hur bra är sram NX?

hur bra är sram NX?
Funkar riktigt bra! Växlar klockrent, lite plastigare känsla och tung kassett, men klart värt 2500 för en ny 11-delad grupp. Ett till plus är att kassetten passar på vanlig body. Har på luxen nu och blir nog på Stumpjumpern när jag har slitit ut den kassetten :)

hur bra är sram NX?
UrTomas sa:
Funkar riktigt bra! Växlar klockrent, lite plastigare känsla och tung kassett, men klart värt 2500 för en ny 11-delad grupp. Ett till plus är att kassetten passar på vanlig body. Har på luxen nu och blir nog på Stumpjumpern när jag har slitit ut den kassetten :)
Vad får man ge extra för gx?
Det är ju en finfin fördel att ha 10-42. Dock kostar ju en sån kassett mellan 800 och 1200 typ...

Shimano xtkassett kanske är mest sweet?

hur bra är sram NX?
Hu skiljer de sig, att de är plastigare och tyngre har jag förstått, men är dem krispiga.
Kör med X1 på en hoj idag och XT på den andra.

Gillar X1 mer då dem är mer robusta i reglaget, och lite kristligare och tydliga i växlingen jämfört med XT

får man samma känsla med NX spelar det estetiska eller vikten ingen roll.

cerro sa:
Lite plastigare men funkar. Att jämföra de med XT är inte helt schysst. Mer som Deore.

hur bra är sram NX?
magedb sa:
UrTomas sa:
Jag tycker om känslan i NX-reglaget! Inget att klaga på :)

Det enda negativa är att fästet är helgjutet. Går inte att justera i sidled eller använda till matchmaker. Jag bytte från X9, NX växlar minst lika bra tycker jag.
Tiodelad X9 var ju å andra sidan riktigt svampigt och sunkigt. Åtminstone stora spaken som spänner vajer. Att släppa vajer kändes i hela cykeln ;)

hur bra är sram NX?
Rattnalle sa:
magedb sa:
UrTomas sa:

Det enda negativa är att fästet är helgjutet. Går inte att justera i sidled eller använda till matchmaker. Jag bytte från X9, NX växlar minst lika bra tycker jag.
Tiodelad X9 var ju å andra sidan riktigt svampigt och sunkigt. Åtminstone stora spaken som spänner vajer. Att släppa vajer kändes i hela cykeln ;)

Så kan det va. Men NX är inte sämre iaf :)

hur bra är sram NX?
Rattnalle sa:
magedb sa:
UrTomas sa:

Det var pga X9 jag slutade cykla, blev skotträdd av uppväxlingarna. :)

Min är dock rätt ok i draget.

hur bra är sram NX?
Jag har monterat Sram NX 11-delat på min hoj, men har problem med att wiren hoppar av när jag växlar ner

043.jpg

046.jpg

Den ligger på en kam med ett spår i, men när jag växlar ner så hoppar den av kammen ibland (kanske 2 av 3 gånger)
ofta när jag växlar flera steg på en gång

allt löper lätt inget verkar ha hakat upp sig

Någon som känner igen detta eller har nått tips?

hur bra är sram NX?
Aha, god morgon !! :-)

Nu ser jag, den ska komma ur den där slitsen.

Toppen, tackar alla för hjälpen :-)

hur bra är sram NX?
Doominator1 sa:
Ser du hålet på din andra bild "nere till höger" om skruven för att fästa vajern. Därigenom ska vajern komma ut.

Japp så det nu, helt otroligt att det har funkat flera veckor så här, började strula nu när jag bytte hjul...

Tack för hjälpen

Tillbaka
Topp