Hur bra cykel behöver jag?

Erik86

Medlem
Hej!

Letar en första mtb för framförallt cykling i skog på stigar. Jag kommer främst ha den för att få motion, skogsluft och ha kul. Vill gärna att den ska klara lite hinder och stötar utan att ge vika.

Jag är inställd på en hardtail då fulldämpad sticker för mycket i pris just nu. Med allra största sannolikhet blir det en ny cykel.

Har tittat på köpråd och vad man ska tänka på men svårigheten för mig ligger i att bedöma vad som verkligen är prio och hur komponenterna är i kvalite för mitt ändamål

Budget är runt 10k men finns det bra alternativ billigare så gärna för mig. Har tex kikat på denna (bara ett exempel). Har ni några tips på modeller, cyklar eller vad jag bör prioritera?

Är 183cm så misstänker large?

Mvh erik

Du har ju inte så höga krav och/eller ospecifika krav så i princip varenda mtb skulle ju klara dessa.

Cykeln du listat klarar ju det galant. Det är ju en som det står en ganska racig hoj med sportig sittställning. Snabb och rolig i enklare terräng, i mer svår terräng kräver den mer teknik.

Om du skriver var du främst tänkt cykla (inte var du drömmer om att cykla) så kan nog folk peka dig rätt.

Förstår..

Jag bor i Karlstad så kommer cykla i skogarna häromkring i första hand, Skutberget och I2, men kan bli andra rutter också..

”vilken cykel som helst” skriver du..jag förstår nog hur du menar men om vi försöker ringa in de viktigaste delarna..kommer jag tex märka stor skillnad om jag kör luft gaffel istället för fjädrad?

Är det mer värt att köpa en billig mtb runt 5k som första variant för mitt ändamål tills jag vet mer vad som behövs?

Eller finns det någon ”generell” rekommendation som alltid kommer vara bra såvida inte terrängen blir för tuff?

Är tex en fjädrad 120mm gaffel bättre för stig än en 100mm luft?

Gaffeln tex har jag förstått är bland det viktigaste men gäller det även ramen?

Förstår att det är lite rörigt men jag har tittat på massvis med cyklar för att hitta en som ska funka allround i skog till ett vettigt pris sett till första Mtb men som du skriver gör ju en riktigt billig cykel samma jobb och det är väl här man undrar vilken skillnad sakerna gör..eller om jag måste upp på tävlingsnivå för att verkligen märka effekten..

Problemet med 5000 spänn är att det är på gränsen på att knappt vara en riktig mtb.
Kan man så blir det nog en bättre upplevelse på 10-15. I alla fall om man vill testa mer än grus och enkel stig.
Men allt går om viljan finns.

120-130 är bra allround.

Denna finns. Finns rabattkod att tillgå för att få 1200 SEK i rabatt på priset.

Jag har för mig att jag la 6000:- på en ny MTB ca. 2006. Motsvarar kanske 10 000 idag, vad vet jag. Det jag ångrar är 1) att jag köpte en ny MTB istället för en begagnad, 2) att jag inte fokuserade mer på en hoj med bättre framgaffel 3) att jag köpte en lite för stor cykel för att den ska vara kul att köra med på stigar i skogen.

Ang. 1) så tror jag det är väldigt lätt att hamna fel på första hojen man köper. Har man då köpt en ny men billig hoj, eller "dåligt" specad hoj så är andrahandsvärdet om man vill sälja väldigt lågt i förhållande till inköpspriset. Ang. 2) så köpte jag en hoj med en SR Suntour som bara hade fjädrar och elastomerer i sig. Jag tror det skulle ha varit bra att ha satsat på en hoj med luft-, eller oljedämpning och möjligen lockout, något som inte rymdes i budgeten för en ny cykel, men troligen om jag köpt en begagnad. Jag använde cykeln mest i långlopp (XC) i början och där funkade väl gaffeln hyfsat, men när det kom till körning i mer tekniska partier med större rötter, stenar etc på stigarna så slog gaffeln i botten. Ang. 3) så hade jag ingen erfarenhet av MTB innan, så jag hade ingen susning om hur en cykel skulle kännas. Först efter att ha kört någon sommar började jag fatta att det var ett felköp. Hade jag köpt begagnat hade jag kunnat sälja av den och skaffa en annan rätt snabbt utan att förlora en massa pengar.

Addendum: Jag har fortfarande kvar hojen.
https://happyride.se/forum/threads/oenskar-tips-vid-byte-av-isis-vevlager-pa-gammal-mtb.3700121/

Senast ändrad:
Om man inte riktigt vet så är väl en hardtail med geometri för lite stökigare stig rätt val, t ex Orbean som länkas ovan. Visar det sig att stigarna trots allt inte är så stökiga blir den ändå snabb på grusväg med ett par lättrullade däck.

Allebike MB31 brukar tipsas om som prisvärd, lite över budget men förutsatt att man faktiskt kommer att använda cykeln så kommer man definitivt inte att ångra sig för att man lägger de pengarna extra:

Superior-cykeln ovan har 69 grader HTA om jag hittat rätt geometri och riskerar att ge känslan av att man ska flyga över styret när det blir lite mer trixigt i skogen så den rekommenderar inte om det är cykla i skogen man vill göra.

Satsa på bra gaffel för det är dyrt att uppgradera. Dropperpost vill man ha. Glöm inte att budgetera för ett par bra skor. Dessa tre grejer gör otroligt mycket för upplevelsen.

Om man inte riktigt vet så är väl en hardtail med geometri för lite stökigare stig rätt val, t ex Orbean som länkas ovan. Visar det sig att stigarna trots allt inte är så stökiga blir den ändå snabb på grusväg med ett par lättrullade däck.

Allebike MB31 brukar tipsas om som prisvärd, lite över budget men förutsatt att man faktiskt kommer att använda cykeln så kommer man definitivt inte att ångra sig för att man lägger de pengarna extra:

Superior-cykeln ovan har 69 grader HTA om jag hittat rätt geometri och riskerar att ge känslan av att man ska flyga över styret när det blir lite mer trixigt i skogen så den rekommenderar inte om det är cykla i skogen man vill göra.

Satsa på bra gaffel för det är dyrt att uppgradera. Dropperpost vill man ha. Glöm inte att budgetera för ett par bra skor. Dessa tre grejer gör otroligt mycket för upplevelsen.
+1 på den

Är tex en fjädrad 120mm gaffel bättre för stig än en 100mm luft?

Gissar att du menar stålfjäder vs luftfjäder, det är två olika tekniker för att göra samma sak. En billig stålfjädrad framgaffel är svinkass och en bra stålfjädrad dito är svindyr. (Såklart med undantag, men duger som tumregel) Däremellan finns ett brett spann med luftgafflar.

För I2 hade jag föredragit 120-130 mm slaglängd. Luftgaffel av instegsmodell från något av de större märkena duger fint tills du blir biten. I Skutberget behövs knappt alls någon dämpgaffel.

Allra viktigast är att cykelns geometri passar användningsområdet. Kolla efter cyklar som marknadsförs inom trailsegmentet. Då har du bra bredd att börja med.

Kolla efter cyklar som marknadsförs inom trailsegmentet. Då har du bra bredd att börja med.

Eller lägg den energin på att fundera på hur du hittar lite extra budget för att ha råd med MB31 Rescue som det redan tipsats om. Det är svårt att hitta mer pang för pengen.

När jag började cykla mtb var tumregeln du behöver lägga minst 10 000 kr för att få en "riktig" mtb med skivbromsar och någorlunda vettig gaffel. Detta var 2005 och saker och ting har generellt sett inte blivit billigare sen dess. :)

Denna bör vara ett alternativ:
Finns även utan sänkstolpe något billigare
Köpte själv den som första hoj i måndags, med dropper. Ångrar inte det en sekund, känns som en väldigt bra hoj för pengarna om man går på komponent listan. Fick hem den idag. Redan dragit en repa på 1mil i skogen. Inte cyklat på 20år så det är skvarsår i ? som gäller ?

Tack alla för era råd och inputs! Fått mycket bra information :)

Jag har kikat mer på orbea laufey och mb31 rescue/deore/dropper då de verkar vara starkt rekommenderade i många trådar ink denna..

Båda två ser väldigt intressanta ut men för mitt otränade öga ser mb31 rent komponentsmässigt svårslagen ut, rätt eller fel?

hur är underhållet på såna här cyklar? Ska de servas ofta? Kan man göra det själv?

Och så till storlek..om vi tar mb31an som jag inte kan testa fysiskt, är 183cm lång..är L rätt för mig eller risk att det blir fel?

Båda två ser väldigt intressanta ut men för mitt otränade öga ser mb31 rent komponentsmässigt svårslagen ut, rätt eller fel?

Allebike är svårslagen prismässigt. Och dessutom är Rescue snygg.

hur är underhållet på såna här cyklar? Ska de servas ofta? Kan man göra det själv?

Jag smörjer kedjan, dropper då och då och lägger till tubeless vätska två gånger om året. Det är allt jätteenkelt. Mycket mer behövs inte, förutom gaffelservice ungefär en gång om året. Det är inte svårt, men lite jobbigt för att man måste tar utan oljan och lägg i ny. En butik kan också göra det för det, men det kostar.

Och så till storlek..om vi tar mb31an som jag inte kan testa fysiskt, är 183cm lång..är L rätt för mig eller risk att det blir fel?

Allebike rekommenderar stora Rescue, ser jag. Jag tror att L blir helt rätt, kommer med en 60 mm stam.

Allebike är svårslagen prismässigt. Och dessutom är Rescue snygg.

Jag smörjer kedjan, dropper då och då och lägger till tubeless vätska två gånger om året. Det är allt jätteenkelt. Mycket mer behövs inte, förutom gaffelservice ungefär en gång om året. Det är inte svårt, men lite jobbigt för att man måste tar utan oljan och lägg i ny. En butik kan också göra det för det, men det kostar.

Allebike rekommenderar stora Rescue, ser jag. Jag tror att L blir helt rätt, kommer med en 60 mm stam.
Tack för input! Det sista du skrev där,” Allebike rekommenderar stora Rescue”..vad menar du?

Ser att längdmässigt så passar jag in i XL också så hur ska man veta om det står mellan L och XL? ?

Tack för input! Det sista du skrev där,” Allebike rekommenderar stora Rescue”..vad menar du?

Ser att längdmässigt så passar jag in i XL också så hur ska man veta om det står mellan L och XL? ?

Jag menar att jag tycker att Allebike rekommenderar lite för stora cyklar. Jag skulle säga att 183 cm faller mitt i spännat av L.

Senast ändrad:
När det gäller storleken så tror jag inte att du kan välja fel men jag hade gått för L. Jag tror inte att den skulle bli för liten. Det handlar nog mer om optimering utifrån körstil, terräng och personlig preferens men det är ju svårt att veta vad man ska ha om man inte har någon tidigare erfarenhet.

Mb31 är ett mycket stabilt val.

Jag gjorde resan för snart två år sen:

4500 kr XC hardtail (50% rabatt, Deore 1x11, SR Suntour framgaffel, QR100/135)

Köptes då jag inte var säker på mina ambitioner och så var det rea och jag var på bra humör. Kanske gravel bike var min grej? Behövde iallafall röra på mig, jag hade lagt på mig ca 25-30 kg sen foten pajade. En vända i skogen så visste jag att MTB var Mitt Sanna Kall.
Då var jag igång och kunde cykla med sonen till diverse lekplatser. En fantastisk tid som föräldraledig, men jag upptäckte snabbt att cykeln hade sina begränsningar för mina 114 kg (efter sjukdom). Dämparen slog i botten konstant och bakhjulet blev skevt omgående.

9000 kr FS XC på blocket

Allt slitet. Nu fick jag lära mig serva cykel i detalj. Sjukt kul cykel överlag men jag förstod efter ett tag att äldre cyklar har mycket låg reach i jämförelse med moderna mått. Jag körde sönder bakhjul och framgaffel. ? 100 kg på denna.
Mer slaglängd behövdes, XC räckte inte.

+25 000 beg, nytt allting i omgångar

Nu börjar det likna nått, 475 mm reach istället för 435 och mycket aggressivare s k head angle. Faktiskt så blev jag inte mycket snabbare för det krävs visst skills för att cykla och inte bara temperament. ? 160/150 istället för 120/120.

+MB31
Den första hardtailen är nu vinterhoj med stel kolfiberframgaffel från ebay. Otroligt nyttig cykling för basic skills.
När jag pallar så bygger jag ihop Mb31-ramen med lite delar som ligger, bl a Fox 34 140 mm och Deore XT och de lätta kolfiberhjulen. Misstänker att den får 120 mm. Denna ska användas med barnen och frugan och all motionscykling. Tror faktiskt att denna cykeln blir en keeper i många år!

Det jag vill säga är.

Köp en Mb31 om du misstänker att du vill cykla stökigt terräng. Den kommer klara motionsrundor också. Allt på cykeln är bra, inga behov av uppgradering finns initialt för nybörjaren förutom kanske rejälare däck men det räknas väl inte dit.
Man kan också justera slaglängden ganska enkelt om du är beredd att öppna gaffeln och byta luftskaftet som kostar några hundringar. Då servar man ju samtidigt, givetvis.
Annars är Superior-cykeln också ett OK val, den är nog mer lättcyklad om terrängen är mindre krävande. (Den har boost?)

Du kan behöva fundera över längden på styrstammen och om sadeln passar. Mitt första halvår var praktiskt taget förstört av för små sadlar. Idag har jag 155 mm bredd, istället för 143 mm.

Ps

Nuvarande vikt ca 97. Kommer nog stabiliseras på strax under 90. 185 cm lång. ?

Senast ändrad:
Nya MB31 går dessutom att köra med 120mm xc gaffel om man vill så den är väldigt allround. Möjligen inte hela vägen upp till full enduro men väldigt allround.
Spec Fuse 29 är en liknande cykel.

Nu så finns denna Stoic för 9999 SEK minus 1200 SEK rabattkod på det.

Nu så finns denna Stoic för 9999 SEK minus 1200 SEK rabattkod på det.
Tackar ?? hur är det med vikten på mtbs? Stoicen verkar fin men aningen tung eller har jag fel? Märks vikten tydligt mellan säg 13-15 kg?

Mb31 är ett mycket stabilt val.

Jag gjorde resan för snart två år sen:

4500 kr XC hardtail (50% rabatt, Deore 1x11, SR Suntour framgaffel, QR100/135)

Köptes då jag inte var säker på mina ambitioner och så var det rea och jag var på bra humör. Kanske gravel bike var min grej? Behövde iallafall röra på mig, jag hade lagt på mig ca 25-30 kg sen foten pajade. En vända i skogen så visste jag att MTB var Mitt Sanna Kall.
Då var jag igång och kunde cykla med sonen till diverse lekplatser. En fantastisk tid som föräldraledig, men jag upptäckte snabbt att cykeln hade sina begränsningar för mina 114 kg (efter sjukdom). Dämparen slog i botten konstant och bakhjulet blev skevt omgående.

9000 kr FS XC på blocket

Allt slitet. Nu fick jag lära mig serva cykel i detalj. Sjukt kul cykel överlag men jag förstod efter ett tag att äldre cyklar har mycket låg reach i jämförelse med moderna mått. Jag körde sönder bakhjul och framgaffel. ? 100 kg på denna.
Mer slaglängd behövdes, XC räckte inte.

+25 000 beg, nytt allting i omgångar

Nu börjar det likna nått, 475 mm reach istället för 435 och mycket aggressivare s k head angle. Faktiskt så blev jag inte mycket snabbare för det krävs visst skills för att cykla och inte bara temperament. ? 160/150 istället för 120/120.

+MB31
Den första hardtailen är nu vinterhoj med stel kolfiberframgaffel från ebay. Otroligt nyttig cykling för basic skills.
När jag pallar så bygger jag ihop Mb31-ramen med lite delar som ligger, bl a Fox 34 140 mm och Deore XT och de lätta kolfiberhjulen. Misstänker att den får 120 mm. Denna ska användas med barnen och frugan och all motionscykling. Tror faktiskt att denna cykeln blir en keeper i många år!

Det jag vill säga är.

Köp en Mb31 om du misstänker att du vill cykla stökigt terräng. Den kommer klara motionsrundor också. Allt på cykeln är bra, inga behov av uppgradering finns initialt för nybörjaren förutom kanske rejälare däck men det räknas väl inte dit.
Man kan också justera slaglängden ganska enkelt om du är beredd att öppna gaffeln och byta luftskaftet som kostar några hundringar. Då servar man ju samtidigt, givetvis.
Annars är Superior-cykeln också ett OK val, den är nog mer lättcyklad om terrängen är mindre krävande. (Den har boost?)

Du kan behöva fundera över längden på styrstammen och om sadeln passar. Mitt första halvår var praktiskt taget förstört av för små sadlar. Idag har jag 155 mm bredd, istället för 143 mm.

Ps

Nuvarande vikt ca 97. Kommer nog stabiliseras på strax under 90. 185 cm lång. ?
Kanon inputs!??

Jag har för mig att jag la 6000:- på en ny MTB ca. 2006. Motsvarar kanske 10 000 idag, vad vet jag. Det jag ångrar är 1) att jag köpte en ny MTB istället för en begagnad, 2) att jag inte fokuserade mer på en hoj med bättre framgaffel 3) att jag köpte en lite för stor cykel för att den ska vara kul att köra med på stigar i skogen.

Ang. 1) så tror jag det är väldigt lätt att hamna fel på första hojen man köper. Har man då köpt en ny men billig hoj, eller "dåligt" specad hoj så är andrahandsvärdet om man vill sälja väldigt lågt i förhållande till inköpspriset. Ang. 2) så köpte jag en hoj med en SR Suntour som bara hade fjädrar och elastomerer i sig. Jag tror det skulle ha varit bra att ha satsat på en hoj med luft-, eller oljedämpning och möjligen lockout, något som inte rymdes i budgeten för en ny cykel, men troligen om jag köpt en begagnad. Jag använde cykeln mest i långlopp (XC) i början och där funkade väl gaffeln hyfsat, men när det kom till körning i mer tekniska partier med större rötter, stenar etc på stigarna så slog gaffeln i botten. Ang. 3) så hade jag ingen erfarenhet av MTB innan, så jag hade ingen susning om hur en cykel skulle kännas. Först efter att ha kört någon sommar började jag fatta att det var ett felköp. Hade jag köpt begagnat hade jag kunnat sälja av den och skaffa en annan rätt snabbt utan att förlora en massa pengar.

Addendum: Jag har fortfarande kvar hojen.
https://happyride.se/forum/threads/oenskar-tips-vid-byte-av-isis-vevlager-pa-gammal-mtb.3700121/
Ang att köpa beggat: Just nu är det ju så mycket reor så det är väl nästan mer smart att köpa ny nu? Får ju en ny till rabatterat pris och fördelen med garantier etc.

Är själv sugen på att köpa en Trek Roscoe ny nu som min första MTB.

Ang att köpa beggat: Just nu är det ju så mycket reor så det är väl nästan mer smart att köpa ny nu? Får ju en ny till rabatterat pris och fördelen med garantier etc.

Kan tipsa om:
Frakten kostar ju 130 Eur men fortfarande billigare än att köpa i Sverige.

Du kanske har rätt. Det är mycket möjligt att det är köparens marknad nu. Det där brukar ju variera en hel del över konjunkturcykler och jag är inte helt uppdaterad på hur begagnatpriser för cyklar ligger just nu i förhållande till nypriser. Se det mer som en allmän reflektion. Det är väl lite som med huspriser antar jag. Vissa år lönar det sig mer att bygga nytt, andra år är det kanske bättre att köpa begagnat. Jag brukar för det mesta jämföra nytt och begagnat och se var jag får mest värde för pengarna. Men det är inte alltid jag gör smarta val. ?

Stoic 2 ser ju också nice ut. Jag räknar knappast på saken nu men tycker den ser betydligt mer budget ut än Mb31 och de 4000 kr som skiljer. CUES får ju vara en smaksak och bromsarna är nog bättre än vad de får cred för, men framgaffeln och hjulen är ju en hel del sämre än på Allebikes cykel och det blir ju betydligt dyrare än 4000 kr för att klå dem.

Tillbaka
Topp