Hur blir man det bästa man kan bli?
hm sa:geologen sa:KJS sa:Att skylla på gener känns som den största bortförklaringen. Innan man når sina begränsningar har man nog i alla fall tagit sm-medalj i elitklass.
Herregud, HTFU och sluta hitta bortförklaringar. Rannsaka sig själv så inser man att man inte vill det tillräckligt mycket för att göra det jobb som måste göras.
Dumheter! Bara några få procent av befolkningen skulle kunna nå elitnivå, med flera år av optimal träning, kost och återhämtning.
Jag skulle förmodligen kunna träna upp mig till en medioker bakre-halvan-av-fältet-cyklist i svensk seniorklass, om jag satsade stenhårt i ett par år. Elit är så sjukt mycket högre nivå ytterligare att det inte finns i samma universum. Än mindre VINNA i elitklass.
Generna styr tyvärr extremt mycket när det gäller konditionsidrott. Har man inte syreupptaget som krävs för en viss nivå kan man aldrig ta sig till den nivån. Det kanske låter deprimerande, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig med sånt.
Jag har under mina tretton år som cyklist sett alla möjliga människor komma och gå. Vissa dyker upp på träningarna och har knappt nån träningsbakgrund alls (småjoggat lite då och då), och hänger med i den snabbaste gruppen nästan direkt, efter bara några pass. Mig tog det fyra år av mycken träning att nå bara till den nivån. Första två åren blev jag regelbundet avhängd på platten i 23-gruppen. Och då hade jag nog ändå en hyfsad konditionstalang jämfört med en del andra jag sett genom åren.
Hur hård konditionsträning ägnade du dig åt när du var 12-17 år då ? När hjärtat och blod ådrorna ska växa till sig..
Ingen alls, jag var en utpräglad datornörd som satt stilla i stort sett genom hela min tonårstid, så det hämmar mig naturligtvis när det gäller syreupptag. Men det jag är kass på är lägre nivåer. När jag är i absolut toppform, och har pressat ner mina laktatnivåer så mycket det går, ligger jag fortfarande betydligt högre än flera jag känner när de precis börjar smyga igång efter höstvilan. När sen DE är i form, ja då är det en faktor två som skiljer oss åt! Jag har alltså extremt dålig uthållighet. Några timmar funkar bra, men sen går det snabbt utför, eftersom jag har obefintlig fettanvändning vid cykling. Nästan allt som förbrukas är kolisar. Och det där är det generna som styr. Ingen träning i världen kan göra om mina muskler till uthålliga. Jag kan bli bättre, men inte bra.