Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Rio skäller mer som "Kliv av cykeln, stanna!"
Cyklar vi hela familjen kan han glömma bort mig ett tag och springa bredvid oss men kommer på igen att jag inte får cykla efter ett tag.
Det känns som att det går över något efter en stunds cyklande men sätter igång igen vid nästa tillfälle.
Jag springer även med honom och då är han exemplariskt både med och utan koppel.
Givet att hunden gillar att springa med när du cyklar. Få bort oönskade beteenden handlar mycket om att beteendet får konsekvenser, t ex du stannar vid skall cyklar när han är tyst.

Handlar det om att hunden vill få dig att sluta nejdå kunna visa att cykla tillsammans är rätt och bra. Då kan det handla om beröm och godis när han inte skäller. Hela tiden bekräfta rätt beteende. Då stannar du inte när han skäller bara för att berömma när han är tyst.

Givet att hunden gillar att springa med när du cyklar. Få bort oönskade beteenden handlar mycket om att beteendet får konsekvenser, t ex du stannar vid skall cyklar när han är tyst.

Handlar det om att hunden vill få dig att sluta nejdå kunna visa att cykla tillsammans är rätt och bra. Då kan det handla om beröm och godis när han inte skäller. Hela tiden bekräfta rätt beteende. Då stannar du inte när han skäller bara för att berömma när han är tyst.
Tack för tips. Bör kanske tilläggas att han är grymt följsam, lyhörd och lättlärd när det kommer till det mesta annars. Inkallning är han också riktigt grym på. Det är just cyklingen, eller iaf mig på cykel som han går igång på. Leder jag cykeln bryr han sig inte alls.

Jag kör ofta med min Portugisiska Vattenhund "Viggo" i koppel likt H's setup, dock med en kraftigare spännbands-anordning då min hund är lite kralligare...
Till denna sele har jag ett (ofrivilligt) nerkortat flexikoppel som är fäst i ett spännband/sele på min överkropp.
Jag försöker hålla jämt tempo med honom för att det inte ska bli för mycket påfrestning på leder m.m, första 30-45 minuterna är rätt jobbiga då han har så mycket "spring i benen" (det blir många KOM's då... ;)
Sen är det mer behagligt då han tröttnat lite och vi är mer på "samma planhalva" (konditionsmässigt).
I somras körde vi upp turer på upp emot 3-timmar inkl. många vätske/bad stopp. Tempo och längd beror främst på vädret/säsongen (viktigt att hunden ges tillgång till vatten då vätskebrist hos hund kan få allvarliga konsekvenser...)

En liten kompilering från en av dessa turer:

Att ha denna hund lös funkar absolut inte då han har så mycket viltdrift i sig samt att rasen är framavlad för att "agera självständigt utan kommandon" som det så fint står i rasbeskrivningen...
(Finns dock några andra duktiga hund-dressörer här på Happy som faktiskt lyckats få lösgående Portis'ar, men detta exemplar har tyvärr fått allt för många spontana viltspår i näsan...)

När vi drar iväg är han mer eller mindre immun mot andra intryck (som andra mötande + hundar) och så länge farten är hög nog så dissar han även viltspåren, när farten minskar kan han plocka upp spår men inte så att han drar iväg bort från stigen. Synligt vilt är alltid allt för lockande, så då blir det till att stanna och hålla honom i kort koppel tills vi passerat.

Det som är viktigt (förutom tillgång till vatten) är att hunden har bra höfter och leder, annars är risken stor att ni får problem längre fram i livet, INGEN BELASTNING i selen förrän hunden är höftledsröntgad!!
Vet att flera här kanske kommer att påpeka att draghundar sätts att jobba i sele mycket tidigare, men dessa hundar är avlade att jobba på detta vis och man har då sällan höftledssvaga/defekta hundar i sin avel/avkomma. Dessutom arbetar de oftast i grupp, så belastningen är ju inte riktigt densamma...

Lycka till!!
Larsa
Hej Larsa
Såg att du oxo har en portis som mig. Kör du även i gömmarskogen som jag?
Min är 2år nu och blivit rätt trygg bredvid min stumpjumper när vi kört grusstigar Mälarhöjden-vårberg. Köttbullar verkar lösa alla distraktionsproblem.
Berätta gärna hur det rullar på för er

Idag har vi varit runt på spåren i hemmabacken. (Han kan dem redan ??.) Smått svårfotograferad, men minen säger väl allt om vad han tycker om stigarna på hemmaplan ?
20221103_095808.jpg

13 år och fortfarande en fantastisk traildog, fantastisk kompis i skogen. Inte så snabb längre men vad gör väl det när man ser glädjen i att hänga med!
En fantastisk period i en hundrelation tycker jag. Man kan varandra innan och utan och det finns inte tid eller plats för något annat än ovillkorlig kärlek.

Ja, det där med tvärnit måste vara rasspecifikt. ?
Mja, nog för att de är väldigt läraktiga, så är de rackarns egensinniga. Jag har fått jobba hårt på inkallning och annat som behövs. Sedan jag fick henne har gå efter vilt varit no go. Ibland väntar hon på mig?

Mja, nog för att de är väldigt läraktiga, så är de rackarns egensinniga. Jag har fått jobba hårt på inkallning och annat som behövs. Sedan jag fick henne har gå efter vilt varit no go. Ibland väntar hon på mig?
Med min portis Tobbe 21/2 år på svartvita i Gömmaren
Trogen följeslagare

Bilagor

• ED5D266F-411C-4319-856F-879365BBF078.jpeg
    ED5D266F-411C-4319-856F-879365BBF078.jpeg
    56.4 KB · Besök: 112
Första testet idag. Går lös 9/10 promenader. Fixade 13 av 15 hundmöten idag, ena var en hundkompis och den andra gick på cykelspåret med hörlurar...

Har övat på "fel håll", "här" och höger/vänster när vi gått. Inkallning är inte alltid 100% men "stanna" är det så han springer åtminstone inte fram :)

20230204_103829.jpg

Första testet idag. Går lös 9/10 promenader. Fixade 13 av 15 hundmöten idag, ena var en hundkompis och den andra gick på cykelspåret med hörlurar...

Har övat på "fel håll", "här" och höger/vänster när vi gått. Inkallning är inte alltid 100% men "stanna" är det så han springer åtminstone inte fram :)

Visa bilaga 606659
Vackert!

Visa bilaga 608325Tobbe 21/2 år. Säker följeslagare..med köttbullar
Jag tog en promenad med tre hundar för ett par år sen. En pålitlig, en opålitlig (som jag haft att göra med tidigare) och en för mig ny bekantskap. Hade alla tre lösa och hade köttbullar fulla händerna. Inga problem med vare sig inkallningar eller uppförande. :) Köttbullar is da shit!

Köttbullar hat verkligen fungerat jättebra, men upptäckt att torkade kycklingstrips funkar ännu bättre. Håller jag vardera i mina händer och kastar en köttbulle så fångar han den, men spottar ut direkt i hopp om kyckling istället. Kladdar inte i fickan heller vilket ju är en bonus.

Måste det vara hemlagade eller funkar mamma scan? Det är antagligen billigare än mycket hundgodis också..

Dom här fungerar löjligt bra för oss. För bra för vanlig träning faktiskt, han sätter sig fint och väntar, vägrar göra något annat. Efter en stund nafsas det lite mot händerna möjligen. Som avledning ("skvallerträning") vid hundmöten fungerar de också väldigt bra.

6508316.jpg

Bild 1:
"Det är verkligen helt otroligt, så oerhört orättvist; de andra på klubben säger att det finns 6 kanske 7 miljarder (MILJARDER!!!) tvåbeningar på jorden. Och vad får jag? Den tråkigaste av dem alla. Så galet orättvist. Och de andra, som påstår att deras människor är de tråkigaste de har ju inte den blekaste aning om vad de pratar om. De påstår att deras klockor stannar. Ha! Om man ändå hade en klocka; men den hade ju givetvis inte stannat - den hade gått baklänges på det här stället. Nej, allt skall man behöva göra själv; vad är nu det där? Torkande målarfärg? Gött, äntligen lite action. Jaha, nähä; torkad målarfärg, sedan 30 är tillbaka. Jaja, det kunde varit värre. Hur är det ens möjligt att han är så tråkig, att det är fysiskt omöjligt för mig att höra vad han säger? Det går bara inte. Nej, tråkigt, tråkigt, tråkigt..."

Bild 2:
"Va! Det där var ju dragkedjan till fickan där bollen ligger!"

?

Bilagor

• PXL_20230104_150201187.jpg
    PXL_20230104_150201187.jpg
    959.7 KB · Besök: 85
  • PXL_20230104_150154691.jpg
    PXL_20230104_150154691.jpg
    835.3 KB · Besök: 81
Måste det vara hemlagade eller funkar mamma scan? Det är antagligen billigare än mycket hundgodis också..

Dom här fungerar löjligt bra för oss. För bra för vanlig träning faktiskt, han sätter sig fint och väntar, vägrar göra något annat. Efter en stund nafsas det lite mot händerna möjligen. Som avledning ("skvallerträning") vid hundmöten fungerar de också väldigt bra.

6508316.jpg
jag brukar köpa blandfärs. steker jättesmå bullar. onödigt kladdigt med vanlig stl samt går snabbare o steka torrt

Bild 1:
"Det är verkligen helt otroligt, så oerhört orättvist; de andra på klubben säger att det finns 6 kanske 7 miljarder (MILJARDER!!!) tvåbeningar på jorden. Och vad får jag? Den tråkigaste av dem alla. Så galet orättvist. Och de andra, som påstår att deras människor är de tråkigaste de har ju inte den blekaste aning om vad de pratar om. De påstår att deras klockor stannar. Ha! Om man ändå hade en klocka; men den hade ju givetvis inte stannat - den hade gått baklänges på det här stället. Nej, allt skall man behöva göra själv; vad är nu det där? Torkande målarfärg? Gött, äntligen lite action. Jaha, nähä; torkad målarfärg, sedan 30 är tillbaka. Jaja, det kunde varit värre. Hur är det ens möjligt att han är så tråkig, att det är fysiskt omöjligt för mig att höra vad han säger? Det går bara inte. Nej, tråkigt, tråkigt, tråkigt..."

Bild 2:
"Va! Det där var ju dragkedjan till fickan där bollen ligger!"

?

Fin rottis glöm ej hd/ed röntga innan du kör på för hårt :)

Någon här som har en Amstaff eller Staffe som hänger med på cykelturer?
Jag har en Amstaff, okastrerad hane.

Han gillar verkligen att gå hårt även med en skada. Skadade sin korsligant förra året så får bara 1 väldigt lätt cykel varannan vecka.

Innan skadan var han ett odjur, kunde lätt göra 40 km per runda

Skulle inte köra med den här vovven lös, även om han är noga med att ha koll på oss så kommer han rätt många hundra meter från mig på nolltid och dessutom väldigt intresserad av vilt.

Sägs vara en av de 3-4 snabbaste raserna och toppa på över 60 km/h. När vi springer så kör han trav även när jag kör på rätt bra fart (ner mot 4 min / km) och ser helt obevärad ut.

Dåligt med cykling just nu men jag ska försöka köra med flexikoppel i bröstbälte och sen kanske en kort non-stop bungee i änden av den för att utjämna ryck.

20230219_110626_Moment.jpg

Tillbaka
Topp