Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Läget i Delsjöskogen är snöigt, det ligger mellan 30-50cm snö i terrängen och stigarna är än så länge inte framkomliga. Däremot har redan grusåttan bitvis blivit upptrampad, så det finns ca 20-30cm brett spår att cykla i. Vi körde 10km idag, mer blir det på tisdagkväll då det troligtvis har blivit bättre. Det brukar ta en vecka efter ett snöfall tills stigarna börjar bli framkomliga, så nästa helg är det nog bättre före. :-)

/Leo

Hur är föret i GBG?
Same same i Änggården, gav det en chans och kom ungefär 1 1/2 km in innan jag vände..
Det var värdelöst och man sjönk bara ner överallt så antingen får det töa bort eller så får det frysa på!

// Roding

Hur är föret i GBG?
Är det någon som hunnit testa föret ännu idag? Jag tänkte ta en tur i eftermiddag innan solen går ner om det nu är tillräckligt hårt för att inte skära igenom snön på stigarna.

Känslan är väl att det borde vara stenhårt då det varit ordentligt kallt i natt. Dessutom kyler det underifrån då det fortfarande är tjäle i backen.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
som jag skrev i en annan tråd precis

Var ute en sväng runt norra långvattnet samt runt horsickan och den där räv-sjön...

Runt långvattnet gick det att cykla till 50%, värre var det runt horsickan och rävvattnet, cykelbart till ca 20%

Det har helt enkelt gått för lite folk på stigarna och nu när det frusit på var det som att cykla i en stenkista med knytnävsstora stenar.....

Ska bli intressant att se om ni hittar några ordentligt upptrampade stigar i Delsjön.. Jocke störtlopp borde vara ett säkert kort i alla fall...

Dubbdäck behövs inte i skogen men på transportsträckor samt cykelbanor hade det varit slirigt utan

Hur är föret i GBG?
Robert och jag körde en tvåtimmarstur i Sisjön.
Det var en riktig skrattfest. Stenhårda "stigar" och bra fart. Vi provade några riktiga stigar med de var för dåligt upptrampade. Däremot så var alla gångvägar vältrampade om än smala.
Det blir troligtvis en tur på torsdag och ytterligare en på lördag eller söndag.
/Peter

Hur är föret i GBG?
Just nu är det absolut en utmaning att cykla på grusstigarna runt Sisjön och Oxsjön. Men det passar bäst på kvällen då området är pintjockt med vandrare på helgerna. Folk har bara gått i mitten på stigen som är fast med ojämn. Det krävs en del balans för att hålla sig inom den 2dm smala spåret.

Hur är föret i GBG?
Låter som det är liknande förhållanden i Sisjön som Delsjön. Fast vi hittade åtminstone en stig som var perfekt upptrampad ikväll, "Jockes Störtlopp". Snabb, smal och helt underbar i vinterskrud. Det blir nog en repris på den på torsdag, baklänges. Norra udden i Stora Delsjön är också fin, finns en upptrampad stig som är helt körbar där. Grusåttan är rena motorvägen, stenhård och plogad, om man vill köra fort. Mer stigletning blir det på torsdag, siktet är då inställt mot Bohusleden/Soldatängen.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Precis som Fässberg provade jag en tur uppe vid Horsickan. Jag hade två olika cykelspår att följa varav ett ditt då Fässberg. Upplevde stigarna närmast Horsickan som cyklingsbara dock var det en väldigt skakig tur. Nere runt Rävekärrs Långevatten var det däremot mer eller mindre omöjligt att cykla. Här kändes det som max ett tiotal personer gått i slasket i helgen samt att en person ridit på stigen precis innan det frös vilket ledde till en minst sagt svårcyklad stig. Området runt Horsickan hade behövt ett par dagar till med töväder och promenerande hundägare innan det frös.

Blir väl till att prova Sisjön, Delsjön eller möjligen Änggården i eftermiddag. Härligt väder för vintercykling just nu!

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som det är liknande förhållanden i
> Sisjön som Delsjön.
Japp
> Fast vi hittade åtminstone
> en stig som var perfekt upptrampad ikväll,
> "Jockes Störtlopp". Snabb, smal och helt underbar
> i vinterskrud. Det blir nog en repris på den på
> torsdag, baklänges. Norra udden i Stora Delsjön
> är också fin, finns en upptrampad stig som är
> helt körbar där. Grusåttan är rena
> motorvägen, stenhård och plogad, om man vill
> köra fort.
>...
> /Leo
Den bästa "riktiga" stigen i Sisjöområdet var stigen som rundar norra delen av Sjön.
Dessutom så passade jag på att visa Robert en helt ny stig som finns i närheten av Trollåsen. Har bara kört den en gång tidigare och det var för några veckor sedan. Jag är osäker på om det verkligen finns en stig under snön eller om det bara är en vinterstig. Den var också i mycket bra skick.

/Peter

Hur är föret i GBG?
PeterA skrev:
> Kan någon rapportera om läget i
> Änggårdsbergen?
> /Peter

Jag är också nyfiken, jag och soderblom planerar en runda i Änggården vid 16-tiden. Har du också planer på att köra i Änggården i eftermiddag Peter?

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Jag körde en sväng i Änggårdsbergen igår kväll.
Det var helt ok. De större stigarna var upptrampade men väldigt skakiga.
Ganska isigt i vissa svackor, men jag klarade mig fint utan dubbdäck.

/Hannes

Hur är föret i GBG?
Inte ikväll. Men ev. imorgon. Har inte bestämt om det blir Änggården eller sisjön ännu.
Med tanke på vad Hannes skrev så verkar ju Änggården rätt ok.
/Peter

sjodell skrev:
> PeterA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan någon rapportera om läget i
> > Änggårdsbergen?
> > /Peter
>
> Jag är också nyfiken, jag och soderblom planerar
> en runda i Änggården vid 16-tiden. Har du också
> planer på att köra i Änggården i eftermiddag
> Peter?
>
> /Sebastian

Hur är föret i GBG?
I helgen o i måndags har jag skyfflat o trampat upp "Staffans Störtlopp" ( Start vid telemasterna ovanför Lackarebäcks vattenverk).

Nätterna har ju varit kalla ett par dagar, så idag var det dags att testa om mitt arbete gett lön för mödan..

Det mesta av banan var hård som betong, även vallarna som jag byggt i kurvorna. Dock gav det bitvis ojämna underlaget ett stort rullmotstånd, särskilt i början, men med bra fokus o lite tramp fick jag upp farten.
Jag kom inte upp till backen förrän vid 16-tiden så i den nedre delen, som är mera solbelyst, var det duktig solmeja på sina ställen.

1009007kopiera.jpg ht=533

I den här svängen var det bra mjukt och om jag hade lite fart var det lögn att undvika att framhjulet skar iväg o tog befälet.

1009006kopiera.jpg ht=468

Här står hojen vid hoppet som ligger i den första "öppningen". Idag kände jag mig alltför ringrostig så jag bara rullade ner.

Som sagt, banan är nog bäst före dagsmeja o efter solnedgång. Den är lite smal på sina ställen, så ni får gärna hjälpa till att trampa ner kanterna där ni tycker att det behövs.

För övrigt är det rent magiskt hur mycket lättare det är att trampa på en smal stig om man tittar långt fram istället för en meter framför framhjulet :)

/S

Hur är föret i GBG?
Körde som sagt med sjodell i Änggården igår och det går bra så länge man håller sig på de lite större skyltade stigarna. Häststigarna var fruktansvärt gropiga, var riktigt jobbigt att köra stigen längst västerut trots att det sluttar så gott som hela vägen. "Blodiga" var snabb och fin, men jag skulle inte rekommendera att köra sista biten av den utan dubbdäck

Hur är föret i GBG?
hann ut på en 1½ timmesrunda i Änggården idag.
Föret var bättre än jag förväntat mig. Stigarna vi körde var mer än 90% cyklingsbara och i princip allt var djupfruset.
Inget större problem med grepp utan dubb heller.

Hur är föret i GBG?
Körde en 1½ timmesrunda i Sisjön (Nästan identisk med tisdagens tur. Ren Bullitsvetto non-stop;-)
Lite jämnare stigar än igår, dvs inte fullt så skakigt.
/Peter

Hur är föret i GBG?
Shaken, not stirred. Provade lite södra Sandsjöbacka, stigarna är för smala att cykla på. Och ganska ojämna. Kan vara bättre mot bräckan och söder om Sandsjön, där brukar folk gå mera.

Hur är föret i GBG?
Delsjön blir bättre för varje dag, men de minsta stigarna är stängda. Området runt soldatängen och vid Bohusleden är bra, däremot är Bohusleden fortfarande för smal och ojämn för att vara kul. Kan bli bättre till helgen dock. Säkra kort är Jockes störtlopp, "hängmattorna"(frisbeegolbanestigen till Härlanda), stigen mot Puketorp från Bohusleden. Sen är det högfartscruising på grusåttan, stenhård och isig, samt även grusvägen förbi Brudaremossen som vi har nött flertal gånger nu senaste veckorna.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Häpp,

hemma igen och tog en tur i Ängårdsbergen i går kväll. De stora stigarna är helt OK att cykla men riktigt gropiga så med viss upprepning får man ihop ett par timmar riktigt fin cykling. Annars var förra helgens 10 timmars cykling vid Bodensjön snöfri och med 12-15 grader en välkommen kontrast till all snö och kyla på hemmaplan.

Ingemar

Hur är föret i GBG?
IGGE skrev:
> Häpp,
>
> hemma igen och tog en tur i Ängårdsbergen i går
> kväll. De stora stigarna är helt OK att cykla
> men riktigt gropiga så med viss upprepning får
> man ihop ett par timmar riktigt fin cykling.
> Annars var förra helgens 10 timmars cykling vid
> Bodensjön snöfri och med 12-15 grader en
> välkommen kontrast till all snö och kyla på
> hemmaplan.
>
> Ingemar

De va inte snällt skrivet, nu blev man lite avis.

Hur är föret i GBG?
Idag var det upplagt för lite pushbike i "Staffans Störtlopp".
Jag kom dit vid 14-tiden o då var redan Kamikaze-Fredrik i full fart o sedan anslöt även Sjödell o Söderblom o även Fässberg kom farande.

Underlaget var en blandning av stenhård snö o en del sorbet-sträckor, där solen kom åt.
På undre delen som går parallellt med grusvägen gjorde sorbén det väldigt sketchy, men annars gick det att stå på ganska bra, i alla fall för de som vet hur man bär sig åt :)

1003003kopiera.jpg ht=425

Fredrik o Sjödell på väg upp

1003001kopiera.jpg ht=425

Fredrik drog genom bermen fortare än jag hann med

1003002kopiera.jpg ht=605

Sjödell visade att en XC-hoj klarar banan fint

1003012kopiera.jpg ht=552

Fredrik luftar

1003010kopiera.jpg ht=468

o drar i vallen nedanför

1003011kopiera.jpg ht=564

Fässberg

/S

Hur är föret i GBG?
Japp spåret var mkt fint :) Fin intervallträningn om man vill, spätta på nerför och så cykla grusväg uppför..Grymt jobbat Staffan.

Passade även på att ta en sväng runt norra långvattnet. Gick la å cykla hyggligt i alla fall.

//F

Hur är föret i GBG?
I Sisjön har det blivit lite mindre skakigt eftersom snön smält och frusit på igen. Vissa tendenser till att bli lite moddigt där solen ligger på. Annars är det ungefär samma förhållanden som tidigare i veckan.
/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Hur är föret i GBG?
Jag och soderblom var ute på en sväng idag efter lunch. Vi körde först runt Norra Långvattnet, och som Fässberg skrev gick det faktiskt bra att cykla de stigarna som ligger närmast sjön.

Sedan drog vi oss bort mot Delsjön för att prova Jockes störtlopp som fått mycket bra kritik från Leos turer, och mycket riktigt, Jockes störtlopp var väldigt bra. Vi körde först nerför och trampade sedan nästan samma väg tillbaka uppför.

Efter detta körde vi tillbaka mot Lackarebäck för att prova Staffans störtlopp. Här stötte vi som sagt på Staffan och Fredrik, vi körde några vändor innan vi avslutade dagens tur. Kändes nästan lite dumt att köra utan att ha hjälpt till, men Staffan har lagt ner ett antal timmar och slingan var riktigt skoj. Hoppas att jag kan hjälpa till vid ett annat tillfälle.

file=121646

Totalt rullade vi knappt 20 km i det underbara vädret.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Har inte cyklat på ett tag på grund av flytt, men är sugen på att ta en runda imorgon. Var dock och sprang i delsjöområdet i onsdags och det kändes bitvis väldigt halt. Vilka stigar rekommenderas om man inte har dubbdäck?

Hur är föret i GBG?
ol: De stigarna som är körbara fungerar utan dubb också. Det är endast vissa transportsträckor som kan vara blankis på. Men det ser du. :-)

/Leo

Hur är föret i GBG?
SzMooD skrev:
> Cyklar nog Staffans Störtlopp imorgon, vore
> trevligt med lite sälskap!

Vilken tid?

Hur är föret i GBG?
Jag väntar också på en tur upplagd! Har inte kondis just nu till att ligga framme och dra i tre timmar, inte utan att göra er andra uttråkade ;-)

Hur är föret i GBG?
plumse skrev:
> Jag väntar också på en tur upplagd! Har inte
> kondis just nu till att ligga framme och dra i tre
> timmar, inte utan att göra er andra uttråkade
> ;-)

OMTURAS???

Vilken tid tycker du? Botaniska?

Hur är föret i GBG?
odbro skrev: