Hur bli mindre CHICKEN?

Hur bli mindre CHICKEN?
Du har fått många bra råd. Och ett par dåliga.

För att sammanfatta de viktigaste, i ungefärlig prio:

* "cykla mer. Tänk mindre". Jenny sammanfattar allt i ett nötskal.
* lär dig korrekt "attack position", kolla youtube
* Böj armar och ben, slappna av i kroppen. Låt cykeln röra sig under dig, ditt huvud ska följa en mjuk kurva, ungefär som om det åkte på en räls. De böjda armarna och benen hjälper till med dämpningen.
* lyft blicken. Planera framåt. Vänd kroppen dit du vill åka. Titta ALDRIG på det du vill undvika. Aldrig.
* farten är din vän. Man fastnar mycket lättare på stenar och liknande i låga farter.
* cykla med duktigare cyklister. Det finns inget så lärorikt som att ligga på någon annans linje. Man lär sig rätt spårval, fart och kroppsvikt. Dessutom kan man fråga om tips och de ser saker du inte själv är medveten om.
* läs ovanstående punkt tills hjärtat blöder av sällskapssjuka.
* sänk sadeln
* håll tyngdpunkten mitt mellan hjulen. Flytta rumpan framåt eller bakåt beroende på lutning, tyngdpunkten ska (nästan) alltid ligga mitt mellan hjulen.
* släpp bromsarna i stöket. Hellre lite för fort än lite för långsamt. Bromsar är dämpningens värsta fiende, både de i plåt och de i kött.
* träna på trackstands. Om du kan balansera stillastående så får du valmöjligheter.
* bunkra upp med skydd. De gör större dock nytta för skallen än för kroppen.
* inse att du kommer att slå dig. Men vem räds ett blåmärke?
* lär dig se de bästa linjerna genom stöket. De går oftare ovanpå stenarna än mellan.
* utmana dig själv gradvis.
* bygg kondition så att du orkar hålla din teknik uppe en hel runda.

Senast ändrad:
Hur bli mindre CHICKEN?
+1 på många tips, +2 på att börja smått och öka gradvis. Hitta ett drop eller kort brant nära hemmet som du egentligen tycker är för läskig: kör försiktigt, fega ur de första 10 ggrna, ge inte upp, våga ta dig ner en gång, upprepa tills du tycker den är tråkig. Hitta en ny utmaning, repeat.

Träning och teknik får du på köpet.

Du kommer ramla, du kommer slå dig en smula men samtidigt upptäcka att smärta går över och bleknar i jämförelse med att klara något man trodde var omöjligt.

Hur bli mindre CHICKEN?
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ivars tips med att ligga efter och ta linjer som
> de andra är bra.

Med förbehåll om vem du ligger bakom och vilken cykel personen ifråga har. Kan bli snopet annars:)

Hur bli mindre CHICKEN?
Jag tycker inte att följa en linje första gången är bra. Sikta istället på att få en bra cyklist att gå igenom ett hopp/dropp och lyssna på alla de tips hen kan ge.

Så gjorde jag på ett dropp jag aldrig i mitt liv trodde jag skulle klara. Fick en handfull tips, lite riktlinjer och ett måtto: ingen kommer ihåg en fegis.

Hur bli mindre CHICKEN?
Satan vilket drag det blev i den här trån :)
Tack för alla tips snela hapy!
Jag kommer printa tråden o tejpa fast på låren till nästa tur!

Tack o trevlig helg alla happyiter! :*

/telle

Hur bli mindre CHICKEN?
PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> prova dh, hyr en cykel+skydd och kör!
> 200 mm fjädring på en dh-släde gjorde under
> för min teknikutveckling, kroppen lär sig och
> sen kör man samma saker hemma med vanliga cykeln!

Jag har liknande erfarenhet, från en HT till en FS med 150mm slaglängd gjorde att jag fick farten utför.
Jag är egenföretagare och en bruten handled skulle ställa till det rejält för mig har jag låtit farten komma till mig och inte pressat fram den.
Där jag förut hade problem körde jag kanske i 5km/tim, nu i 15-20 och har roligt.

Hur bli mindre CHICKEN?
Johan P skrev:
> Jag har liknande erfarenhet, från en HT till en
> FS med 150mm slaglängd gjorde att jag fick farten
> utför.
> Jag är egenföretagare och en bruten handled
> skulle ställa till det rejält för mig har jag
> låtit farten komma till mig och inte pressat fram
> den.
> Där jag förut hade problem körde jag kanske i
> 5km/tim, nu i 15-20 och har roligt.

Ååå jag ser chansen att handla ny cykel! :)
(Kör idag en ht med 100mm dämpning fram...)
26" dessutom. Hopplöst ute hahaha!

Hur bli mindre CHICKEN?
Det är ofta stor skillnad på vilka tekniska partier jag sätter och väljer att ge mig på när jag är pigg jämfört med när jag är riktigt trött. Var pigg när du utmanar dig själv.

Hur bli mindre CHICKEN?
Något som funkat för mig är att stanna vid det stora hoppet. Gå fram. Inspektera landning. Titts nerifrån, uppifrån och memorera uthopp och landning. Sen när man sätter sig på cykeln går man igenom allt i huvudet så att man ser det framför sig. När det känns bra kör man. Om det tar stopp framför hoppet så går man tillbaka och gör om hela den mentala proceduren och pushar sig till att våga. Till slut har man investerat så mycket tid i hela proceduren att det enda alternativet är att hoppa.

Att supa och cykla verkar däremot riktigt korkat, man bryter nog med ben ändå.

Tillbaka
Topp