så är hövdingen ett utmärkt alternativ! Att den är "dyr" och signalerar status kan ju omöjligt vara ett problem i detta kolfiberstinna forum?

Alltså, jag har "sett på stan" på nära håll när en smällde för ett relativt litet vingel (se ett par inlägg upp). Om du bara laddat två ggr sedan våren kan du ju inte ha cyklat så mycket? 18-20 timmar på 7 månader, maj tom nov är ju lite, drygt 40 minuter per vecka bara.

patrick.ahren sa:
glitch sa:

Bara skummat lite i tråden och verkar ju många som uttrycker sig utan att ha prova, hört från en vän, sett på stan.

Jag äger en själv och har gett bort hövdingar till min flickvän och mamma det senaste året. Varför? Främst för att vi alla tycker att en vanlig hjälm är rätt trist, ful och opraktisk. Dock vill man inte vara utan då det känns ganska korkat att utsätta sig för risken att cykla utan hjälm i stan.

Hövdingen tycker jag är ett utmärkt alternativ för citycyklisten! Köper man rätt storlek så sitter den bekvämt både med och utan jackan. I somras, trots 30+ grader i Stockholm, så tycker jag inte att det blir för varmt om man håller ett vanligt citytempo. Nu på hösten ersätter den halsduken när man cyklar ner på stan.

Storleken. Hövdigen får lätt plats i flickvännens handväska. Oftast kan han trycka ner båda våra hövdingar. Utan väska så bärs den utan problem när man lämnat cykeln och strosar runt på stan, går på bio eller tar en öl i solen. En hövding kan man med lätthet slänga upp på bardisken. Skulle aldrig springa runt med en cykelhjälm i handen på stan eller krogen.

Laddning. Någon tyckte det var jobbigt med laddningen. Sen i våras har jag laddat min två gånger. Min tjej som använder sin dagligen till och från jobbet har laddat sin 3 gånger. När batteriet blir lågt varnar den i god tid så man hinner både cykla klart för dagen och slarva lite med att ladda den innan den dör helt. Så inga problem.

Handhavande, att knäppa innan man cyklar iväg och knäppa av innan man hoppar av cykeln är iallafall inte för mig några problem. Går lätt även med handskar. Är man en riktig virrpanna som inte lyckats få in det här utan springer runt i trappor och gör en massa andra grejer med hövdingen aktiverad ja det kanske det blir problem. Inte ett problem som någon av oss tre upplevt.

Så, cyklar du i stan, vill ha en smidig cykelhjälm som är diskret även när man cyklat klart så är hövdingen ett utmärkt alternativ! Att den är "dyr" och signalerar status kan ju omöjligt vara ett problem i detta kolfiberstinna forum?

Det låter jättebra. Sedan är det alltid lite extra intressant när nya medlemmar eller nollpostare går in och talar sig varma för en produkt.

Erik O sa:
patrick.ahren sa:

Det låter jättebra. Sedan är det alltid lite extra intressant när nya medlemmar eller nollpostare går in och talar sig varma för en produkt.

Välkommen till forumet patrick.ahren.

Hur länge varar en laddning? På företagssidan står det ca. 9 timmar. Har ni inte cyklat mer eller ni har haft tur och fått batterier som är sjukt mycket bättre än standard?

glitch sa:

Vanliga hjälmar har ju också en viss livslängd, det har man ju även diskuterat här på forat.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2199445/2199445

Hur många är det som hivar sin hjälm efter att den fått en större stöt, t ex tappat från viss höjd? Bara för att få lite kontext till det hela.

Det här visar ju tydligt vem som är målgruppen (och att människor är väldigt annorlunda sinsemellan):

"En hövding kan man med lätthet slänga upp på bardisken. Skulle aldrig springa runt med en cykelhjälm i handen på stan eller krogen. "

Jag skulle påstå raka motsatsen nämligen

moros sa:
Det här visar ju tydligt vem som är målgruppen (och att människor är väldigt annorlunda sinsemellan):

"En hövding kan man med lätthet slänga upp på bardisken. Skulle aldrig springa runt med en cykelhjälm i handen på stan eller krogen. "

+1
Som nån påpekat tidigare också, den är ju inte godkänd att använda på tävling eller ens motionslopp, och rätt oduglig generellt för seriös träningscykling. Iom att många här på happy ägnar sig just åt det, känns det ju rätt onödigt att köpa en till "hjälm" att ha när man ska på krogen. När den dessutom verkar både opålitlig och krånglig att använda, blir ju reaktionen därefter.

ooms sa:
moros sa:

+1
Som nån påpekat tidigare också, den är ju inte godkänd att använda på tävling eller ens motionslopp, och rätt oduglig generellt för seriös träningscykling. Iom att många här på happy ägnar sig just åt det, känns det ju rätt onödigt att köpa en till "hjälm" att ha när man ska på krogen. När den dessutom verkar både opålitlig och krånglig att använda, blir ju reaktionen därefter.

Sen skulle jag hellre cykla utan hjälm än att slänga upp en Hövding på bardisken.

moros sa:

En vanlig hjälm går att låsa fast i cykeln...

Jag tyckte det var rätt enkelt: "Vill jag betala extra för att bli svettig kring halsen istället för att bli svettig i håret?"
Hur effektivt den skyddar, risk för vådautlösning etc var rätt sekundärt efter det.

"Så, cyklar du i stan, vill ha en smidig cykelhjälm som är diskret även när man cyklat klart så är hövdingen ett utmärkt alternativ! Att den är "dyr" och signalerar status kan ju omöjligt vara ett problem i detta kolfiberstinna forum?"

Signalerar status, ja kanske det. Frågan är bara vilken sorts status den signalerar?

Jag såg en hövding som löstes ut när cyklisten körde upp (helt kontrollerat) på en trottoar. Hon såg rätt paff ut.

Bild på en tjej som fick självutlösning i backen ner mot slussen. Såg när det hände och det kunde verkligen orsakat en vurpa, nu gick det bra...

Bilagor

• poff.jpg
    poff.jpg
    34 KB · Besök: 176
Tror inte det är säkerheten som driver på utan att man slipper störa övriga stilen mössa, hatt eller en tjusig frisyr. Tyckte synd om alla hövding bärare i somras när vi hade det tokvarmt, måste va snudd på olidligt i de temperaturerna.

Tillbaka
Topp