Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Triwa bestämde sig för att bada i stora lerhålet påväg till dagis i ösregnet. Det har sina sidor att köra med hunden lös.. Tur att det är uråskurdagis.

Jag cyklar och åker längdskidor med min Mini Aussie, dock aldrig i Stockholm eftersom det är för mycket folk i skogen. Ett tips är att använda vintersäsongen att träna hunden till fots. Inkallning måste sitta perfekt. Ett annat kommando jag tränat mycket är att hålla hunden bakom mej. Jag vill inte ha honom framför mej när det går fort och riskera att köra på honom. Dessa saker kan man med fördel träna utan cykel när det inte är säsong. I övrigt så gäller det att hunden är av en ras som orkar spring tillräckligt långt. Sedan kan det vara bra att ha en ras med relativt svag jaktinstinkt. Vallhundar brukar vara bra eftersom de vill hålla sig till "flocken".

Håller med.
väljer i regel avfolkade stigar av samma orsak. Å andra sidan lyckas knappt mitt luddöra skrämma en hare ens.

jag kör SS så det går inte så fort. Tur-tut så hoppar hon undan.

Kalla in och kunna välja sida att ha hunden på är bra vid möten, speciellt hästmöten.

Har haft tur och möter bara glada leenden när vi är ute.

Hej! Jag håller på och funderar vad jag ska ha för koppel när jag cyklar. Har du en bild på din sele, hur har du gjort den? Mvh Klara
Hej igen!
Min sele är kanska ”pimpad” för ändamålet då jag (till skillnad mot Campus) alltid vill ha min hund i kopplad.
För att klara av att få en lagom mjuk fjädring av hundens kraft när han drar på eller att jag måste tvärnita då jag inte klarar av något hinder min hund så galant hoppat över, så kör jag med dubbla spännband på selen enl bild nedan:
81BA511C-F405-41D6-9F57-5AAFBB8B083A.jpeg

Finns säkert ännu bättre lösningar, men det här var vad som fanns hemma när det begav sig...

// Larsa

Gör ett avtryck här. Valpen är tingad och om allt går som det ska så får vi hem honom i mitten av december. Lång tid från valp till stig-hund, men jag tänker att han ska få vänja sig vid cykeln och att den är rolig ganska så tidigt.

Vet inte om Triwas cykeldagar är över. Senaste 18 månaderna har hon börjat dra på sig en hälta. Det visar sig på kvällen/dagen efter när hon inte vill sätta ner vänster bak. Jag har vilat henne allt längre perioder, ibland månader, mellan tillfällena. Hon har även stått på antiinflammatoriskt men även efter kortare rundor märker jag att hon går problem.

Ett problem är att ju mer sällan vi kör desto gladare blir hon när vi gör det. Det innebär att hon gasar på i 180 direkt (kör stora öglor runt mig i maxfart). Sådan kallstart är nog inte optimal för en ansträngd vävnad…

Hört om ystra draghundar som måste bromsas första 20 min för att inte dra sönder sig.

Vad blir det för ras?
//Stefan
Det blir en ny sånhär liten rackare (Belgisk vallhund). Så jag vågar nog tryggt påstå att vi har fritidssysselsättningen säkrad för tolv-tretton år framåt nu (om vi överlever unghundsperioden dvs.)

Bilagor

• 20140925_135408.jpg
    20140925_135408.jpg
    1,022.7 KB · Besök: 114
Nu är han här! Inte helt lätt att ta bild på i vaket tillstånd ?. Han har inte varit hemma många dagar men är hittills helt orädd och galet lättlärd. Om inte allt försvinner under unghundsperioden så blir han säkert en rolig stig-kompis. Hoppas kan man ju iaf.
20211215_151527.jpg

Har med min Bordercollie, vi brukar cykla 1,6 mil tar ca 50 min och snittar ca18,5km/h Hon kan slingan utantill och ligger alltid lite före mej. Nu är hon otroligt disciplinerad och lyder till 100% vilket är ett måste.

Bilagor

• 330AD1D3-132C-4DE0-A092-144A2C7F428D.jpeg
    330AD1D3-132C-4DE0-A092-144A2C7F428D.jpeg
    958.8 KB · Besök: 103
Allas hundar är såklart världens bästa, lydigaste och snällaste i världen - såklart. MEN. Okopplade hundar i skogen får jag ont i magen av att se efter alla incidenter jag haft.

För att nämna en:
Jag cyklade på lokala MTB-spåret för några år sedan och strax före en brant uppförsbacke dyker en Rottweiler upp, ingen ägare så långt ögat kunde nå och hundfan går givetvis till attack. Efter att min hand, fot och smalben aggerat bettskena så valde jag att trampa på allt jag kunde och efter en minut eller så ser jag ryggen på hundägaren. Ung tjej med hörlurar, cigg i käften och telefonen i händerna. Jag vrålar och skriker utan respons och hundjäveln hoppar och river mig överallt den når. Tillslut tittar zombin upp och ger mig en elak blick, som om det vore mitt fel då givetvis eftersom vi alla vet att allas hundar är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.

Snälla, jag vet att det inte är optimalt men använd koppel om ni vistas på ställen där andra människor tenderar att vara. Även fast just din hund är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.

Allas hundar är såklart världens bästa, lydigaste och snällaste i världen - såklart. MEN. Okopplade hundar i skogen får jag ont i magen av att se efter alla incidenter jag haft.

För att nämna en:
Jag cyklade på lokala MTB-spåret för några år sedan och strax före en brant uppförsbacke dyker en Rottweiler upp, ingen ägare så långt ögat kunde nå och hundfan går givetvis till attack. Efter att min hand, fot och smalben aggerat bettskena så valde jag att trampa på allt jag kunde och efter en minut eller så ser jag ryggen på hundägaren. Ung tjej med hörlurar, cigg i käften och telefonen i händerna. Jag vrålar och skriker utan respons och hundjäveln hoppar och river mig överallt den når. Tillslut tittar zombin upp och ger mig en elak blick, som om det vore mitt fel då givetvis eftersom vi alla vet att allas hundar är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.

Snälla, jag vet att det inte är optimalt men använd koppel om ni vistas på ställen där andra människor tenderar att vara. Även fast just din hund är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.
Som rottweilerägare uppskattar jag om man utelämnar rasen i den där typen av redogörelser. Alla hundar kan ha dåliga ägare, trist att höra att du stötte på en sådan. Det finns dock ingen anledning att skuldbelägga en hel ras för det.

Jag blev själv biten av en hund när jag var ute på cykel i höstas. Det var av en "snäll" ras.ä

Absolut, har man inte tillräcklig koll på sin hund ska den inte vara lös. Jag har mina okopplade pga skaderisken för mig och dom.

Absolut, har man inte tillräcklig koll på sin hund ska den inte vara lös. Jag har mina okopplade pga skaderisken för mig och dom.
Det handlar ju rimligtvis också om vilket område och vilken situation det handlar om. I vissa fall får jag som cyklist (utan hund) ta ett större ansvar än i andra.

Som rottweilerägare uppskattar jag om man utelämnar rasen i den där typen av redogörelser. Alla hundar kan ha dåliga ägare, trist att höra att du stötte på en sådan. Det finns dock ingen anledning att skuldbelägga en hel ras för det.

Jag blev själv biten av en hund när jag var ute på cykel i höstas. Det var av en "snäll" ras.ä
Poängen var att belysa att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan.

Som ägare av en Rottweiler vet du att det känns när hunden biter, även om det (för den) är en lek.

Det är ansvarslöst att ha hund okopplad i ett populärt motionsområde oavsett ras eller om den (som alla hundägare säger) är världens snällaste.

Poängen var att belysa att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan.

Som ägare av en Rottweiler vet du att det känns när hunden biter, även om det (för den) är en lek.

Det är ansvarslöst att ha hund okopplad i ett populärt motionsområde oavsett ras eller om den (som alla hundägare säger) är världens snällaste.

Det är din åsikt, nu fokuserar vi på det roliga med hund och cykel :)
Följ lagar och regler så tror jag alla blir glada och nöjda.

Senast ändrad:

Då går det ju, uppenbarligen, alldeles utmärkt att skriva "att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan". Det är, i mitt tycke, olyckligt att bidra till en bild av en specifik ras, när det inte är det som är problemet. (Det är ju dessutom väldigt svårt att fastställa rastillhörighet utan att ha tillgång till stamtavla och möjlighet att identifiera hunden i fråga på plats.)

Jag vet hur min nuvarande och min tidigare hund biter. Jag vet också hur den hund som bet mig i höstas bet den gången. Jag ser dock inte vad det har för relevans.

Det är givetvis tråkigt att bli biten på det viset du beskriver. Och tråkigt att bli så nonchalant bemöt som du förefaller ha blivit. Och det är såklart rimligt att vi alla reflekterar över hur vi beter oss när vi vistas bland andra människor. Men jag ser ingen vits med att använda en specifik hundras som slagträ.

"Jag tycker inte om när min hund, avlad som militär- polis- och vakt-hund, framställs som potentiellt agressiv. Det är orättvist och folk kan få fel bild av rasen".

Ja. Eller så är det en hund ursprungligen avlad för allt annat än sällskap. Det är väl heller ingen slump att den är populär bland folk med tveksamma intentioner till hundägandet.

Eller är det rimligt att man ska behöva skriva en lång mening med adjektiv och liknelser för att beskriva det som mycket enkelt sägs av att nämna rasen?
Det räcker väl att skriva "stor hund" om det nu är en stor hund man menar?

Varför är rasism ok när det kommer till hundar?

Allmänhet lär få en klarare bild om man skriver Rotweiler. Men visst, fäktas mot väderkvarnarna du.

Ok, du trollar uppenbarligen, jag bryter här.
Är det du som är uttolkare för "allmänheten"? Vi vet fortfarande inte ras hunden ovan tillhör, vilket illustrerar min poäng.

Trollar? Nej. Det förefaller mig som en högst berättigad fråga i sammanhanget.

Då går det ju, uppenbarligen, alldeles utmärkt att skriva "att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan".
Det är väl lite onödigt fördomsfullt mot rasen Chihuahua? Jag mötte en gång en vältränad Chihuahua som vände om och sprang JÄTTESNABBT som en rem efter mig! ???

Jag valde ras för att kunna cykla med lös hund. En gladlynt och hjälpsam ras. Det var viktigt att den inte skulle uppfattas som det minsta hotfull eller kunna skada någon. Därför har jag en 15 kg luddig nalle med mig. Tack och lov har hon inte jagat, hotat eller bitit någon eller något. Däremot blivit biten några gånger själv...

Det är väl lite onödigt fördomsfullt mot rasen Chihuahua? Jag mötte en gång en vältränad Chihuahua som vände om och sprang JÄTTESNABBT som en rem efter mig! ???
Tveklöst. Ta gärna upp det med personen jag citerade. Någon kanske till och med bil ha strid för de stackars hamstrarna. ?

Jag tror att du missar min poäng. Jag gissar att det kan vara medvetet.
Om avel av djur likställs med racism så är den enda "etiska" hunden vargar. Det finns definitivt problem med det och vissa raser som inte kan leva ett hälsosamt liv, men racism är en annan sak.

Om avel av djur likställs med racism så är den enda "etiska" hunden vargar. Det finns definitivt problem med det och vissa raser som inte kan leva ett hälsosamt liv, men racism är en annan sak.
Det är inte avel jag kallar rasism. Det är det faktum att en del människor tar sig friheten att uttala sig om enstaka individer endast utifrån vilken ras de tillhör.

Inte cykel men skidor. Hur enkelt som helst. Och det finns gemsar och stenbockar (samt murmeldjur på sommaren) för dem att jaga men de låter bli. Jag är ofta ute och åker skridsko med mina hundar. Även de som är rymningsbenägna springer lydigt efter om man håller farten uppe.
Jag springer en del med min; fart är onekligen nyckeln. Så länge husse bara är tillräckligt vältränad är varenda hare helt ointressant. ?

Idag har lillfisen fått träffa cykeln. Det gick mycket bra. Inga däckbitningar eller tecken till rädslor. (Jag ledde och han sprang runt i sin eviga jakt på hästbajs.) Obs! Ingen motionsrunda och inget drag, det får vi vänta med länge. Nu är det bara miljöträning och den sociala biten vi roar oss med ?.

5113FB9D-BB04-4AAC-A84A-D21612239363.jpeg

Det här är Lammet, 11 år ung och hänger med lite överallt, skickar honom okopplad framför och sen får man ligga på rejält för att hinna med. Senast var han med i Vånga och jag fick nog anse mig besegrad ner för de spåren som är där.

Tillbaka
Topp