Jag kör ofta med min Portugisiska Vattenhund "Viggo" i koppel likt H's setup, dock med en kraftigare spännbands-anordning då min hund är lite kralligare...
Till denna sele har jag ett (ofrivilligt) nerkortat flexikoppel som är fäst i ett spännband/sele på min överkropp.
Jag försöker hålla jämt tempo med honom för att det inte ska bli för mycket påfrestning på leder m.m, första 30-45 minuterna är rätt jobbiga då han har så mycket "spring i benen" (det blir många KOM's då... ;)
Sen är det mer behagligt då han tröttnat lite och vi är mer på "samma planhalva" (konditionsmässigt).
I somras körde vi upp turer på upp emot 3-timmar inkl. många vätske/bad stopp. Tempo och längd beror främst på vädret/säsongen (viktigt att hunden ges tillgång till vatten då vätskebrist hos hund kan få allvarliga konsekvenser...)
En liten kompilering från en av dessa turer:
Att ha denna hund lös funkar absolut inte då han har så mycket viltdrift i sig samt att rasen är framavlad för att "agera självständigt utan kommandon" som det så fint står i rasbeskrivningen...
(Finns dock några andra duktiga hund-dressörer här på Happy som faktiskt lyckats få lösgående Portis'ar, men detta exemplar har tyvärr fått allt för många spontana viltspår i näsan...)
När vi drar iväg är han mer eller mindre immun mot andra intryck (som andra mötande + hundar) och så länge farten är hög nog så dissar han även viltspåren, när farten minskar kan han plocka upp spår men inte så att han drar iväg bort från stigen. Synligt vilt är alltid allt för lockande, så då blir det till att stanna och hålla honom i kort koppel tills vi passerat.
Det som är viktigt (förutom tillgång till vatten) är att hunden har bra höfter och leder, annars är risken stor att ni får problem längre fram i livet, INGEN BELASTNING i selen förrän hunden är höftledsröntgad!!
Vet att flera här kanske kommer att påpeka att draghundar sätts att jobba i sele mycket tidigare, men dessa hundar är avlade att jobba på detta vis och man har då sällan höftledssvaga/defekta hundar i sin avel/avkomma. Dessutom arbetar de oftast i grupp, så belastningen är ju inte riktigt densamma...
Lycka till!!
Larsa