Hur bra/dålig är Shimano Claris ?

kennenneth

Aktiv medlem
Merida CX100 har Claris reglage, framväxel och vevparti + Sora bak och min fundering är det är good enough för någon som vid snart 60 år tänkt sig c:a 250 mil/år på mestadels dåliga asfaltsvägar (oljegrus)?

Att det inte är tillräckligt för att tillfredsställa ego-vill-ha-genen är jag medveten om, men det kapitlet försöker jag bortse från.

Och hur är det om man skulle vilja uppgradera t.ex. bakväxeln med en Tiagra eller 105:a för 10-delat (har erfarenhet att av komponenterna så är man mest betjänt av en bättre bakväxel).
I min tanke så borde det väl vara så att rätt antal drev på kassett (8) ihop med dom reglagen är det primära, bakväxeln har ju i själv inga fasta lägen utan gör bara det den blir "tillsagd" (flyttar sig så mycket i sidled som reglaget styr).
Eller ???

Senast ändrad:
Claris-reglagen är förvånansvärt bra, tycker även växlarna lirar bra. Det enda jag saknar på min pendlare är en mer tätstegad kassett.

Senast ändrad:
Mina funkar kanon! Jag är bra nöjd med min enkla Merida Ride 90. Bytt hjul, sadel, kedja och kasett till en med tätare steg så nu är den härlig! :-)

Frid!

Byta bakväxeln är nog helt meningslöst. Det är så otroligt länge sedan som någon av de finare grupperna var 8-delad att grejerna antagligen inte är bättre än dagens Claris.

Alltså, Sora växeln som sitter på min från 2014 är ju egentligen avsedd för 9-delat, om jag fattat rätt. En vän har en 2015 och på den sitter en Claris bakväxel. Jag har dock inte märkt någon skillnad när jag provade den, förutom den trista skramliga KMC Z kedjan som jag bytte ut åt han sedan.

Frid!

Nu kan jag inte uttala mig specifikt om Claris, eftersom jag inte har testat, men håller med om att bakväxelbyte är rätt meningslöst. Claris lär göra jobbet. Känslan sitter mest i reglaget. Hade en pendlarcykel ihopplockad av saker jag hade liggande. Den hade XTR-reglage, men Altus bakväxel. Funkade finfint till pendling och känslan var grym tack vare reglagen. Har även testat det omvända på en annan cykel. Sämre känsla i enklare reglage, men de byter växel som de ska de med.

Claris funkar tillräckligt fint.

Som alla Shimanoreglage är dom lite åbäkiga och någon större precision i nerväxlingarna kan man inte räkna med. Kvaliten på komponenterna här och där i gruppen är väl oxå lite på gärsgården men i normalfallet funkar det bra (fjädrar i fram/bak -växel är väl ett exempel).

Ska man uppgradera så är det nog lika bra att klappa till på en komplett grupp som exempelvis nya Tiagra (4700?) när den börjar dyka upp i butikerna (eller varför inte SRAM Apex?).

En nackdel med 8-delat är att man får stora steg om man både vill ha en växel så man inte trampar ur och en växel till mormor. [Fast man måste ju inte köra 11-32 om man inte vill :-) ]

Jag pendlar på en CX100 och den funkar.
Jag bytte ut cyclocrossdäcken mot mer lättrullade Continental Sportcontact.
Växlarna funkar riktigt bra men jag gillar inte vajerdragningen. Skulle vilja byta ut dem mot Tiagra 4700 eller 105 5700 och samtidigt stoppa dit en 10-delad kassett.
Som tidigare har nämnts är det lite väl stora steg i kassetten så antingen är det aningens för lätt eller aningens för tungt.
Sedan är sadeln inget under av bekvämlighet, har kört 740 km sedan jag köpte den och får fortfarande ont i baken av den så den byttes igår mot en Selle italia X1 x-cross flow.

Precis som någon redan sade så är jag helnöjd med min ride 90 claris för 4500kr. Cyklar närmare 50km nästan varje dag på den, inga problem med reglage eller växlar. Emmers inlägg är annars helt on point.

Kinnekulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Claris brukar få bra betyg i tester och verkar ha
> många nöjda användare.
> En riktigt prisvärd grupp med andra ord.

Det är nog att ta i (IMHO) men den är billig och funkar och duger till "provapåcyklar".

I garaget på jobbet såg jag denna...

IMAG2993.jpg

Tillbaka
Topp