Hub/Body till Syncroshjul

Har problem att få tag på en shimano-hubb till ett syncros-hjul som det sitter en XD-hub på. Navet har ingen märkning, men jag har lyckats ta reda på att det är ett Formula-nav. Bett om hjälp hos flera LBS-er och varit i kontakt med några säljare på nätet som som anser vara duktiga på detta, men inget napp. Lovar o kolla med Scott/Syncros o sen är det tyst.
Jag har hittat en hubb i Norge, men de säljer inte mot Sverige eller privatpersoner. XD-hubben jag har heter FH-522 och det är från detta jag sökt mig fram till vad jag behöver.

Det jag vill ha är

freehub body med art nr: FH-521A-02. Detta är ett set med body, tätbricka och navmutter.

Nån som vet nåt ställe i Sverige som har koll på detta med Formula-nav?
Hjulet kommer från en Scott Genius Contessa 2018. Finns ingen märkning på hjulet alls, vare sig nav eller fälg som ger nåt. Bara att det är 30mm invändigt på fälgen.

Ibland ångrar man att man gett sig i på detta med stora cykelmärken som döljer vad delarna har för ursprung...

Plush

Moderator
Forumvärd
Lite nyfiken... Varför klaga på Scott?
Dom har bett Formula att tillverka ett nav med XD-body, inte sant? Det har Formula gjort.
Om dom då inte lagerhåller en HG-body som passar ditt nav eller är intresserade av att hjälpa dig ändra på deras produkt (som dom speccat till en viss standard) så kan du väl knappast klandra dom för det?
Och alla Scott-handlare kan fråga Scott om vad det är för tillverkare på delarna men begär inte att handlaren/Scott ska saluföra en reservdel som inte behövs till det navet.
Varför vill du byta till en HG-body?

n3wton

Aktiv medlem
Godtyckliga fabrikshjul kan ju vara lite svåra att serva och byta delar på av diverse orsaker, men så ser ju verkligheten ut. Man kräver ju också ganska mycket av en LBS när man sätter dom på att undersöka vilken body som ska sitta på en cykel de kanske inte ens sålt, för att tjäna ett par hundralappar eller så.

Jag tycker gott du kan söka vidare och hoppas du till slut hittar vad du söker, men att du också noterar att det kan vara lite kämpigt med delar i en djungel av standarder. Ofta är det tyvärr inte värt att krångla till det för mycket (vilket jag gjort tusen gånger), och antingen acceptera läget eller lägga pengarna hos någon tillverkare som någorlunda enkelt tillhandahåller reservdelar och tillhandahåller lösningar för att byta standard osv. Det kostar dock en slant att köpa sådana nav/hjul/komponenter..

Kan ju också påtala lite lätt att hub betyder nav, och att det du söker heter body. Kan underlätta både i googlingar och i kontakt med lbs tror jag.

Plush

Moderator
Forumvärd

Westbrookcycles har mycket Scott Syncros delar!
Det var väl inte frågan om Syncros-delar? Det handlar om att hitta delar som passar till ett Syncros-nav (Formula) men som Scott/Syncros inte har som reservdel då dom inte speccat navet på det viset.

Det var väl inte frågan om Syncros-delar? Det handlar om att hitta delar som passar till ett Syncros-nav (Formula) men som Scott/Syncros inte har som reservdel då dom inte speccat navet på det viset.
Fast de säljer navdelar av Syncros som det står Formula i beskrivningen om man tittar på sidan Men jag missuppfattade säkert.....

Plush

Moderator
Forumvärd
Tror det är oviktigt om det är Syncros eller Bontrager eller Stout eller nåt annat märke. Scott speccade inte den cykeln med den body TS vill ha (Därav att en Handlare som säljer Syncros inte hittar en Syncros-body) utan TS får söka en body som passar hans behov och som passar det Formula-nav han har. Sen om det är en Body som t ex Trek saluför är av mindre betydelse, huvudsaken är att den passar hans nav.

Tror det är oviktigt om det är Syncros eller Bontrager eller Stout eller nåt annat märke. Scott speccade inte den cykeln med den body TS vill ha (Därav att en Handlare som säljer Syncros inte hittar en Syncros-body) utan TS får söka en body som passar hans behov och som passar det Formula-nav han har. Sen om det är en Body som t ex Trek saluför är av mindre betydelse, huvudsaken är att den passar hans nav.
Förstår inte varför du hakar upp dig på märken, jag ville bara visa en länk till någon som säljer bodys som kan passa hans fråga!

Oj, får ursäkta att jag inte följt min egen tråd, men har inte hunnit och kunnat sitta vid datorn. Kan meddela att problemet är troligen löst. Bikeshop var väldigt vaga o ha o göra med o skulle först kolla med Scott o sen hände ingenting. Hade sen kontakt med en erkänd LBS som säljer Scott o de fick svar från dessa att de inte sålde det jag behövde till detta nav. Hittade tillslut det jag vill ha i Norge, men de exporterade inte till sverige. Hänvisade till Giant som tydligen använder Formula som nav på sina hjul, men det spåret orkade jag inte ge mig in på. Lösningen blev en handlare i Strömstad som även har butik i Norge. Så nu är det beställt. Anledningen till att jag ska byta hub o inte vill Ha XD är att jag ska ha två hjulset o byta med o det behöver ha samma body. Jag kör 11-delat o då är utbudet av Kassetter begränsat. 10-50 11 delat med XD-nav har jag bara hittat hos Garbaruk o det är inte så billigt...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer