HT/Helstel MTB med plusdäck?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Om man inte orkar dra runt på en fat bike men ändå vill ha ett stabilt greppmonster för familjeturer i skogen (förmodligen kombinerat med någon snabbare runda)- vad är utbudet på ramar för HT/Helstel MTB med plusdäck om man dessutom siktar lite på lite premium?

Ska man ha 27.5+ eller 29+ ? Dämpat fram eller helstelt? Ska man ha dropper?

Man ska ha 29+

Jag kör Kona Honzo Steel med familjen och vintertur i Hellasgården. Jag tror att den är lite premium, men ramen är tungt.

Annars är väl stål ragley lite mer premium än sentier men ändå rätt basic.
Själv hade jag tagit en big al eller primal.

På pappret är det många 29or som inte tar 2.8. Sentier har 2.5 i spec och flera andra 2.4. Sen går det ofta att få in mer enligt en del.

Sentier, big al och primal har alla busbilliga ramar så har man lite skrot hemma kan man bygga själv.

Edit
Jag har förresten en sentier 29 M men vill ha en big al L.

Senast ändrad:
NLC sa:
Helstel MTB med plusdäck om man dessutom siktar lite på lite premium?

För mycket premium?

https://www.evanscycles.com/en-se/genesis-tarn-ti-2019-mountain-bike-frameset-EV360703

Genesis Tarn Ti 2019 med boost som tar 27,5plus eller 29 std.

8811.jpg

Funkar det inte att köra 27+ däck på en 29"are?
Jag hade testat att köpa en kolfiber hoj som scott scale eller något likanande och satt dit 27+ däck med en stel kolfiber gaffel från alibaba.

Klart det kan funka men har väl alltid tyckt det ser lite malplacerat ut med XC hoj i karbong när man trampar runt med barnen. Och N+1 FTW!

Kona Unit X är ju rätt ball och förhållandevis billig. Fast kanske inte så mycket premium.

https://www.konaworld.com/unit_x.cfm

69 graders HTA på en helstel räcker gott i mitt tycke. (Det är vad jag kör på stigcykeln). I.o.m. att gaffeln ej komprimeras går det inte riktigt att jämföra en helstel med en HT med likadan gaffelvinkel.

Pillo-kun sa:
Funkar det inte att köra 27+ däck på en 29"are?
Jag hade testat att köpa en kolfiber hoj som scott scale eller något likanande och satt dit 27+ däck med en stel kolfiber gaffel från alibaba.

Vet inte hur det är med scale men det går ofta. Fast man får kolla bb kan behövas gaffla upp eller 170mm vev.

NLC sa:
Klart det kan funka men har väl alltid tyckt det ser lite malplacerat ut med XC hoj i karbong när man trampar runt med barnen. Och N+1 FTW!

En stilren(klassiska linjer) 29" stål/titan ram med 27"+ hjul då?

Vet inte hur det e för er men den ultimata cyckel utseendemässigt är säg en gammal kona heihei/king kahuna ram. redan då(16") såg den ut som många 29"are ser ut idag. Kommer ihåg när den gamla mtb tidningen hade den som en testcykel. hubba hubba.

@NLC: Vill du ha "låtsas-plus" på 27,5x2,6" - 2,8" eller ram med plats för riktig plus på 27,5x3,0"?

Vitus sentier som nämnts tidigare i tråden tycker jag är sjukt bra! Fungerar perfekt på flow stigar och street. Har även bra geometri för enduro/dh.

Låtsasplus så är Sonder Transmitter grym (har haft en).
Riktig plus med plats för även 3,25" och 29x2,5" så är NS Bikes Eccentric Evo 29 riktigt fin (har en nu).

varför inte en stanton sherpa? :) premium(?) stål byggd för 100-120mm slag och däck upp till 2,8tum på 27,5+. finns ju gott om stela gafflar i den kategorin om så önskas. stanton har ju även andra ramar med mer aggressiv geometri men kan tro det blir svårt att hitta stela gafflar med rätt AC mått till dem.

58461019_10219511624125140_1459631097808683008_n.jpg

eller i helstelt utförande, vet dock inte om detta bara är en prototyp då jag tycker att det ser ut som 29+ hjul.

19247749_10155371362045270_5154769622163205915_n.jpg

stanton brukar ju även vara villiga att lacka ramarna efter önskemål om man ber snällt. ifall färgerna ovan inte faller i smaken :P
kan även tillägga att denna även finns i Ti om man vill ha lite extra premium.

Senast ändrad:
Hittar blå Stanton Sherpa+ bara som prototyp. Den är jättefin! Alla andra Stanton HT verkar att ta max 29x2.4 och har (för) kort reach. Det verkar inte finnas många HT ram med plats till 29x2.6 eller mer. Jag kör Specialized 29x2.6 på min Kona Honzo ST och är jättenöjd med däcken. Dom är lite smalare än 2.6, men det finns utrymme till lite bredare däck.

om man inte är allt för rädd för lite mindre kända tillverkare så kanske denna är något. en kompis till mig har en sådan och han är jättenöjd. plats för 29x2,6. (finns även i Ti för extra premiumkänsla)

https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-kit

best-adventure-bicycles-2017-bike-der-woche-nordest-sardinha-von-ibc-user-michip-mtb-news-of-best-adventure-bicycles-2017.jpg

annars är ju surly krampus ett givet val om man vill ha stora hjul (up till 29x3,0) :)... och älskar stål ;)

river.jpg

Senast ändrad:
Stort tack för alla tips, det hade varit kul med stål men det lutat nog åt alu - fast samtidigt en Honza ST ser ju go ut

Helstel 29x3.0. Finns få anledningar att välja små hjul när det finns större.

Fat och dämp är som efterrätt och huvudrätt. En i taget är jättebra. Tillsammans blir en rätt äcklig blandning och bådas poäng går förlorad.

Gillar min.
I efterhand kanske jag skulle byggt den med i40 fälgar och 2.8 däck, man får ner vikten väldigt mkt då.

Känna som en stor bmx i skogen

Bilagor

• 40F68D2E-EF12-464E-9832-CF3789759830.jpeg
    40F68D2E-EF12-464E-9832-CF3789759830.jpeg
    365.7 KB · Besök: 213
Har kört helstel Canyon Dude i fyra år och nu sedan en månad även en Commencal Meta HT AM Essential 27,5+ med 2,8":or på. Ska man hetsköra utför med endurofokus är min upplevelse att Commencalen har en fördel eftersom den har dämpad framgaffel och blir lite mer distinkt med smalare hjul.

För allmänt stigmys och en körstil där man inte pressar allt till sin allra yttersta förmåga upplevs Duden roligare. Duden blir också lite mjukare åt rumpan i lägre farter då däcken sväljer små ojämnheter. Nu har du ju valt bort fatbike men men...... den är faktiskt jäkligt kul och allround. :-)

Från att ha kört heldämpat med dropper i en massa år så bestämde jag mig att kliva ur F1 cirkusen och köpa begagnat som kan funka i längden utan överdriven service. Skulle skippat framdämparen men köper man beggat kan man inte alltid välja och jag gillar min Pike. Jag gillar hela cykeln. Inget lenkage, ingen dropper, ingen bakdämpare...

Visst, det studsar lite för mycket när det går fort på rötter och sten. Men den är grym och fram för allt galet rolig på nästan allt annat.

29+ skogsBMX!

Bilagor

• stache1.jpg
    stache1.jpg
    205 KB · Besök: 148
Ville sa:
Från att ha kört heldämpat med dropper i en massa år så bestämde jag mig att kliva ur F1 cirkusen och köpa begagnat som kan funka i längden utan överdriven service. Skulle skippat framdämparen men köper man beggat kan man inte alltid välja och jag gillar min Pike. Jag gillar hela cykeln. Inget lenkage, ingen dropper, ingen bakdämpare...

Visst, det studsar lite för mycket när det går fort på rötter och sten. Men den är grym och fram för allt galet rolig på nästan allt annat.

29+ skogsBMX!

Oj, den såg ut att vara fräckt buskul!

NLC sa:
Ville sa:

29+ skogsBMX!

Oj, den såg ut att vara fräckt buskul!

Tack, jag är riktigt nöjd. För min del mer fokus på att cykla än att köpa prylar. Hoppas jag sitter nöjd i många år.

Velar vidare men har väl (nästan) bestämt mig för stålram och möjligheten att köra 27.5+/midfat eller 29x2.4. Blev lite sugen på Stantons Sherpa då den kan konverteras mellan att vara med eller utan boost (vilket betyder att jag inledningsvis borde kunna återanvända åtminstone ett hjulpar) men även Kona Honzo ST och Ritchey Ultra är med på listan. Karateapan från Surly är det nog inget fel på men det hade blivit den fjärde Surlyn i samlingen så lit tjatigt kanske.

Tillbaka
Topp