ÄGB är ju tacksamt på det sättet, det torkar upp betydligt snabbare än många andra områden häromkring (Delsjön t. ex.) tack vare att det till stor del består av sandig jordmån.
Jag har inte varit ute idag, men förhoppningsvis kan nån annan rapportera om skicket. Det var ju torrt och hårt i marken precis innan snöfallet, men det har nog inte torkat ut så djupt ner pga kyla och att träden inte kommit igång, så det är nog blötare än vad det hade varit efter ett kraftigt regn på sommaren.. Det säger ju inte så mycket nu dock :-) ..Jag skulle tro (hoppas) att det är helt ok.
Om man vill välja stigar som inte är så känsliga så är det ju de som går på sten till stor del som är bäst, Grisryggen är den längsta och roligaste. Den är väl ganska XC:aktig men man kan definitivt hitta lite småkickar, drops, osv, och är bland de längre sträckningarna i området. Även "Piggsvinet" bredvid har sin charm, men används nog främst som transport norrut och som start för sträckorna ner mot Högsbo (blandat hur bra de tål väta - de trafikeras inte såå mycket som mitten, men har några surhål ändå. Dock tror jag ingen direkt bryr sig här, väldigt få vandrare rör sig t. ex. i de delarna.)
Jag brukar försöka undvika de mest trafikerade stigarna när det varit blött då både de och transporterna runt omkring brukar se för jävliga ut. Detta innefattar "mitten", dvs Preacher's Flow, Kotten, Alternativ-Kotten, Pineforest DH mfl, som landar ut på en ridstig som dessutom ofta är blöt och med många gångare. Mindre trafikerade stigar som därmed klarar sig bättre (och färre "gnälliga gubbar") är t. ex. DH for goats och DH for oldies. Nackdelen är att man hamnar lite "off", och de är inte för nybörjare (ffa DH for goats innehåller en rätt knixig bit med hala rötter och stenstök .. som iofs blivit lättare på senare år då nån flyttat på lite stenar). Även Delikata (och Episka) är bra på det sättet skulle jag säga. Episka har nåt surhål eller två iofs, men annars så. Lite större dropp och annat kul på dessa. Iaf Delikatas nedre del bör rekas innan man kör den, det finns en passage som man inte vill missa om man försöker hoppa "över" (jag har testat att landa kort, med hjärnskakning som följd).
Om du inte redan har koll på det så är Trailforks en utmärkt guide. Brukar försöka rapportera in skick där också när jag varit ute, tyvärr är det inte sååå många som gör det än så man kan inte räkna med att det är dagsfärsk info.. Men ibland så! (Uppmaning till alla andra: rapportera in skick på stigar i TF!)
Trail network in a Nature reserve in the middle of Gothenburg. Update 2022: New rules in the nature reserve that effects the trail riding. The northeastern area is now closed...
www.trailforks.com
www.trailforks.com
Finns även en app. Inte helt lätt att navigera efter när man är i skogen pga lite kass gps-upplösning och många stigar nära varandra, men ger iaf en idé om var man är. :-)
PS - som tidigare skrivits så är det lite infekterat läge i ÄGB. Tänk ffa på att sakta ner när du möter/kommer ikapp folk, och visa företräde och hänsyn till de ryttare och hästar som rör sig i området (du kan se på kartor var ridstigarna finns).
PS2 - Välkommen till GBG. Det finns svinmycket bra häromkring om man är beredd att trampa lite.
PS3 - Om du gillar enduro/DH light så rekommenderas Lackarebäck!