Hur bra fixar en Pitch DH?

xtimmyx

Aktiv medlem
Är inne på att köpa en ny hoj, och eftersom att jag 99/100ggr cyklar XC och kanske tänkte ta nån eller ett par turer om året till Åre/Gesunda eller liknande så tycker jag Specialized Pitch Pro verkar vara ett lämpligt val för min prisklass.

Länken bör gå till produktisdan även om det inte ser så ut:
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?sid=09Pitch&eid=2

Cyklar inte extremt hårt när jag väl kör DH (dvs inga 15-metersdropp eller liknande), så den borde svälja det va? Och skulle det göra någon egentlig skillnad att lägga till de typ 8.000 som det skiljer upp till en Enduro? Och då blir det ju den ändå billigaste versionen av Enduron isf.

MVH Timmy

Senast redigerad av en moderator:
Om jag minns rätt så är det samma geometri på enduro och pitch. Enduron är lättare byggd. Köp pitchen och använd mellanskillnaden till riktiga DH-däck och skydd samt en alpresa!

Cyklar själv på en Pitch Comp och har trampat mig förbi klart mer potenta DH-riggar i Alebacken..... men det är klart att nu när man fått upp ångan och provat ett riktigt DH-moster så känner jag att för att smälla på så kommer cykeln till korta, framför allt så upplever jag det som att framdämparen inte riktigt fixar riktigt stök när det börjar gå undan.

/Carl

Var i Åre förra veckan, det är det som fått mitt ekonomiska omdömme att brista och därav cykelköpar-tankarna. Hyrde en Demo 8 där så lite så lär jag väl känna också om/när jag kör DH med Pitchen. Men såg att samma gaffel som sitter på Demo 8:an inte kostar en förmögenhet så kanske klämmer på en sån på Pitchen istället om det blir ett köp.

Hej!

Jag tänkte köpa ny bil.. I 99% av fallen kör jag i skogen. Därför tänkte jag köpa en Hummer H1. En gång om året brukar jag åka ner till ringen och köra på bana, funkar det att åka med Hummern där?

Catch my drift?
Bestäm dig om du vill ha en XC ELLER en DH cykel..

Klart fan man tar sig runt ringen i en Hummer, eller ner för berget på en XC-hojj, men seriöst, hur kul är det?

Är det bara jag som tycker det haglar frågor om huruvida XC/AM hojjar överlever skutan?
Nigga pleaze!

Fast sen kanske inte alla har råd med en Hummer för skogen, en Ferrari för ringen och en Merca för vardagen. Vissa nöjjer sig med att kompromissa och jag ser inget konstigt eller fel i det alls.

Jag förstår att frågan kommer upp, har själv varit i den positionen. =)

Första gången i Åre var på en HT med V-bromsar, nästa gång med en kortslagig FS, gången därefter med riktiga DH-sulor, ännu senare med mer långslagig FS. Har haft kul alla gångerna men visst är det roligare med rätt prylar.

Man kommer nog ner med de flesta cyklar allt beroende på ambition och körstil!

slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag tänkte köpa ny bil.. I 99% av fallen kör
> jag i skogen. Därför tänkte jag köpa en Hummer
> H1. En gång om året brukar jag åka ner till
> ringen och köra på bana, funkar det att åka med
> Hummern där?
>

Tjena!

Du som är gammal 4x4tok borde väl veta att Hummern är apkass i skogen.. Och på vägen..
I öknen däremot fungerar den bra, men då är en LM001 klart trevligare iallafall..

Skriver som jag skrivit innan, det beror till 100% på ambitionerna.

Har man DH-ambitioner är det svårt nog med en riktig DH-rigg, vill man prova på att åka lift och ta sig ner lugnt och fint för tekniska stigar kan man göra det med en HT om man så vill.

Jo precis, några direkta ambitioner för DH-åkning har jag ju inte då jag har en bra bit till närmaste backe. Det jag ville veta var i princip om cykeln i fråga kommer överleva 2-3 visiter per år till Åre/Gesunda eller liknande. Är fullt medveten om att en rejäl DH-rig är bättre lämpad. Men försöker kompromissa så gott det går.

ett annat alternativ är att låta bli att kompromissa och helt enkelt hyra en DH-rigg när du väl behöver den. Jag tycker ändå du ska köpa Pitchen, sjukt fin hoj, men om du hyr en DH-släde när du åker DH behöver du inte oroa dig för att ha sönder den eller så, och du slipper bygga den för tung för det du allra oftast gör..

kompromisser kan funka men idealet är att ha en hoj avsedd för ändamålet
Hyr dh om du bara ska köra 2-3ggr/år då slipper du överbygga pitchen om det blir en sån

slhap skrev:
> Hej!
>
> Jag tänkte köpa ny bil.. I 99% av fallen kör
> jag i skogen. Därför tänkte jag köpa en Hummer
> H1. En gång om året brukar jag åka ner till
> ringen och köra på bana, funkar det att åka med
> Hummern där?
>
> Catch my drift?
> Bestäm dig om du vill ha en XC ELLER en DH
> cykel..
>
> Klart fan man tar sig runt ringen i en Hummer,
> eller ner för berget på en XC-hojj, men
> seriöst, hur kul är det?
>
> Är det bara jag som tycker det haglar frågor om
> huruvida XC/AM hojjar överlever skutan?
> Nigga pleaze!

Ha ha, lite arg idag Daniel??

Hah! Nejdå, inte det minsta..

Kneecap, klart jag vet. men H1 låter iaf ballare och slagkraftigare än typ Rocky, Patrol, Land Cruiser och allra minst Niva! :P

Tjena!

Niva är väl om nått en bil som verkligen bara fungerar i skogen.. Det skulle ta 10 minuter att köra runt ringen, om man håller konstant maxfart, vilket man definitivt inte klarar av med en Niva..

Håller med om hyrvarianten för oss som åker utför mindre än en vecka om året. 3500 i hyra är mindre än det kostar att köpa dubbla kit till skogshojen. Och dessutom slipper du trist slitage på din fina precisionscykel du ska ha hemma i skogen. En dag i åre sliter som en halv säsong i trampskogen. Men Pitch är nog en bra dedikerad skogscykel också.

Sernevi skrev:
> ett annat alternativ är att låta bli att
> kompromissa och helt enkelt hyra en DH-rigg när
> du väl behöver den. Jag tycker ändå du ska
> köpa Pitchen, sjukt fin hoj, men om du hyr en
> DH-släde när du åker DH behöver du inte oroa
> dig för att ha sönder den eller så, och du
> slipper bygga den för tung för det du allra
> oftast gör..

Japp, word.