Hur billigt kan man bygga en heldämpad cykel?

wutza sa:
Godkväll happy, frågan lyder som rubriken. Eller vart kan man få tag på en så billigt som möjligt.

Beror väl egentligen mest på vilken absolut lägsta gräns du kan tänka dig när det kommer till komponenter.
Billigaste prylarna hittar man väl på olika webshoppars utförsäljningar, kan iofs ta ett par år innan man får ihop alla prylar man vill ha.

Generellt sett blir det mkt sällan billigare att bygga själv.

Beg kan du nog hitta något riktigt vettigt för runt 6-7 000kr.

Jag byggde min kina-fs för runt 25k kr, xt 1x11, slx-bromsar, sid-gaffel och monarch-xx dämpare, totalvikt på runt 11,5 med pedaler.

Byggde en vinterfs i somras. Cube ams 120 med monarch debon air, reba, slx 1x10, osv. Köpte mkt begagnat men mest mellanklassprylar. Landade under 1500 euro för en hoj 12.2 kg. Jag hade kunnat spara ytterligare ett par hundra euro och vikten hade gått upp kanske 1 kg. Men som sagt...då shoppade jag mkt på rea och begagnat.

wutza sa:
Godkväll happy, frågan lyder som rubriken. Eller vart kan man få tag på en så billigt som möjligt.

Vad för typ av FS är det som avses?
XC (100-120mm slag), Trail (ca 140mm) eller Enduro (ca 160mm)

Vad har du för kvalitetskrav?

larsaw sa:
wutza sa:

Vad för typ av FS är det som avses?
XC (100-120mm slag), Trail (ca 140mm) eller Enduro (ca 160mm)

Vad har du för kvalitetskrav?

Det är nog enduro som skulle funka bra, har inte tänk långt alls, undrade bara hur billigt man skulle kunna få det :)

Generellt så är det billigare att köpa färdigt än att bygga själv.

Därmed inte sagt att det inte går att komma billigare undan men det kräver ett helt annat tålamod. Ram, dämpare och gaffel trillar snabbt iväg på 15-20k direkt om det köps löst.

Seriöst nu, tror nog TS har lite högre krav (hoppas jag iaf)...
Tror jag har ngn gamal mall på billigast möjliga bygge, fast fortfarande krav på att det ska vara någon form av klass på komponenterna. Dock tveksam om det skulle vara ekonomiskt försvarbart gentemot en färdig postorder cykel, typ ngt härifrån: http://www.winstanleysbikes.co.uk/index.html

När jag byggde min så landade jag på typ 23000kr då har jag köpt gaffel samt styre och stam beg resten nytt och då valt typ slx komponenter dock så kostade ramen mig ca 3000kr att bygga. Så bygga själv gör man nog inte direkt gör att spara pengar om man inte har delar som ligger och skräpar eller om man har gott om tid på sig att leta delar utan jag anser att bygga själv gör man av andra anledningar.
/M

Magnus.Bovall sa:
När jag byggde min så landade jag på typ 23000kr då har jag köpt gaffel samt styre och stam beg resten nytt och då valt typ slx komponenter dock så kostade ramen mig ca 3000kr att bygga. Så bygga själv gör man nog inte direkt gör att spara pengar om man inte har delar som ligger och skräpar eller om man har gott om tid på sig att leta delar utan jag anser att bygga själv gör man av andra anledningar.
/M
Mitt Birdbygge landade någonstans runt 25 tror jag och då flyttade jag med lite prylar så som nav, Reverb och drivlina. Så däromkring landar det ganska lätt även med ett par begagnatfynd.

Senast ändrad:
Beggad 26"

För 7 får fu något som kostade 40 för ett par år sedan. Kan dessutom vara väl underhållet.

mikipedia_ sa:
Jeppe_E sa:
mikipedia_ sa:
En Codein 650b kanske kan funka? Du får en fin Marz gaffel och dämpare, justa bromsar och vad det verkar en skojig cykel. http://www.trimate.se/collections/b...-5-sram-gx1-mountain-bike?variant=11912358340

25000kr? Lite OT?

Även om du snålar kommer du snabbt upp i ca20-25tkr! Då kan du lika gärna köpa en färdig med oftast ganska justa grejer.

Det beror ju naturligtvis på ens preferenser, men nu handlade ju tråden om hur billigt man kan bygga en heldämpad cykel och det går naturligtvis att bygga den betydligt billigare än 25k. Det finns ju färdiga hojar från 12-13k (om vi nu bortser från de som går sönder efter första turen i skogen).

Men det har ju en tendens att sticka iväg ganska snabbt i rekommendationstrådar.

Känns som det lätt drar iväg som sagt om man inte är duktigt att leta delar. pratar av egen erfarenhet.

Begagnat är ju billigast men det blir lätt dumsnålt att gå alltför lågt, Rätt vad det är ska slitna delar servas eller bytas och vips är man uppe i det dubbla (eller mer). (fråga mig inte hur jag vet detta ;))

/Johan

Jeppe_E sa:
mikipedia_ sa:
Jeppe_E sa:
mikipedia_ sa:
En Codein 650b kanske kan funka? Du får en fin Marz gaffel och dämpare, justa bromsar och vad det verkar en skojig cykel. http://www.trimate.se/collections/b...-5-sram-gx1-mountain-bike?variant=11912358340

25000kr? Lite OT?

Även om du snålar kommer du snabbt upp i ca20-25tkr! Då kan du lika gärna köpa en färdig med oftast ganska justa grejer.

Det beror ju naturligtvis på ens preferenser, men nu handlade ju tråden om hur billigt man kan bygga en heldämpad cykel och det går naturligtvis att bygga den betydligt billigare än 25k. Det finns ju färdiga hojar från 12-13k (om vi nu bortser från de som går sönder efter första turen i skogen).

Men det har ju en tendens att sticka iväg ganska snabbt i rekommendationstrådar.

Jo det var kanske inget regelrätt tips? Men jag själv fundrade på att bygga, det skulle blivit dyrare än vad jag haft råd med då! Det slutade med en Enduro650b ist och lite pengar kvar till upgraderingar.
Ska du ha en juste ram med dämpare så är du troligt vis å nosade runt12-20tkr (beroende på ambitionsnivån) då är det nog billigare å gråta en gång å köpa färdig hoj på det lägre insteget och sen fixa vart efter.

Verkligen, köp 26" så kan du få sjukt mycket för pengarna.

Och det stör mig, hur tillverkarna lyckades döda en hjuldimension och ersätta den med en annan som i praktiken varken är bättre eller sämre, men det gjorde en massa prylar omoderna över en natt.

Ska behålla Malins Ellsworth Truth och bygga upp som juniorhoj så småningom, kommer bli en riktigt fet barn-DH :)

jomper sa:
Verkligen, köp 26" så kan du få sjukt mycket för pengarna.

Och det stör mig, hur tillverkarna lyckades döda en hjuldimension och ersätta den med en annan som i praktiken varken är bättre eller sämre, men det gjorde en massa prylar omoderna över en natt.

Varför skulle cyklar vara undantagna för den regeln? :p

Jetebilig: kanske inget jag skulle välja själv men ändå hyffssat seriös ich snorbillig.http://www.wiggle.com/gt-verb-comp-2016/

/T

Tillbaka
Topp