Hur använder jag min Genius?

Hegold2

Ny medlem
Jag är glad ägare av en mycket trevlig lätt begagnad Scott Genius MC50, problemet är bara att jag inte riktigt greppar hur bakdämparen ska skötas och justeras, det finns en tabell där trycket för respektive kroppsvikt står så jag försöker hålla det trycket i båda luftnipplarna, är det rätt...?
Sedan finns den lilla söta röda ratten långstner på dämparen med + & -, vad ska den vara bra för??

Annars så känns det förträffligt, den fungerar mycket bra och man kan flyga genom vilken terräng som helst känns det som!

I tabellen anges värden för "rätt" tryck i positiv resp negativ kammare, intill luftnippeln finns ett lite + resp - så du kan se vilken som är vilken. Samma tryck i båda funkar inte! Pumpa i och prova. Min erfarenhet är att dämparen blir för hård om man använder det tryck som anges för kroppsvikten. Jag väger 80 kg men kör på inställning för drygt 70 kg.
Med den lilla röda ratten ställer du returdämpningen, dvs hur snabbt dämparen ska jobba.
Mer info hittar du i detta bladet http://www.scottusa.com/downloads/manual_genius_shock_E.pdf

Scotts egen dämparpump funkar bäst. Jag själv har en av annat fabrikat. Och Scotts dämpare har väldigt långa nålar i ventilerna vilket gör att när man skruvar av pumpen från ventilen pyser lite luft ur och då är det svårt att ha koll på hur högt trycket är. Det man kan göra i s f är att skruva ur ventilnålarna och slipa ner dessa en aning. Då funkar även andra pumpar utmärkt.

Jag använder en SKS dämparpump med någon slags backventil så det inte pyser ut när man skruvar av den. Funkar bra, Tüsk Kvalität!!!

Tillbaka
Topp