Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?
Triwa bestämde sig för att bada i stora lerhålet påväg till dagis i ösregnet. Det har sina sidor att köra med hunden lös.. Tur att det är uråskurdagis.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej igen!Hej! Jag håller på och funderar vad jag ska ha för koppel när jag cyklar. Har du en bild på din sele, hur har du gjort den? Mvh Klara
Vad blir det för ras?Gör ett avtryck här. Valpen är tingad och om allt går som det ska så får vi hem honom i mitten av december. Lång tid från valp till stig-hund, men jag tänker att han ska få vänja sig vid cykeln och att den är rolig ganska så tidigt.
Det blir en ny sånhär liten rackare (Belgisk vallhund). Så jag vågar nog tryggt påstå att vi har fritidssysselsättningen säkrad för tolv-tretton år framåt nu (om vi överlever unghundsperioden dvs.)Vad blir det för ras?
//Stefan
Å, längtar ihjäl mig efter en vuxen hund (även om valpingen är rolig) . Får ha denna bilden som målbild ?Malle är perfekt cykelsällskap!
Visa bilaga 528640
Som rottweilerägare uppskattar jag om man utelämnar rasen i den där typen av redogörelser. Alla hundar kan ha dåliga ägare, trist att höra att du stötte på en sådan. Det finns dock ingen anledning att skuldbelägga en hel ras för det.Allas hundar är såklart världens bästa, lydigaste och snällaste i världen - såklart. MEN. Okopplade hundar i skogen får jag ont i magen av att se efter alla incidenter jag haft.
För att nämna en:
Jag cyklade på lokala MTB-spåret för några år sedan och strax före en brant uppförsbacke dyker en Rottweiler upp, ingen ägare så långt ögat kunde nå och hundfan går givetvis till attack. Efter att min hand, fot och smalben aggerat bettskena så valde jag att trampa på allt jag kunde och efter en minut eller så ser jag ryggen på hundägaren. Ung tjej med hörlurar, cigg i käften och telefonen i händerna. Jag vrålar och skriker utan respons och hundjäveln hoppar och river mig överallt den når. Tillslut tittar zombin upp och ger mig en elak blick, som om det vore mitt fel då givetvis eftersom vi alla vet att allas hundar är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.
Snälla, jag vet att det inte är optimalt men använd koppel om ni vistas på ställen där andra människor tenderar att vara. Även fast just din hund är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.
Snälla, jag vet att det inte är optimalt men använd koppel om ni vistas på ställen där andra människor tenderar att vara. Även fast just din hund är världens bästa, lydigaste och snällaste i världen.
Det handlar ju rimligtvis också om vilket område och vilken situation det handlar om. I vissa fall får jag som cyklist (utan hund) ta ett större ansvar än i andra.Absolut, har man inte tillräcklig koll på sin hund ska den inte vara lös. Jag har mina okopplade pga skaderisken för mig och dom.
Poängen var att belysa att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan.Som rottweilerägare uppskattar jag om man utelämnar rasen i den där typen av redogörelser. Alla hundar kan ha dåliga ägare, trist att höra att du stötte på en sådan. Det finns dock ingen anledning att skuldbelägga en hel ras för det.
Jag blev själv biten av en hund när jag var ute på cykel i höstas. Det var av en "snäll" ras.ä
Poängen var att belysa att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan.
Som ägare av en Rottweiler vet du att det känns när hunden biter, även om det (för den) är en lek.
Det är ansvarslöst att ha hund okopplad i ett populärt motionsområde oavsett ras eller om den (som alla hundägare säger) är världens snällaste.
Då går det ju, uppenbarligen, alldeles utmärkt att skriva "att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan". Det är, i mitt tycke, olyckligt att bidra till en bild av en specifik ras, när det inte är det som är problemet. (Det är ju dessutom väldigt svårt att fastställa rastillhörighet utan att ha tillgång till stamtavla och möjlighet att identifiera hunden i fråga på plats.)Poängen var att belysa att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan.
Som ägare av en Rottweiler vet du att det känns när hunden biter, även om det (för den) är en lek.
Det är ansvarslöst att ha hund okopplad i ett populärt motionsområde oavsett ras eller om den (som alla hundägare säger) är världens snällaste.
Det räcker väl att skriva "stor hund" om det nu är en stor hund man menar?"Jag tycker inte om när min hund, avlad som militär- polis- och vakt-hund, framställs som potentiellt agressiv. Det är orättvist och folk kan få fel bild av rasen".
Ja. Eller så är det en hund ursprungligen avlad för allt annat än sällskap. Det är väl heller ingen slump att den är populär bland folk med tveksamma intentioner till hundägandet.
Eller är det rimligt att man ska behöva skriva en lång mening med adjektiv och liknelser för att beskriva det som mycket enkelt sägs av att nämna rasen?
Är det du som är uttolkare för "allmänheten"? Vi vet fortfarande inte ras hunden ovan tillhör, vilket illustrerar min poäng.Allmänhet lär få en klarare bild om man skriver Rotweiler. Men visst, fäktas mot väderkvarnarna du.
Ok, du trollar uppenbarligen, jag bryter här.
Nog bättre att ta det med svenska Kennelklubben isåfallTrollar? Nej. Det förefaller mig som en högst berättigad fråga i sammanhanget.
Det är väl lite onödigt fördomsfullt mot rasen Chihuahua? Jag mötte en gång en vältränad Chihuahua som vände om och sprang JÄTTESNABBT som en rem efter mig! ???Då går det ju, uppenbarligen, alldeles utmärkt att skriva "att det var en stor, stark och snabb hund och ingen chihuaua eller annan liten hamster man lätt kommer undan".
Tveklöst. Ta gärna upp det med personen jag citerade. Någon kanske till och med bil ha strid för de stackars hamstrarna. ?Det är väl lite onödigt fördomsfullt mot rasen Chihuahua? Jag mötte en gång en vältränad Chihuahua som vände om och sprang JÄTTESNABBT som en rem efter mig! ???
Jag tror att du missar min poäng. Jag gissar att det kan vara medvetet.![]()
Hundraser
Här hittar du alla hundraser som finns i Sverige och är registrerade i Svenska Kennelklubben. Läs mer om hundarnas utseende, karaktärsdrag, krav på motion m.m.www.skk.se
Om avel av djur likställs med racism så är den enda "etiska" hunden vargar. Det finns definitivt problem med det och vissa raser som inte kan leva ett hälsosamt liv, men racism är en annan sak.Jag tror att du missar min poäng. Jag gissar att det kan vara medvetet.
Det är inte avel jag kallar rasism. Det är det faktum att en del människor tar sig friheten att uttala sig om enstaka individer endast utifrån vilken ras de tillhör.Om avel av djur likställs med racism så är den enda "etiska" hunden vargar. Det finns definitivt problem med det och vissa raser som inte kan leva ett hälsosamt liv, men racism är en annan sak.
Jag springer en del med min; fart är onekligen nyckeln. Så länge husse bara är tillräckligt vältränad är varenda hare helt ointressant. ?
Inte cykel men skidor. Hur enkelt som helst. Och det finns gemsar och stenbockar (samt murmeldjur på sommaren) för dem att jaga men de låter bli. Jag är ofta ute och åker skridsko med mina hundar. Även de som är rymningsbenägna springer lydigt efter om man håller farten uppe.
Fördom heter det isåfallDet är inte avel jag kallar rasism. Det är det faktum att en del människor tar sig friheten att uttala sig om enstaka individer endast utifrån vilken ras de tillhör.