Hur beräknar en Wahoo-trainer kadens?

Peter A

Aktiv medlem
Hej, har en Wahoo-trainer och den anger kadens. Detta utan kadenssensor på veven. Hur gör den det och hur tillförlitligt är det?

Nu gissar jag bara för jag vet knappt vad en "wahoo-trainer" är för något. Men tänkbart är väl att den mäter effekt och mha detta räknar den ut kadensen. Borde vara rätt hyggligt tillförligtligt tänker jag, för effekten är sannolikt väsentligt högre när man har pedalerna horisontellt än vertikalt. Inte för att den vet var du har pedalerna, men indirekt borde det synas på effekten.

Tyå så här:
1604646433114.png

Nu gissar jag bara för jag vet knappt vad en "wahoo-trainer" är för något. Men tänkbart är väl att den mäter effekt och mha detta räknar den ut kadensen. Borde vara rätt hyggligt tillförligtligt tänker jag, för effekten är sannolikt väsentligt högre när man har pedalerna horisontellt än vertikalt. Inte för att den vet var du har pedalerna, men indirekt borde det synas på effekten.

Tyå så här:
Visa bilaga 451770
Trax neo mäter enligt uppgift på det viset. Det fungerar, men en separat kadensmätsre är bättre.

Hej, har en Wahoo-trainer och den anger kadens. Detta utan kadenssensor på veven. Hur gör den det och hur tillförlitligt är det?

Wahoo pulsband ger oxå ett värde för kadens, vilket jag tycker är supersmidigt om man ägnar sig åt träning på olika cyklar. Hur exakt låter jag vara osagt, men har man behov av precisionsangivelser av kadens så antar jag att man lätt ordnar det. men detta är väldigt smidigt.

Tyå så här:
Visa bilaga 451770
Jag har Elite Direto som jag misstänker mäter på liknande sätt. Den ger tillförlitlig kadensdata när jag cyklar "normalt". Men när jag övar på rundtramp klarar den inte av att mäta kadensen.

Jag har Elite Direto som jag misstänker mäter på liknande sätt. Den ger tillförlitlig kadensdata när jag cyklar "normalt". Men när jag övar på rundtramp klarar den inte av att mäta kadensen.
Intressant, jag hade ett (eller faktiskt två) PowerTap-nav med effekt och kadens-mätning och jag lyckades aldrig lura det att inte veta vad kadensen var. Annars är det väl inte en smal sak att lägga till en kadenssensor på vevarmen (som man även kan använda vid utomhuscykling).

F.ö. gillar jag den pedagogiska bilden från @Valhalla_ om hur man från varians av momentet kan beräkna kadensen.

Rundtrampsutmaningen att lura kadensmätaren.

Ger det perfekta rundtrampet en kadens på 1 eller 0? =)
Går man mot perfektion så går det nog mot noll i kadens. Jag lyckades dock ca halvera kadensen på mätaren (på lägre effekter) när jag försökte mig på rundtramp. Så det är väl det ena benet som klarar av det hyggligt medan det andra inte gör det...

Doh! Trainern har alltså kadens. Det förklarar varför min varnade på batteri för kadensmätaren, slutade varna men blev mycket fladdrigare sedan... batteriet fixade alltså inte magiskt till sig.

Jag har ingen smarttrainer så den ska inte visa något
Om du kör Zwift och inte har en smart trainer så antar jag att du också har en hastighetssensor. Det som kan vara problemet är att hastighetssensorn är inställd på att mäta kadens och kadensmätaren inställd på att mäta hastighet. Testa att koppla en sak i taget rätt

Här finns en tråd om det:

Om inte ovanstående funkar testa att snurra hjulet några varv (det med hastighetssensorn) så att den vaknar upp och kopplas rätt i Zwift och därefter snurra vevarmarna där du har din kadensmätare. Gör det separat istället för att sätta dig på cykeln och trampa vilket får båda att dra igång samtidigt.

Nu använder jag bara Zwift med barnen men nog borde man då se om det är kopplat rätt eller fel i "Pair" skärmen i Zwift?
Vår trainer har inte kadens och barnens cykel bara kadens och ingen speed.

Tillbaka
Topp