Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
Jag skall ta en löptur längs några cykelstigarna ikväll och få bättre status. Hittills har jag bara spanat in på från promenadstigarna.
Målet är att springa Torrekulla-leden, runt skjutfältet, men det kräver lite mer träning.

> Buhu. Jag får således köra trainer ett tag
> till:-(
>
>
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag sprungit kring Sisjön och Oxsjön några
> > kvällar i veckan, med spikskor.
> Promenadstigarna
> > är ok som surrogat för vanlig stigar,
> > välstampadade med fläckvis is. Så pass smala
> > och ojämna på vissa ställer så att det
> kräver
> > en viss balans.
> > Däremot är PeterAs småstigar mellan sjöarna
> > ogådda och består mest av hårdmjuk snö. Det
> > krävs nog en större insats innan de är
> > cykelbara.

Hur är föret i GBG?
Tog ett varv runt Norra Långevattnet ikväll för att se hur skicket var på stigarna efter de senaste dagarnas töväder. Det var en blandning av is och packad snö som på många platser inte klarade av att bära cykeln. På sina ställen var det till och med barmark. Snön hade minskat rejält sedan igår, så det finns hopp om att det blir mer körbart senare i veckan.

Hur är föret i GBG?
Hej!

Ola skrev:
> Hur ser det ut i Änggården, någon som har
> provat idag?

Körde en tur ikväll, gick hur bra som helst. Fortfarande stenhård packad snö/isbana på gångvägarna och mer trafikerade stigar. Och om det nu fryser på lite framåt helgen så blir det ju bara bättre. :-)

/Jonas

Hur är föret i GBG?
Delsjön är mest blankis och stenhårt där det gått folk. Mindre stigar som är upptrampade är helt ok. Stigar som färre gått på är svåra, då skaren brister. Men överlag är det riktigt bra trots allt, bättre än väntat så här efter tövädret.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Änggården är hur kul som helst, tack för tipset eripax! Merparten av de mindre stigarna är också körbara. Ingen ide att prova Blodiga ytan dubbdäck dock, var precis att det gick hålla nere farten med dubb! Ravinen tillbaka norrut var bitvis lite tung men annars var det bara kanonstigar. Avslutade med Sandiga som mestadels bestod av stenhård, snabb is.

Rekommenderar en tur i Änggården om ni har möjlighet i veckan, mycket bättre än jag upplevde Lackarebäck igår.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Snabbrullat och bra runt Norra Långevattnet idag. Isen hade blivit lite skrovligare sedan förra veckan och erbjöd mer grepp. Skaren bar till och med på flera lite sämre upptrampade stigar.

Hur är föret i GBG?
Delsjön är alltid det bästa stället att cykla på vintertid. :-) Riktigt fina stigar nu, nära nog allt var bra upptrampat där ikväll. Snabbt och isigt, dubbdäcksföre helt klart.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Sugen på att ta en tur med fulcrossen i eftermiddag eller imorgon. Finns det några trevliga isfria grusvägar kring östra göteborg, eller någonstans kring göteborg?

Hur är föret i GBG?
Anneberg? Var blir det?

Jag har inga dubbdäck så jag har inte varit ute i skogen på ett tag. Suget börjar bli rätt stort. Har tidigare funderat på om det inte borde gå att cykla igenom delsjöområdet och sen finna lite grusvägar omkring och öster om öjersjö, eller köra till mölnlycke och sen söka vägar antingen österut eller söderut därifrån. Svårigheten är väl att finns lite längre sammanhängande grusvägar.

Hur är föret i GBG?
Riktigt bra stigar söder om RV40 också. Började uppe vid N.Långevattnet sedan söderut till S.Långevattnet. Passade på att köra Bohusleden mellan Kikåstippen och Horsickan nu när stigarna är hårda. Betydligt mer körbart än under andra delar av året då det bara är klippor med lerhål mellan dem. Rundade Rävekärr innan vi begav oss norrut på Slickrocks. Bra stigar överallt där nere trots det hade körts enduro söder om Horsickan. Lite skumpigt att åka helstelt, men det avhjälptes med sänkt däckstryck.

Hur är föret i GBG?
Sandsjöbackaleden från Lindome till Sisjö i bra skick, 99% cykelbart, inte alls stökig.

Stigen från Horsicka till Kållered (under kraftledningsgatan) körbar, en del snö kvar men hyfsat hårdtrampat och inte alltför stökig som det var ett par veckor sen.

Änggården verkade ok som vanligt.

Lite bilder från Sandsjöbackaleden från idag/lördag:

IMG_3632Large.jpg ht=544

Ett par km från Spårhagavägen norrut

IMG_3634Large.jpg ht=544

Röda slingan vid Årekärr

IMG_3639Large.jpg ht=544

Oxsjö

Senast redigerad av en moderator:
Hur är föret i GBG?
Jag körde i Lackarebäck utan dubbdäck igår, ligger ju bara på andra sidan 40:an! Fungerade ganska bra förutom i uppförsbackarna på stigar som många har gått och trampat åt, där är det fortfarande ett lager is.

Tipset är alltså att försöka leta upp de små stigarna där inte så många fotgängare rört sig, hittar du den typen av stigar väntar härlig, snabb barmarkscykling.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Cyklade Änggården i söndags. Mestadels prydligt istäckta stigar med ett tunt lager snö på som gör det cykelbart utan dubbar. Uppåt var det lite kämpigt men ner var det bara att stå på och skita i bromsarna..

Hur är föret i GBG?
Återigen en tur i Lackarebäck nu i eftermiddag! Körde idag Kenda Excavator, det funkade väldigt bra med undantag för några få isiga uppförsbackar.

Inne i skogen är det mestadels barmark, stenhårt och snabbt. I öppet landskap är det packad snö eller is, också det väldigt lättrullat givetvis.

Kanonkul cykling i Göteborgsterrängen just nu!

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Sandsjöbacka är fantastiskt fint just nu, bitvis är det bättre än på sommaren faktiskt! Dock är det mycket is så dubbdäck är att föredra där. Ingen av oss sju i lördags körde utan dubb. Bitvis fanns det barmark också, som syns på filmen i tråden om turen.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Myket fina förhållanden i Sisjöområdet.
Körde bla den östra Fisjöstigen samt "nya torrekullaleden".
Någon hade kört där hyfssat nyligen.
/Peter

Hur är föret i GBG?
cjmax skrev:
> Fortfarande Dubbar som gäller på i stort sett
> alla ställen?
>
> Föresten, ingen som har lust å ta en tur i
> skogen på Söndag?
>
>
> /CJ

Kanske en tur på söndag. Skulle egentligen köra Vasaloppsspinning men har inte fått någon plats.
Dubbdäck kändes nödvändigt i går, i Änggården. 90% is och snö.

Hur är föret i GBG?
Jag påstår fortfarande att i områden där inte så mycket folk rör sig går det bra utan dubbdäck. Jag själv kör mest i Lackarebäck och där är de mindre stigarna möjliga utan dubb, körde två turer där förra veckan med Kenda Excavator.

I Änggården däremot är en det en helt annan situation. Körde där i onsdags och mer eller mindra samtliga stigar består av is. Betydligt fler hundägare som rört sig där och packat åt snön som nu blivit is! Jag körde på Nokian WXC300, tror inte den turen hade varit möjligt utan dubb.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Körde en kombinera LVG och stigtur med min MTB idag. Tänkte att förhållandena säkert inte är bra i mellersta Sandsjöbacka men oj vad jag bedrog mig. Riktigt fina snabba isiga stigar. Lite blött på sina ställen men inget som störde.
Får se om jag hinner ut en sväng imorgon eller tidsdag. Sedan är det nog kört...
HappyRide20110313.JPG ht=268

/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Hur är föret i GBG?
Första turen sedan december utan dubb. En hel del is kvar i skogarna, men den är väldigt porös och jag hade bättre grepp i klättringarna idag än vad jag hade tidigare i veckan med dubb när det fortfarande var fruset i backen. Körde i Lackarebäck men jag antar att förhållandena är liknande i Delsjöområdet också. Bara hoppas att det inte fryser på igen.

Hur är föret i GBG?
Jag var ute och gick i Änggårdsbergen, den delen som ligger närmast Eklanda, idag. Där var det blandat med is, sorbet och barmark. Några dagar till med plusgrader så ska det gå fint att köra utan dubb skulle jag tro. Hade nog gått hjälpligt idag med.

Hur är föret i GBG?
Tog en löprunda runt Gunnebo och Herkulesgården. Säkert 10 av 15 avverkade km var på snö och is, även om det börjar bli lite mjukare på utan. På vissa ställen var det barmark vid sidan av stigen, men oftast var det snö och is även där. Längs Rådasjön var det riktig vinterkänsla.

/Mats

Hur är föret i GBG?
Jag kan konstatera att det råder lite olika meningar om hurvida dubbdäck behövs eller inte i Göteborg för tillfället. Jag anser i vilket fall att dubbdäckssäsongen är över för denna gång.

Körde i går i Lackarebäck- och Delsjöterrängen med Maxxis Minions 2.5", de levererade betydligt bättre grepp än vad mina smala Nokian WXC300 hade gjort. Även de värsta partierna som förra veckan var glashal svallis har nu tinat såpass att däcket sjunker ner i sorben och greppar.

I kväll blir det en ny tur utan dubbar, Excavators eller Minions är frågan.

Härligt med vår!

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Jag får motvilligt konstatera att jag gjorde en kraftig felbedömning om kvällens före i inlägget ovan.

Körde delvis samma stigar i kväll som igår och med samma däck (Minions). Men det som igår var mjuk sorbet var idag hårdfruset. Riktigt halt på de mer trampade stigarna, de mindre var mestadels barmark dock.

Hoppas nu inte jag lurade ut allt för många fler än mig själv i kväll utan dubbdäck.

Jag tror fortfarande på att våren snart anländer på allvar.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Trots 6 till 8 plusgrader i förmiddags behövsdes dubbdäcken idag. Det var ju rätt så kallt inatt och troligtvis blir det kallt kommande natt igen.
/Peter

Hur är föret i GBG?
Snart kan man alltså komma ut och cykla igen :) Synd att vintern varit så kort så man inte hunnit fixa det som borde fixats på cykeln.....

Hur är föret i GBG?
Dubbdäck var mer eller mindre ett måste i Delsjön ikväll. Mycket blankis, hårdpackad snö bitvis, samt mycket barmark också och där var det lerigt. Vi var 6st, samtliga med dubbdäck. Ändå var det halt. :-) Dubben sitter nog på en vecka till, minst.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Cyklade en sväng här kring Horsickan igår, mycket is så dubben behövdes. Isen var på sina ställen så hård att jag hade svårt att få ordentligt med grepp, även med dubben. Men jäklar vad det smälter, våren är på gång :-)

Hur är föret i GBG?
Uppe vid Kåsjöområdet i Partille (om någon annan någonsin rör sig där) så var det blankis på många ställen och drivvis med snö där solen inte nått fram tillräckligt. Odubbat var ingen höjdare.

Hur är föret i GBG?
Ett tips är helt enkelt att kolla SMHI :-)
Det verkar bli flera minusgrader igen på lördagkväll så det kan vara värt att behålla dubbdäcken på tills dess om ni ska åka på söndag iaf.

Hur är föret i GBG?
Tog en löptur Horsickan-Kållered och tillbaks igår. Skulle inte cykla utan dubb. Det växlar alltför snabbt mellan ismos och den mer glatta formen av is.

/Mats

Hur är föret i GBG?
Körde en 2 timmarstur i Sisjön/norra Sandsjöbacka. Fortfarande riktigt bra stigar.
Dubbdäcken behövs fortfarande på sina ställen.
Korsade Fisjön. Isen är fortfarande riktigt tjock. Det låg obriserade granater i isen...
HappyRide20110319.JPG ht=336

/Peter

Hur är föret i GBG?
Tog en solotur i Änggårdsbergen ikväll efter ett hastigt beslut att slänga av Dubbdäcken.
Såg med en gång svajigt ut med en mjukare sorbetaktig is i backarna upp från 3-våningshusen.
Men döm om min förvåning när Excavator 2.35orna tuggade sig upp riktigt bra med förutsägbart slir.
Stenhårt pumpade dessutom.
Tror jag fick kliva av 2 ggr och putta några meter på hela sträckan upp till utsikten på ljungheden.
Väl uppe så var föret varierande med ömsom sommartorrt, ömsom lerigt å bitvis sorbet.
Var lite lurigt på några ställen där det fortfarande var stenhård is och där...God Damn !!! ... vad det var halt. Men isen och snön urskiljde sig så bra att det bara var att lugna ner tempot och strunta i frambromsen så gick det bra för det mesta.
Helt fantastiskt efter en lång vinter att cykla runt på odubbat, tände dessutom inte pannlampan förrän på slutet.
Ut å gör vår premiär med er ;)
//Micke

Tillbaka
Topp