Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Köpt dragsele, så nu börjar inkörningen ? ?. Krävs lite finjustering av utrustningen bara.Visa bilaga 631972
Å, kan du inte utveckla? Postade i ett annat forum med för lite tillpassnings-åsikter. Vet inte om du har en liknande själv men den är justerbar på många håll (förutom runt halsen) och där får vi själva dragpunkten rätt. Tyckte dock att den såg lite "fladdrig" ut på sina håll men blev osäker på om det ens var lönt att justera den förrän han kan hålla drag/spänn på allt.Tja! Hur stor är din malle? Jag tror tyvärr den där selen är för stor :/
Det är kring halsen som det är mest kritiskt, den ska vara ganska tight men inte hindra andningen.
Har inte kommit till att pröva cykling ännu, han har dock sprungit med i 36 mil hittills i år, som längst 20 km i sträck.
Måste fixa en ny cykel, vill inte köra draghund med min helstela cykel som kastar av mig om jag väljer lite fel spår :)
Å, kan du inte utveckla? Postade i ett annat forum med för lite tillpassnings-åsikter. Vet inte om du har en liknande själv men den är justerbar på många håll (förutom runt halsen) och där får vi själva dragpunkten rätt. Tyckte dock att den såg lite "fladdrig" ut på sina håll men blev osäker på om det ens var lönt att justera den förrän han kan hålla drag/spänn på allt.
Han är liten för att vara malle (tycker jag ?) men är fortfarande unghund så jag antar att han biffar till sig. 30 kg och 52 cm runt halsen är måtten jag har på honom...
Håller inte med, jag lyssnar på experter :)
Jag håller på med både drag och skyddshundar(Jag är skyddsfigurant(IGP)) har även en i min grupp som är återförsäljare för nonestop + ett antal veterinärer.
Visst är det en färg/storlek? Vet du vad färgerna du använt på dina hundar motsvarar i storlek?Råkade citera fel
Jag körde blå på min unga malle ca 28-30kg och vita på min andra 33kg. Köpte du deras bungeelina för drag också det är viktigt för att inte skada hunden. (Har även den gröna den är som en påse använt den på 42-45kg rottisar) Nu kör jag en björkissele då den passade bättre. (https://jamihundsport.se/sv/produkter/selar-och-linor/bjorkis-nomesele.html)
Var bor du? Jag tror alla olika storlekar kommer finnas i Kristianstad på hundensdag på fredag.
Visa bilaga 632038
Visst är det en färg/storlek? Vet du vad färgerna du använt på dina hundar motsvarar i storlek?
Har ett bungee-koppel från nonstop som jag tänkte använda under "inkörning". Bör väl sägas att jag kommer att köra in honom från marken så jag gissar att det blir ett "lättare" drag då. Men jag är en glad nybörjare på dragbiten så kan ha fel.
Jag bor ett stenkast från Kristianstad men är upptagen på fredag.
Lite oklart vad du inte håller med om bara?
Det är inte bara halsen som spelar roll, belastningen måste bli rätt.
Tror du läste in mer i mitt inlägg än jag skrev, det enda jag skrev är att det är viktigt att den sitter bra i halsen, inte om något annat är viktigt eller inte. Det är lätt att välja för stor sele (i halsen) med den typen och då kommer draget hamna tokigt, det tror jag vi kan vara helt överrens om.
I morgon ska jag springa 2h med min kompis. Han har en Non-stop-sele men inte en dragsele. Drar en del men springer oftast bara med (bungee-)kopplet sträckt, eller bredvid om han är lite trött och det finns plats.
Inte rätt hund att ha lös, alldeles för intresserad av vilt.
Kan ej svara på det.Är storlekarna i halsen samma mellan olika modeller? Har storlek 6 på Line Harness men det vore kul att pröva en riktig dragsele, om inte annat så när jag ska pröva att cykla.
Det är ju detta som blev lite struligt för oss nu (märker jag). Halsmått på vår hund säger storlek 8, ras + vikt säger storlek 6. Får erkänna att jag inte vet hur vi skulle få in det stackars djuret i en storlek 6 med tanke på att det ändå blev lite svettigt att trä på en storlek 8...Ja, orsaken till att det blev Non-Stop för mig är att de finns lätt tillgängliga (XXL) så man kan köpa och lämna tillbaka lätt. Vizslan är muskulös och stor med väldigt lite päls, rätt storlek i halsen går knappt över huvudet :-)
Men jag borde kolla på någon annan egentligen.
Testat vår för stora sele i "dragläge". @Endurorejs vad tror du om detta? Ok att bara köra in på? Annars blir det nog fasiken en Björkis efter "riktiga" mått...
Ser ju lite galet ut vid halsen, men trycket är där det ska när jag känner efter. (Alltså detta är ju som att hitta bra sadel till häst ?.)
Visa bilaga 635740
Ser ut att passa bra, hellre för tight än för stor. När du har drag i linan ska öglan vara strax bakom svansroten. Vart bor du? Skulle höra av mig till Björkis för rådgivning, de kan draghund samt tillpassning av selar.Å, kan du inte utveckla? Postade i ett annat forum med för lite tillpassnings-åsikter. Vet inte om du har en liknande själv men den är justerbar på många håll (förutom runt halsen) och där får vi själva dragpunkten rätt. Tyckte dock att den såg lite "fladdrig" ut på sina håll men blev osäker på om det ens var lönt att justera den förrän han kan hålla drag/spänn på allt.
Han är liten för att vara malle (tycker jag ?) men är fortfarande unghund så jag antar att han biffar till sig. 30 kg och 52 cm runt halsen är måtten jag har på honom...
Det ser väldigt roligt ut! Har ingen antenn än. Tänkte först köra lite från marken för att se om han tycker att det är skoj. Får höra av mig till Björkis och hoppas att de förstår min skånskaAntar du har en antenn från Nonstop? Så sjukt kul det är att cykla med hund, speciellt att cykla med några fler så man får hare.
Svårslaget!
Varför vill du ha hunden framför?Tjena!
Nu behöver jag råd. Jag får inte hunden att springa framför mig, han vill vara vara bakom vilket är ganska suboptimalt.
Springer vi skogen så är han framför hela tiden.
Kör med sele och en typ av bungeelina.
Kommer inte på något bra knep. På vägen så kan jag ibland få honom att springa vid sidan av cykeln.
Varför vill du ha hunden framför?
För att man tränar just drag, på samma sätt som när du åker skidor eller springer. Sjukt kul är det!Varför vill du ha hunden framför?
Min hund springer bakom mig när jag cyklar stig så att han inte får för sig att tvärstanna för att nosa och därmed blir påkörd av husse...
Då förstår jag!För att man tränar just drag, på samma sätt som när du åker skidor eller springer. Sjukt kul är det!
Beror nog på vilket syfte man har och vad man har för hund. Sysslar man med just drag vill man ju att hunden ligger på i selen. :)Då förstår jag!
Jag vet inte om det är till någon hjälp men kanske: Så fort min hund springer förbi och framför min cykel så stannar jag (och då även hunden), då slutar det roliga för honom. Jag visar honom att han ska vara bakom med belöning och då fortsätter vi shredda och allt det roliga börjar igen. Funkar klockrent! Går säkert att göra omvänt på något sätt.
Beror nog på vilket syfte man har och vad man har för hund. Sysslar man med just drag vill man ju att hunden ligger på i selen. :)
Har en överkroppssele till mig själv men även ett bälte, så det är absolut alternativ till antenn. Men är i startfasen, så får testa mig fram. Måste dock erkänna att det verkar läskigare att ha hunden fast i cykeln än i sig själv.Jag tycker det är bättre att fästa dragsnöret på bröstet.
Får lite mer koll på cykeln då, framförallt om det blir lite tekniskt. Dock inte tillåtet om ni ska tävla, då ska draglinan sitta fast i cykeln.
Har en överkroppssele till mig själv men även ett bälte, så det är absolut alternativ till antenn. Men är i startfasen, så får testa mig fram. Måste dock erkänna att det verkar läskigare att ha hunden fast i cykeln än i sig själv.
Det är ju då det börjar bli roligt, är lite som att åka downhill!Ska man tävla i drag, vill man lära hunden att inte tokdra utan mer lite spänn i selen. Att låta en malle ge 100% är självmord :D
Varför vill du ha hunden framför?
Min hund springer bakom mig när jag cyklar stig så att han inte får för sig att tvärstanna för att nosa och därmed blir påkörd av husse...
Nej, inte mer än att antennen går att klicka av, men linan sitter fast ändå. Jag cyklar uteslutande själv eller med en till på vägar där det inte är andra människor/bilar. Vad tänkte du? Går ju dock koppla loss hunden via karbinhake enkelt.Allmän fråga då, har ni någon slags panikanordning så att det går att lossa hund från cykel/förare om behov skulle uppstå? (Är inte säker på om det avhandlats i tråden...)
Enda gången det varit riktigt nära att jag kört på min hund rejält var när hon var lös och sprang bakom. Hur orimligt det än låter, men cykling kan variera extremt mycket i fart och dessutom följer vi slaviskt stigen medan hundar tar genvägar.Varför vill du ha hunden framför?