Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hårt och fruset och med ett 1-2 cm tjockt snölager som frasar, precis, så såg det ut igår lördag på Bohus-/Vildmarksleden vid Haketjärn/Maderna i Partille, nära Kåsjön. Jag sprang med dubbskor, men följde 2 fina cykelspår i snön stor del av rundan. En fet och en vanlig MTB.Erik O sa:Låter lovande. Älskar när det är hårt och fruset utan att vara för halt. Får bli en sväng vid Delsjön imorrn.
Tant_Trek sa:Hårt och fruset och med ett 1-2 cm tjockt snölager som frasar, precis, så såg det ut igår lördag på Bohus-/Vildmarksleden vid Haketjärn/Maderna i Partille, nära Kåsjön. Jag sprang med dubbskor, men följde 2 fina cykelspår i snön stor del av rundan. En fet och en vanlig MTB.Erik O sa:Låter lovande. Älskar när det är hårt och fruset utan att vara för halt. Får bli en sväng vid Delsjön imorrn.
Risk dock att en del surhål bara har ett lömskt islock över, jag plumsade igenom med ena foten och iskanten var rätt aggressiv mot smalbenet. Men cykeln före mig hade rullat över samma utan att spräcka isen, lite annan lastutbredning och aggressivitet mot underlaget...
Adhocalias sa:Dubbat rekommenderas i Delsjöterrängen. Bitvis bara blankis som spårval...
kolan sa:Fungerat bra i Delsjön där jag varit förutom backarna efter "Golfbanestigen"/"Stans väg" precis innan man kommer på "Grusvägen i norra Delsjön" där kunde jag knappt leda cykeln ner, fick gå ute i blåbärsriset.
laasesku sa:Körde golfbanerundan i Delsjön idag. Halt som satan i vissa backar, rena isbanor under snön. Blev att ta det riktigt lugnt efter ramlat rätt hårt 3 gånger ?
Innan senaste snön var det episkt. Så det beror nog mest på om det är någon som sopat innan de cyklat eller inte. Kan försöka komma ihåg att kolla på vägen hem om ingen annan svarar.rekrevs sa:Någon som har koll på hur underlaget i pumptracken i Skatås är just nu? Snorhalt? Episkt? Någonstans däremellan?
Sambal Oelek sa:Delsjön episkt idag! Knastersnö med kanongrepp.
zinkpasta sa:Kom precis därifrån. Det mesta är riktigt hårt, snabbt och greppigt men det finns några lömska ställen med svallis så kör inte på för fullt, blint. Några exempel är slutet av Overwatch och precis i landningen till droppet på senare delen av Thinnertrasan (typ där det börjar gå utförs). Även grusstigen norrut från botten av Kotten hade ett stort parti med blankis.
Jag överlever att cykla single speed hem men att cykeln kastas fram och tillbaka i fot och hjulspår kan jag vara utan.Sambal Oelek sa:...var just ut och gick en sväng, 5cm slask. Får hoppas det inte blir kallare, då blir det hemskt besvärligt. Bakväxeln brukar inte bli så glad om det är slask som nästan fryser.
Förhållandena kommer att vara radikalt annorlunda till helgen, oavsett om det fryser eller tinar. :)D i U sa:Slätta damm funkade hyggligt i helgen, funderar på att köra Änggården på lördag å slätta damm söndag.
Rattnalle sa:Förhållandena kommer att vara radikalt annorlunda till helgen, oavsett om det fryser eller tinar. :)D i U sa:Slätta damm funkade hyggligt i helgen, funderar på att köra Änggården på lördag å slätta damm söndag.
Skatås ser ut ungefär som du beskriver. Eller snarare gjorde imorse. Jag misstänker att det faktiskt har smält undan en del idag med den någorlunda varma vinden.zinkpasta sa:Nån som cyklat i ÄGB det senaste dynget och kan ge en misärstatusrapport?
Det är ju blandad misär på cykelbanorna så jag gissar på hög misär där folk gått och ev. lite mindre misär på mindre trafikerade stigar.. men det är bara en gissning trots allt.
Rattnalle sa:Skatås ser ut ungefär som du beskriver. Eller snarare gjorde imorse. Jag misstänker att det faktiskt har smält undan en del idag med den någorlunda varma vinden.zinkpasta sa:Nån som cyklat i ÄGB det senaste dynget och kan ge en misärstatusrapport?
Det är ju blandad misär på cykelbanorna så jag gissar på hög misär där folk gått och ev. lite mindre misär på mindre trafikerade stigar.. men det är bara en gissning trots allt.
pbeijer sa:Var ute en sväng vid Horsikan nu ikväll och det funkade bättre än väntad. Det hade frusit på igen och där folk hade gått rullade det på rätt ok. Det var knaggligt men hårt. Där ingen hade gått och snön inte hade smält så mycket var det dock tungt.
Körde utan dubbdäck men som Björn skrev så går det långsamt och är jobbigt där det är mer snö.zinkpasta sa:pbeijer sa:Var ute en sväng vid Horsikan nu ikväll och det funkade bättre än väntad. Det hade frusit på igen och där folk hade gått rullade det på rätt ok. Det var knaggligt men hårt. Där ingen hade gått och snön inte hade smält så mycket var det dock tungt.
Låter mindre trivsamt om man inte har dubbdäck?
Rattnalle sa:Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.
Nä jag tog också den långa vägen med raka nedförsbackar. Gick uppför S:et fast i diket.BjornR sa:Rattnalle sa:Skatås är förmodligen också OK ute i skogen men de större grusvägarna är totalt livsfarliga just nu. På ett ställe på vägen hem idag gick jag i diket och fick bära cykeln för den vägrade sluta glida i sidled om jag försökte leda den trots dubb.
Haha, hela vägen från härlanda tjärn till lisebergs camping var ju lämpligare för skridskor än något annat fordon. Valde att inte ta den branta S-svängen ner även med dubbat.