Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Hittade ganska mycket stigar i ok skick i Kållered i kväll. Inga problem med sommardäck, några enstaka isfläckar, annars snö.

Hur är föret i GBG?
Jag och soderblom rundade Norra Långevattnet i Lackarebäck i eftermiddag. Bohusleden söder ut på östra sidan och stigarna närmst sjön norr ut på västra sidan gick riktiga bra att köra men utöver dessa var det bara preparerade Staffans Störtlopp som var körtbart.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Tänkte ta en lugn tur i delsjöterrängen imorgon och prova hur kroppen funkar. Några tips på bra stigar som inte är för tunga?

Hur är föret i GBG?
0range skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ser det ut i skogen..
> Går det att köra utan dubbar.

Körde återigen en tur i Lackarebäck igår kväll. Denna gång dock på FS med Minoins istället för HT med WXC300. Första vurpan efter ca. 50m på transporten till skogen, framhjulssläpp i en kurva med blankis.

Tyckte överlag att det var en väldigt jobbig tur igår jämfört med samma runda i söndags, sedan om det berodde på däcken eller på cykeln i stort som är betydligt tyngre och framförallt med tyngre hjul.

Hur som helst är dubben väldigt användbara på transportsträckorna samt när det går uppför och är isigt under snön. Utöver detta funkade Minions ganska hyggligt!

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Det blev en runda runt stora delsjön. Leden var enligt mig riktigt trevlig att cykla på, lagom upptrampad och lättcyklad. Mellan sjöarna och norr om sjön blev det däremot de tråkigare plogade grusvägarna. Tänkte undvika dessa men blev lite kall och kortade ner turen. Jag körde utan dubb och tyckte det funkade utmärkt, bara där det var plogat som det var halt ibland. Allt är förvisso relativt, det slirade endel på leden också, men det var bara mysigt och inget som dubbar hade hjälpt emot.

Hur är föret i GBG?
Föret är fantastiskt.

Tänkte köra intervall sedan på Odinsgatan, någon som är sugen?

dubb.jpg ht=720

Hur är föret i GBG?
Indeed, man får passa sig lite, man vill inte bli ägd av sitt eget bakhjul.

För övrigt så biter de på blankis som en hungrig hamster hugger en morot.

Stora flata gatustenblock, not so much.

Hur är föret i GBG?
Frostic: Grymma filmer där på din vimeosida ju! Har letat efter lite mtbfilmer från göteborg men inte hittat några bra. Men fanns ju massa godis där :9

Gillade framförallt
speciellt med tanke på introlåten. Inte varje dag man ser videos med bucketheads solomusik :-)

Hur är föret i GBG?
Någon som har kört i Änggården under senaste veckan, är det fortfarande mycket is där? Förra helgen var det en hel del...

Hur är föret i GBG?
Efter en liten rekrunda i Vättle idag så kan jag repportera att därfolk har gått är det fina tre decimeter breda rännor att cykla i men sätter man ner fote brevid så är det tre decimeter gjupt.
Dubbdäck behövs inte då det bara är packad snö.
Ser bra ut inför nyårsriden.

//Gerry

Hur är föret i GBG?
Körde också Änggården igår och det var riktigt bra.
En del mindre stigar som inte var upptrampade mer än något enstaka rådjur, i gengäld var till och med dom stora grusvägarna riktigt roliga med max nån halvmeter stora upptrampade rännor.
Ut med er bara...med eller utan dubb.

Hur är föret i GBG?
Någon som kört i Sandsjöbacka det senaste?

Körde själv en liten runda från Shell, Sandsjöbacka och runt sjöarna som ligger rakt innanför och där var det mycket lätt cyklat utan dubb....

Frågan är hur ser det söderut mot Kyrkbydal och uppemot Sisjön någon som vet....

Vi är några som tänkte köra ett par timmar här på torsdag så vi är lite nyfikna om det är cyklingsbart....

Hur är föret i GBG?
Körde knappa två timmar i Sisjön. Riktigt bra före. Dubbdäck behövs absolut inte. Tyvärr så var inte alla mina fina specialstigar upptrampade så jag fickl hålla mig till de lite vanligare stigarna. Som vanligt lyckades jag hitta några nya småstigar (som inte finns på sommaren) då folk trampat upp lite olika genvägar. Tyvärr har jag ingen GPS plot då jag glömt att ladda batteriet. Lite bilder dock.
SANY1360.JPG ht=542

SANY1361.JPG ht=542

SANY1362.JPG ht=542

SANY1364.JPG ht=542

SANY1365.JPG ht=542

SANY1366.JPG ht=542

SANY1367.JPG ht=542

SANY1368.JPG ht=542

Hur är föret i GBG?
Fina bilder Peter!

Jag cyklade igår i Lindome och Kållered, stigar är bra upptrampade där också. Inget is där heller, sommardäck funkar finfint.

tulebo.jpg ht=544

Stigen vid Tulebosjön

Senast redigerad av en moderator:
Hur är föret i GBG?
Just det, var i Sandsjöbacka söder i mångdags, -19 grader men funkade bra ändå.
Körde från Lindome till Shell, sen upp till bräckan, där var det delvis lite tungtrampat. Sen runt Sandsjön vilket var jättefint. Bättre än vad jag trodde faktiskt. Inga problem med sommardäck där heller.

IMG_3387.jpg ht=725

Kolla frost på ramen:)

Hur är föret i GBG?
Mangsten skrev:
> Någon som kört i Sandsjöbacka det senaste?
>
> ...
>
> Frågan är hur ser det söderut mot Kyrkbydal och
> uppemot Sisjön någon som vet....
>
> Vi är några som tänkte köra ett par timmar
> här på torsdag så vi är lite nyfikna om det
> är cyklingsbart....

Hur var det? Provade ni leden mot Kyrkbydal?

Hur är föret i GBG?
Ola skrev:
> Fina bilder Peter!
>
> Jag cyklade igår i Lindome och Kållered, stigar
> är bra upptrampade där också. Inget is där
> heller, sommardäck funkar finfint.
>
>
> Stigen vid Tulebosjön

Hur långt norrut var du? Är Kållerado och stigarna uppåt Rävekärr och Horsicka körbara?

Får nog bli ett försök nästa vecka ifrån min sida.

Hur är föret i GBG?
Så här var det i Änggårdsbergen idag, nyårsafton 2010. Jag sökte efter "Dagens Rörliga bild-tråden" för att skriva där, men hittade den inte....?

GOTT NYTT PÅ ER ALLIHOPA!

Hur är föret i GBG?
Vaddå "väger"?
Jag har en GoPro HD på hjälmen. Sedan redigerar jag filmen i videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio 14. För att öka takten på en del "transportsträckor" ökar jag då arten till det dubbla eller tredubbla.

Hur är föret i GBG?
soderblom skrev:

>
> Hur långt norrut var du? Är Kållerado och
> stigarna uppåt Rävekärr och Horsicka körbara?
>
>

Stigarna runt Horsickan och Rävekärr är i kanonskick. Cyklade idag från Horsickan till Kållered, under kraftledningsgatan var det lite fotspår men provade inte, såg inte körbart. Men Bohusleden var ok, tog den och körde ner till Kållerade strax innan Larssons brant. Kållerado var körbart nerför (söderut) dock lite för mjuk för att köra uppför och blev bättre vid kalhugget.

Stigen på västra sidan av norra långevattnet var förresten jättebra, även graffitiloppet var körbart nerför. Och Jockes är helt fantastisk fint just nu.

Hur är föret i GBG?
Stigarna runt Norra Långevattnet i Lackarebäck är i fantastiskt skick. Stenhårda och snabba men ganska smala så det kräver lite koncentration! Även de mindre stigarna i området är körbara om än inte lika välpackade.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Liten rapport efter gårdagens regn när jag var ute en timme imorse.

Summa: okörbart i skogen, det spelade ingen roll att det var väl upptrampat, man sjunker som en sten genom sorben som den bäst kan beskrivas. Inte ens den mest upptrampade stigen från ett bostadsområde till bussen gick att cykla.
DSC003581.JPG ht=544

På de ställen där det har varit plogat (grusvägar etc) där är det nu blöt blankis, där gick det att cykla, så jag fick lite träning genom att cykla slätadamm - tuve några gånger, men man tröttnar fort utan avstickare in i skogen.
DSC003591.JPG ht=544

Hur är föret i GBG?
Körde runt Norra Långevattnet ikväll och stigarna var i mycket bättre skick än väntat. Det var inte många ställen som var okörbara och det rullade på nästan lika bra som förra veckan!!

Hur är föret i GBG?
Lägesrapport från Delsjöskogen ikväll. Fantastiskt före på massor av stigar där folk har gått. Området vid Härlanda och Soldatängen är i kanonskick. Bohusleden och svartvit stig är dock bitvis svåra att cykla på. Getryggen var rätt ok, förutom längst upp på toppen vid vindskyddet. Jockes stigar var öppna, varav störtloppet var i bäst skick.

/Leo

Hur är föret i GBG?
ol__ skrev:
> Leo: Körde ni med dubb eller utan?

Alla körde med dubbdäck i tisdags, då var det blankis på många av stigarna. Nu är det 5-10cm snö på blankis, får se hur det går imorgon... :-)

/Leo

Hur är föret i GBG?
Dagens tur över golfbanestigen var en enda långt cykelbärande... Idéen att gena över golfbanan för att använda skatespåret till klubbstugan resulterade i plusande i meterdjup snö...

Hur är föret i GBG?
Jag och soderblom körde som vanligt en tur uppe i Lackarebäck igår kväll. Stigarna runt Norra Långevattnet var hur bra som helst trots den senaste snön som kom. Vi provade också några av de mindre stigarna i området, men de var betydligt mer svårköra för att inte säga oframkomliga. Vi körde både med dubbdäck men jag tror att det hade funkat ganska bra utan också igår.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Jag sprungit kring Sisjön och Oxsjön några kvällar i veckan, med spikskor. Promenadstigarna är ok som surrogat för vanlig stigar, välstampadade med fläckvis is. Så pass smala och ojämna på vissa ställer så att det kräver en viss balans.
Däremot är PeterAs småstigar mellan sjöarna ogådda och består mest av hårdmjuk snö. Det krävs nog en större insats innan de är cykelbara.

Hur är föret i GBG?
Buhu. Jag får således köra trainer ett tag till:-(

Robert skrev:
> Jag sprungit kring Sisjön och Oxsjön några
> kvällar i veckan, med spikskor. Promenadstigarna
> är ok som surrogat för vanlig stigar,
> välstampadade med fläckvis is. Så pass smala
> och ojämna på vissa ställer så att det kräver
> en viss balans.
> Däremot är PeterAs småstigar mellan sjöarna
> ogådda och består mest av hårdmjuk snö. Det