Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Ser vädigt kul ut! Men gäller att ha pli så att hon inte drar iväg i sidled om hon får korn på en hare :)

Vi har varit med om fåglar, harar och rådjur. Och ja, det är spännande. Hittills har det turligt nog mest blivit lite skutt i sidled och ökat tempo framåt… men förr eller senare kommer det säkert bli knas. Det är inte direkt avkopplande att köra med henne såhär. 😜

Ser vädigt kul ut! Men gäller att ha pli så att hon inte drar iväg i sidled om hon får korn på en hare :)
Cyklade med min rottis , han var sjukt duktig på att gå /springa fot och eftersom vi cyklade i skogen så var han såklart kopplad, han höll disciplinen att inte jaga harar å cityrådjur, katter ute däremot skulle sitta i träd ( han var uppvuxen med katter å gillade att jaga leka med dem) .
55kg rottis som helt plötsligt ser en lekkamrat å byter riktning ja då fick man (jag)käka gräs men det hände så sällan så det var det värt😜

Potatiskvalitet, men börjar få till bra tempo nu. Toppar 30 här men har gått mycket fortare på andra rundor, lite läskigt då…

Jag måste ta tag i hundstigcyklingen! Skulle faktiskt testat i lördags men fick halsfluss så det blev inget. Men jag vågar inte köra på med så kort koppel framför, kommer köra 5 meter flexi i bröstsele.

Nu har vi haft premiär för stigcyklingen. Han vill helst inte ligga framför, vet inte om han blivit påcyklad någon gång tidigare. Flexikoppel i bröstsele funkade OK även när han låg bakom men det är ju inte optimalt.

Fick till det att ligga framför några gånger och det är bättre förstås.

5 km stig + 7 km fram och tillbaka. Tror inte han har så bra flås som han säger, det är bara det att när vi springer så promenerar han - nu fick han springa! :D

Tror inte vi toppade 20 km/h ens men ska kolla när strava vaknat till liv.

Edit: 22 km/h som snabbast. Han är däckad nu, klart tröttare än efter en vanlig löprunda. Men 4:43 min / km är snabbare än han brukar springa.

Senast ändrad:
Ja jäklar, det här var nog det roligaste jag gjort på länge! Idag fattade han galoppen direkt och låg framför nästan hela tiden och drog en hel del, även om vi var rätt samspelta i tempo. Lite väl teknisk stig bitvis (röda och gula på Käringboda, H. borde veta), lite adrenalin när man inte riktigt själv kan bestämma tempot in i tekniska partier.

Men han är grymt tränad från löpningen på höger, vänster, sakta och rätt lyhörd på vad som händer bakom så det funkade fint. Fantastisk på att välja vettiga spår och följa leden. En spurt efter rådjur, då behövde jag inte trampa alls... :-)

Här gick det såpass långsamt att jag vågade mig på att ta en bild..

20250605_194604-EDIT.webp

Tack Henrik för selen! Jag kör med en vanlig 5-meters flexi extreme i M-modell, det är en kort elastisk del i den men jag skulle vilja ha nån meter elastisk till. Ska bygga klart min egenutskrivna specialvariant som fjädern är extra spänd på med.

Senast ändrad:
Ja jäklar, det här var nog det roligaste jag gjort på länge! Idag fattade han galoppen direkt och låg framför nästan hela tiden och drog en hel del, även om vi var rätt samspelta i tempo. Lite väl teknisk stig bitvis (röda och gula på Käringboda, H. borde veta), lite adrenalin när man inte riktigt själv kan bestämma tempot in i tekniska partier.

Men han är grymt tränad från löpningen på höger, vänster, sakta och rätt lyhörd på vad som händer bakom så det funkade fint. Fantastisk på att välja vettiga spår och följa leden. En spurt efter rådjur, då behövde jag inte trampa alls... :-)

Visa bilaga 772993

Tack Henrik för selen! Jag kör med en vanlig 5-meters flexi extreme i M-modell, det är en kort elastisk del i den men jag skulle vilja ha nån meter till. Ska bygga klart min egenutskrivna specialvariant som fjädern är extra spänd på med.
Kul! Och kul att se att selen kommer till användning! Det nya djuret i vårt hem är inte så dragvillig.

20250421_192523.webp

Nä katter är klart sämre som dragdjur men har ju helt klart andra förtjänster!

Man ska nog vara hyggligt van som cyklist för att koppla 35 kg dragvillig vovve i överkroppen på tekniska stigar för övrigt!

Visa bilaga 772993

Tack Henrik för selen! Jag kör med en vanlig 5-meters flexi extreme i M-modell, det är en kort elastisk del i den men jag skulle vilja ha nån meter elastisk till. Ska bygga klart min egenutskrivna specialvariant som fjädern är extra spänd på med.
Har genom åren cyklat med flera hundar - fågelhund och olika vinthundar från 25-35kg - men har aldrig kommit längre än med en hand på styret och kort koppel. Då och då har man förstås kunnat släppa hunden helt fri, men det var några år sedan och kanske inte funkar 2025.

Lieskaft: Också kört handhållet, med lapphund och jakthundsmix. Med nuvarande husky föredrar jag dock
20250409_192407.webp
"bilantenn" och karuschakoppel framför framhjulet. Slipper sitta som en windsurfande bågskytt och hålla emot fanskapet!

Har genom åren cyklat med flera hundar - fågelhund och olika vinthundar från 25-35kg - men har aldrig kommit längre än med en hand på styret och kort koppel. Då och då har man förstås kunnat släppa hunden helt fri, men det var några år sedan och kanske inte funkar 2025.

Lex är en stående fågelhund på 35 kg. Det skulle gå utmärkt att släppa honom lös, han skulle aldrig dra iväg några längre sträckor, men han är lite för glad i att säga hej till andra hundar och människor så jag låter bli. Hade vi bott i mera avfolkade bygder hade jag nog gjort det när det passat. Sen är han lite för intresserad av vilt för sitt eget bästa, det är gott om vildsvin här..

Lieskaft: Också kört handhållet, med lapphund och jakthundsmix. Med nuvarande husky föredrar jag dock "bilantenn" och karuschakoppel framför framhjulet. Slipper sitta som en windsurfande bågskytt och hålla emot fanskapet!

Skulle aldrig våga ha hunden så nära och så den kan påverka hur cykeln beter sig, det är tekniska stigar med mycket upp och ner så det är svårt att hålla helt jämn fart med hunden. Med flexikoppel i bröstsele så kan hunden vara allt från 0-5 meter bort utan att det påverkar hur jag cyklar, han kan gå åt sidan och släppa förbi mig också om han vill.

När vi springer har vi ett sånt expanderkoppel som du har och det fungerar fint.

Med det sagt så skulle jag vilja sätta på 2 meters bungee-kopplet från Non Stop på linan för att få lite mera längd, men i originalutförande så är fjädern på flexikopplet inte tillräckligt spänd för det. Håller ju på att bygga en egen variant där "burken" är fäst i selen och draget hamnar direkt i bröstselens hake, där kommer det gå att spänna upp fjädern mer och linan kommer också hamna lite högre upp vilket är bra.

Så länge hunden är duktig på att följa stigen och dina instruktioner så har jag svårt att se en bättre lösning än detta för tekniska stigar om man vill att det ska vara så likt vanlig cykling som möjligt. Det är ju inte draghundsrejs på grusväg och enkla stigar jag är ute efter utan att kunna ha hunden som sällskap när jag är ute!

Ja så särskilt tekniska är vi ju inte. Blir mest slukhål, tjälskott och sönderkörd grusväg, när det inte är snö! 2.8m på kopplet.

Bilagor

• 20250609_104257.webp
    20250609_104257.webp
    682.5 KB · Besök: 31
Vi har den som är två meter utsträckt när vi springer. Har en non-stop line-sele och halsband från dem med, bra grejor :-)

Idag hade jag gopro men hade inte alls lärt mig hur den funkar så det blev bara stillbilder, mest rakt ut i skogen eftersom jag trodde jag satte på filmen :-)

Ca 10 km på Käringboda igen, blåa, röda, oranga i en liten kombination. Rätt mycket träd över stigen vilket är lite knöligt men han är smart och kutar inte under utan väntar på mig och hoppar över. Över huvud taget väldigt bra på att välja ett vettigt (för mig) spår! Och ju fortare det går desto bättre funkar kommandon!

Ligger lite nära mig ibland fortfarande men ofta är det alldeles lagom tempo.
GOPR0071.webp
GOPR0072.webp

Körde våra närmaste stigar i förrgår igen, där är han inte alls lika pigg på att springa före mig. Det är 3,5 km asfalt dit, även om vi rullar försiktigt så är det kanske för mycket för att han ska ligga på i full fart i skogen. Oklart.

Hej allihopa!
Att cykla MTB med en hund har länge varit en dröm för mig.
Fördelarna jag ser är färre ursäkter till att komma ut i naturen och att man har sällskap vid varje träningstillfälle.

Lägg gärna upp bilder. Skapar en otroligt cool tråd med visualisering av denna ide!

(Hur cyklar man med koppel? Runt styrstammen eller i handen? Vad händer om det blir ryck?) (Tillagt)
(Det finns hundar som gärna springer iväg... Hur ser man till att man inte lämnar skogen själv?) (Tillagt)
(Hur beter sig din hund bland andra cyklister? Samt vänner du cyklar med.)
Vad ser ni för fördelar?
Hur får man det att fungera på bästa sätt?
Hur tränar man upp hunden och bygger tillit?
Känner ni någon med Hund och MTB?
Vilken hundras är bra och vid vilken ålder kan man börja motionera just den hunden?
(Skador och risker är oundvikliga men vilka är det som man bör veta om?) (Tillagt)
Är det någon som cyklar med sin bästa vän (hund) och vill dela med sig av sin kunskap? Kanske till och med ta en tur i Hellas?

Är det någon som har en hund som behöver rastning i skogen i Stockholm / Söder och sydväst om Stockholm/Nacka?

Hur cyklar man med koppel?
Jag har min lösa.

Runt styrstammen eller i handen?
Alltid i handen om jag måste koppla, extra buffert om ngt händer.

Vad händer om det blir ryck?
då blir de det.

Det finns hundar som gärna springer iväg... Hur ser man till att man inte lämnar skogen själv?
Du tränar den från valp att fungera efter dina förutsättningar, redan tränat den till att driva/stöta vilt? Då kanske du redan har skjutit dig i foten.

Hur beter sig din hund bland andra cyklister? Samt vänner du cyklar med?
Han är väl tränad och dom är inte intressanta för han. Så det gör ingen skillnad. Dom har även fått förhållningsregler angående mina hundar.

Vad ser ni för fördelar?
enklare att ge han motion när jag ej orkar gå.

Hur får man det att fungera på bästa sätt?
God vardags lydnad.

Hur tränar man upp hunden och bygger tillit?
God vardags lydnad. Låter du random du möter komma fram och klappa din unge?
Nej så bör din hund ej göra heller.
Du måste vara roligare och mer spännande än allt runtomkring er.

Känner ni någon med Hund och MTB?
Nej.

Vilken hundras är bra och vid vilken ålder kan man börja motionera just den hunden?
Jag har flate coated retriever, från valp börjar träningen på hundens förutsättningar.
Början kan vara att vara runt en cykel sen trappas det upp. Vid 12-18 månader bör du kunna cykla 10-20km.

Skador och risker är oundvikliga men vilka är det som man bör veta om?
Undvik asfalt, varmt väder typ.

Är det någon som cyklar med sin bästa vän (hund) och vill dela med sig av sin kunskap?
Se ovan svar på div frågor.

Kanske till och med ta en tur i Hellas?
Han springer runt i skogen och efter mig då jag cyklar, ser inte hur det skulle ge dig ngt av det.

Allas hundar är såklart världens bästa, lydigaste och snällaste i världen - såklart. MEN. Okopplade hundar i skogen får jag ont i magen av att se efter alla incidenter jag haft.

För att nämna en:
Jag cyklade på lokala MTB-spåret för några år sedan och strax före en brant uppförsbacke dyker en Rottweiler upp, ingen ägare så långt ögat kunde nå och hundfan går givetvis till attack. Efter att min hand, fot och smalben aggerat bettskena så valde jag att trampa på allt jag kunde och efter en minut eller så ser jag ryggen på hundägaren. Ung tjej med hörlurar, cigg i käften och telefonen i händerna. Jag vrålar och skriker utan respons och hundjäveln hoppar och river mig överallt den når. Tillslut tittar zombin upp och ger mig en elak blick, som om det vore mitt fel då givetvis eftersom vi alla vet att allas hundar är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.

Snälla, jag vet att det inte är optimalt men använd koppel om ni vistas på ställen där andra människor tenderar att vara. Även fast just din hund är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.
Eller så tränar man hunden ist....
koppel är ingen magisk lösning, mina beter sig bättre lösa än många gör i koppel.

Jag har utbildade tjänstehundar, vissa har dessutom två olika utbildningar och då pratar vi inte patrullhund eller liknande simpla utb.
Självklart är MT gjort...
Kort och gott aldrig sett en unge som ens i närheten lika lydig. Så när ni kopplar era obstinata avkommor, kan jag överväga att koppla mina hundar.

så sjukt trött på folk som slentrianmässigt sprider dynga, istället för att identifiera problemet (oansvariga hundägaren i detta fall). För att försöka begränsa mig pga deras inkompetens.

Å för er som kommer kommentarer om hundrädsla. Er subjektiva och irrationella rädsla grundat i okunskap för mina och ansvarstagande hundägares hundar är tråkigt. Men är erat problem att bära som jag inte kan bry mig mindre i.

För att ta tråden åter till ämnet så hade jag med Lex på SSSM i helgen.

Förutom att hälsa på alla som var med (hundar och människor) så cyklade vi lite. Gick kanonbra med alla människor på stigen och han snittade ungefär 4 min/km över banans knappa två mil, låg framför mig hela tiden och drog lite mer än vanligt, antagligen för att han helst vill ligga först :-) Han är en sund hund som gillar stig bättre än grusväg.

Ska fixa en sele som är bättre att ligga i drag med känner jag, ska testa med en vanlig Nome-sele.

Lite bilder från JLarsson (just här fick han vara lös faktiskt, av säkerhetsskäl):

Lex har förstås eget Strava-konto också: https://www.strava.com/athletes/lexvizsla

Senast ändrad:
Världens bästa cykel sällskap!
Alltid glad och pepp oavsett väder och uppförsbackar.

18månader gammal nu och vi cyklar runt 25-30km stig på två timmar.

Från början var ambitionen att han skulle dra men det var så jäkla kul att cykla med honom lös att vi aldrig kom längre.

Bilagor

• 20250510_160936.webp
    20250510_160936.webp
    1.8 MB · Besök: 42
  • 20250215_104527.webp
    20250215_104527.webp
    1.5 MB · Besök: 38
  • 20250111_155649.webp
    20250111_155649.webp
    1.3 MB · Besök: 38
Tillbaka
Topp