Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Det är en Ungersk Vizsla som bor hos oss på några dagar varje vecka. Lika i färg och typ av päls men rätt olika som hundar tror jag. Just den här är ovanligt stor så kanske lite mer lik en Ridgeback än de brukar.

Just nu springer vi mest tillsammans, de behöver röra på sig mycket.

Stigluff påväg hem från dagis
6C7EA630-AFF9-43F1-86DB-B1BF5BDD4A73.jpeg

Hellas gula blåa o gröna 22km tufft stök. No problem säger portisen Tobbe

Bilagor

• IMG_8245.jpeg
    IMG_8245.jpeg
    910 KB · Besök: 81
  • IMG_8224.jpeg
    IMG_8224.jpeg
    1.5 MB · Besök: 81
  • IMG_8229.jpeg
    IMG_8229.jpeg
    1.4 MB · Besök: 73
Senast ändrad:
Tja! Hur stor är din malle? Jag tror tyvärr den där selen är för stor :/
Å, kan du inte utveckla? Postade i ett annat forum med för lite tillpassnings-åsikter. Vet inte om du har en liknande själv men den är justerbar på många håll (förutom runt halsen) och där får vi själva dragpunkten rätt. Tyckte dock att den såg lite "fladdrig" ut på sina håll men blev osäker på om det ens var lönt att justera den förrän han kan hålla drag/spänn på allt.
Han är liten för att vara malle (tycker jag ?) men är fortfarande unghund så jag antar att han biffar till sig. 30 kg och 52 cm runt halsen är måtten jag har på honom...

Det är kring halsen som det är mest kritiskt, den ska vara ganska tight men inte hindra andningen.

Har inte kommit till att pröva cykling ännu, han har dock sprungit med i 36 mil hittills i år, som längst 20 km i sträck.

Måste fixa en ny cykel, vill inte köra draghund med min helstela cykel som kastar av mig om jag väljer lite fel spår :)

Det är kring halsen som det är mest kritiskt, den ska vara ganska tight men inte hindra andningen.

Har inte kommit till att pröva cykling ännu, han har dock sprungit med i 36 mil hittills i år, som längst 20 km i sträck.

Måste fixa en ny cykel, vill inte köra draghund med min helstela cykel som kastar av mig om jag väljer lite fel spår :)

Håller inte med, jag lyssnar på experter :)

Jag håller på med både drag och skyddshundar(Jag är skyddsfigurant(IGP)) har även en i min grupp som är återförsäljare för nonestop + ett antal veterinärer.

Senast ändrad:
Å, kan du inte utveckla? Postade i ett annat forum med för lite tillpassnings-åsikter. Vet inte om du har en liknande själv men den är justerbar på många håll (förutom runt halsen) och där får vi själva dragpunkten rätt. Tyckte dock att den såg lite "fladdrig" ut på sina håll men blev osäker på om det ens var lönt att justera den förrän han kan hålla drag/spänn på allt.
Han är liten för att vara malle (tycker jag ?) men är fortfarande unghund så jag antar att han biffar till sig. 30 kg och 52 cm runt halsen är måtten jag har på honom...

Råkade citera fel

Jag körde blå på min unga malle ca 28-30kg och vita på min andra 33kg. Köpte du deras bungeelina för drag också det är viktigt för att inte skada hunden. (Har även den gröna den är som en påse använt den på 42-45kg rottisar) Nu kör jag en björkissele då den passade bättre. (https://jamihundsport.se/sv/produkter/selar-och-linor/bjorkis-nomesele.html)

Var bor du? Jag tror alla olika storlekar kommer finnas i Kristianstad på hundensdag på fredag.

1686688259763.png

Tjena!

Nu behöver jag råd. Jag får inte hunden att springa framför mig, han vill vara vara bakom vilket är ganska suboptimalt.
Springer vi skogen så är han framför hela tiden.
Kör med sele och en typ av bungeelina.

Kommer inte på något bra knep. På vägen så kan jag ibland få honom att springa vid sidan av cykeln.

Råkade citera fel

Jag körde blå på min unga malle ca 28-30kg och vita på min andra 33kg. Köpte du deras bungeelina för drag också det är viktigt för att inte skada hunden. (Har även den gröna den är som en påse använt den på 42-45kg rottisar) Nu kör jag en björkissele då den passade bättre. (https://jamihundsport.se/sv/produkter/selar-och-linor/bjorkis-nomesele.html)

Var bor du? Jag tror alla olika storlekar kommer finnas i Kristianstad på hundensdag på fredag.

Visa bilaga 632038
Visst är det en färg/storlek? Vet du vad färgerna du använt på dina hundar motsvarar i storlek?
Har ett bungee-koppel från nonstop som jag tänkte använda under "inkörning". Bör väl sägas att jag kommer att köra in honom från marken så jag gissar att det blir ett "lättare" drag då. Men jag är en glad nybörjare på dragbiten så kan ha fel.
Jag bor ett stenkast från Kristianstad men är upptagen på fredag.

Visst är det en färg/storlek? Vet du vad färgerna du använt på dina hundar motsvarar i storlek?
Har ett bungee-koppel från nonstop som jag tänkte använda under "inkörning". Bör väl sägas att jag kommer att köra in honom från marken så jag gissar att det blir ett "lättare" drag då. Men jag är en glad nybörjare på dragbiten så kan ha fel.
Jag bor ett stenkast från Kristianstad men är upptagen på fredag.

Exakt, du borde använda blå eller vit till din. Men du bör prova vilken som sitter bäst.

Du bör alltid köra med den typen jag har på bilden.

Det är inte bara halsen som spelar roll, belastningen måste bli rätt.

Tror du läste in mer i mitt inlägg än jag skrev, det enda jag skrev är att det är viktigt att den sitter bra i halsen, inte om något annat är viktigt eller inte. Det är lätt att välja för stor sele (i halsen) med den typen och då kommer draget hamna tokigt, det tror jag vi kan vara helt överrens om.

I morgon ska jag springa 2h med min kompis. Han har en Non-stop-sele men inte en dragsele. Drar en del men springer oftast bara med (bungee-)kopplet sträckt, eller bredvid om han är lite trött och det finns plats.

Inte rätt hund att ha lös, alldeles för intresserad av vilt.

Bilagor

• 20230608_100552.jpg
    20230608_100552.jpg
    1.8 MB · Besök: 77
Tror du läste in mer i mitt inlägg än jag skrev, det enda jag skrev är att det är viktigt att den sitter bra i halsen, inte om något annat är viktigt eller inte. Det är lätt att välja för stor sele (i halsen) med den typen och då kommer draget hamna tokigt, det tror jag vi kan vara helt överrens om.

I morgon ska jag springa 2h med min kompis. Han har en Non-stop-sele men inte en dragsele. Drar en del men springer oftast bara med (bungee-)kopplet sträckt, eller bredvid om han är lite trött och det finns plats.

Inte rätt hund att ha lös, alldeles för intresserad av vilt.

Ja läste nog lite snabbt, sorry!

Dragselar är rätt billiga att få tag i beg om man är intresserad av det typ 200kr för en nonestop freemotion.

Är storlekarna i halsen samma mellan olika modeller? Har storlek 6 på Line Harness men det vore kul att pröva en riktig dragsele, om inte annat så när jag ska pröva att cykla.

Är storlekarna i halsen samma mellan olika modeller? Har storlek 6 på Line Harness men det vore kul att pröva en riktig dragsele, om inte annat så när jag ska pröva att cykla.
Kan ej svara på det.

Nonestop´s sida är kanon, du väljer ras och vikt så får du en rekommendation vilken storlek du ska använda. Går även jämföra måtten mellan olika modeller där om du har en som passar bra eller helt enkelt maila dom.

Finns även andra märken tex björkis som är betydligt billigare och minst lika bra.

Ja, orsaken till att det blev Non-Stop för mig är att de finns lätt tillgängliga (XXL) så man kan köpa och lämna tillbaka lätt. Vizslan är muskulös och stor med väldigt lite päls, rätt storlek i halsen går knappt över huvudet :-)

Men jag borde kolla på någon annan egentligen.

Nomesele verkar lite riskabelt (för oss) eftersom hunden kan backa ur den ser det ut som? Speciellt eftersom han inte alltid är i drag.

Ja, orsaken till att det blev Non-Stop för mig är att de finns lätt tillgängliga (XXL) så man kan köpa och lämna tillbaka lätt. Vizslan är muskulös och stor med väldigt lite päls, rätt storlek i halsen går knappt över huvudet :-)

Men jag borde kolla på någon annan egentligen.
Det är ju detta som blev lite struligt för oss nu (märker jag). Halsmått på vår hund säger storlek 8, ras + vikt säger storlek 6. Får erkänna att jag inte vet hur vi skulle få in det stackars djuret i en storlek 6 med tanke på att det ändå blev lite svettigt att trä på en storlek 8...

Får väl köra in honom i denna på ytterst korta pass med stor uppmärksamhet på hans mående så att han inte går sönder. När han fattat principen och tycker att det är skoj blir det en ny. Återlämningståget har liksom gått.

Dom ska sitta tight, de är i princip omöjliga att backa ur, betydligt säkrare än en vanlig sele.

Hundar vill i regel slakta mig så föredrar en Nomesele som dom inte kan backa ur.

1686741514284.png

Hur vet man om storleken är rätt då? Har en jaktlabbe på 27 kg, mätte enligt någon tabell när jag köpte och det blev storlek 7. Ser lite stor ut när han har den på och inte drar men vid drag verkar det bra. Sitter rätt tight i halsen och det är tight att trä i frambenen när den ska på så har svårt att se att en mindre storlek skulle funka? Om man fyller i ras och vikt på nonstops hemsida blir det strlk 7.

Nu kan jag inte rätt termer, men den ska ligga på axlarna och inte glida av vid drag så den hamnar på mjukdelarna. Sen är det ju andra saker att ta hänsyn till med.

Testat vår för stora sele i "dragläge". @Endurorejs vad tror du om detta? Ok att bara köra in på? Annars blir det nog fasiken en Björkis efter "riktiga" mått...

Ser ju lite galet ut vid halsen, men trycket är där det ska när jag känner efter. (Alltså detta är ju som att hitta bra sadel till häst ?.)
Screenshot_20230702-160622_Gallery.jpg

Testat vår för stora sele i "dragläge". @Endurorejs vad tror du om detta? Ok att bara köra in på? Annars blir det nog fasiken en Björkis efter "riktiga" mått...

Ser ju lite galet ut vid halsen, men trycket är där det ska när jag känner efter. (Alltså detta är ju som att hitta bra sadel till häst ?.)
Visa bilaga 635740

Svårt att veta, jag hade inte chansat dyrt om det skulle bli några skador.

Ser ut att passa bra, hellre för tight än för stor. När du har drag i linan ska öglan vara strax bakom svansroten. Vart bor du? Skulle höra av mig till Björkis för rådgivning, de kan draghund samt tillpassning av selar.

Jag tycker det är bättre att fästa dragsnöret på bröstet.
Får lite mer koll på cykeln då, framförallt om det blir lite tekniskt. Dock inte tillåtet om ni ska tävla, då ska draglinan sitta fast i cykeln.

Bilagor

• 0CAA0189-B5CE-4DFD-B005-496DE0443A26.png
    0CAA0189-B5CE-4DFD-B005-496DE0443A26.png
    571.1 KB · Besök: 72
Tjena!

Nu behöver jag råd. Jag får inte hunden att springa framför mig, han vill vara vara bakom vilket är ganska suboptimalt.
Springer vi skogen så är han framför hela tiden.
Kör med sele och en typ av bungeelina.

Kommer inte på något bra knep. På vägen så kan jag ibland få honom att springa vid sidan av cykeln.
Varför vill du ha hunden framför?
Min hund springer bakom mig när jag cyklar stig så att han inte får för sig att tvärstanna för att nosa och därmed blir påkörd av husse...

För att man tränar just drag, på samma sätt som när du åker skidor eller springer. Sjukt kul är det!
Då förstår jag!
Jag vet inte om det är till någon hjälp men kanske: Så fort min hund springer förbi och framför min cykel så stannar jag (och då även hunden), då slutar det roliga för honom. Jag visar honom att han ska vara bakom med belöning och då fortsätter vi shredda och allt det roliga börjar igen. Funkar klockrent! Går säkert att göra omvänt på något sätt.

Då förstår jag!
Jag vet inte om det är till någon hjälp men kanske: Så fort min hund springer förbi och framför min cykel så stannar jag (och då även hunden), då slutar det roliga för honom. Jag visar honom att han ska vara bakom med belöning och då fortsätter vi shredda och allt det roliga börjar igen. Funkar klockrent! Går säkert att göra omvänt på något sätt.
Beror nog på vilket syfte man har och vad man har för hund. Sysslar man med just drag vill man ju att hunden ligger på i selen. :)

Jag tycker det är bättre att fästa dragsnöret på bröstet.
Får lite mer koll på cykeln då, framförallt om det blir lite tekniskt. Dock inte tillåtet om ni ska tävla, då ska draglinan sitta fast i cykeln.
Har en överkroppssele till mig själv men även ett bälte, så det är absolut alternativ till antenn. Men är i startfasen, så får testa mig fram. Måste dock erkänna att det verkar läskigare att ha hunden fast i cykeln än i sig själv.

Har en överkroppssele till mig själv men även ett bälte, så det är absolut alternativ till antenn. Men är i startfasen, så får testa mig fram. Måste dock erkänna att det verkar läskigare att ha hunden fast i cykeln än i sig själv.

Jag fäster runt styrstammen, funklar bra antenn är jobbigt att plocka av och på :)

https://www.instagram.com/team_dogracing/ coolt konto att följa, han har bra fart

Senast ändrad:
Min hund springer bakom mig när jag cyklar stig så att han inte får för sig att tvärstanna för att nosa och därmed blir påkörd av husse...

Tjena!

När vi springer tillsammans är han alltid framför och tvärnitar väldigt sällan.
Men när han är bakom cykeln så känner jag en risk för att jag går omkull och att han då springer in i cykeln. Dessutom känner jag att jag inte får full koll på hur mycket han orkar hålla fart.

Allmän fråga då, har ni någon slags panikanordning så att det går att lossa hund från cykel/förare om behov skulle uppstå? (Är inte säker på om det avhandlats i tråden...)

Allmän fråga då, har ni någon slags panikanordning så att det går att lossa hund från cykel/förare om behov skulle uppstå? (Är inte säker på om det avhandlats i tråden...)
Nej, inte mer än att antennen går att klicka av, men linan sitter fast ändå. Jag cyklar uteslutande själv eller med en till på vägar där det inte är andra människor/bilar. Vad tänkte du? Går ju dock koppla loss hunden via karbinhake enkelt.

Enda gången det varit riktigt nära att jag kört på min hund rejält var när hon var lös och sprang bakom. Hur orimligt det än låter, men cykling kan variera extremt mycket i fart och dessutom följer vi slaviskt stigen medan hundar tar genvägar.

Jag hade henne alltså lös bakom mig, körde en trixig grej i en vänstersväng, tappade lite kontrollen och skar brant in åt vänster, samtidigt som hunden genat och därmed kommit upp jämsides. Det var centimetrar från att hennes tassar trasslade in sig i mina hjul och det hade slutat i tragedi.

Normalt sett när vi cyklar är hon framför i koppel och även om det hänt att man kanske kommit åt henne eller varit nära när hon tvärstannar så blir den typen av olyckor inte fatala.

Nu är hon 12 år och cykelrundorna blir ett par km i rätt maklig promenadtakt men hon tycker fortfarande det är kul.

Tillbaka
Topp