Hur bra växling kan man förvänta sig?

Karl-Luis

Aktiv medlem
Jo efter o kämpat med att jaga rätt vxl bestämde jag att det skulle justeras bättre, detta visade sig dock inte riktigt bli som jag tänkt.
Efter 4h fipplande,omdragandes och millimeter mätande så får jag inte till det!
Har bara 8vxl ibak och en shimano bakväxel av touring format.

Får till vxl men inte alls med den ett klick en vxl på alla, det blir antingen högre eller nedre delen av kasseten som går smidigt.
Börjar undra om bakvxl är för gammal och fjädern till denna är utsträckt och därför inte är lika precis som jag hade hoppas på att uppnå.

Vet att det finns många guidet på hur man gör men min fråga är vad ska jag förvänta mej? Det kanske inte är möjligt med komponenterna jag har att få exakta lägen?

+1 på @Bengt-re
I övrigt, har en gammal 7vx hybrid, på den kan jag inte få smidig växling över alla växlar, får välja lite i vilket spann jag vill växla bäst.
Men börja med byta vajer och kolla växelöra, eller du hade bytt vajer?

Vxl örat har jag kollat och det är rakt, vajern tog jag av smorde och letade skador och den är felfri, något jag börjat överväga är själva dragningen cykeln ifråga är lite äldre och såleds har vajern öppen under ramen och undervevpartiet går i ett spår mot bakhjulet.
Funderade över ifall jag satte dit ett vajer hölje som går hela vägen fram, då det bör tillåta mjukare flöde i vajern?

8-växlat borde vara lättare att få till än många fler växlar. Jag har 8-delat på två cyklar där det funkar bra, den ena med XT bakväxel, den andra med just nån Altus eller Tourney. XT kanske växlar lite rappare, men rätt inställt så funkar bägge mycket bra.

Har du snabblås på kedjan så skulle jag ta loss kedjan och (i mekställ om du har?) sätta ändlägena noga. Sen på med kedjan igen och justera mellan kugg 2 och 3 som Shimanos instruktioner säger. Brukar bli större justeringar, sen nåt halvt varv, sen fjärdedels fram och tillbaka, och till sist kanske 1/8 varv. Om man inte kört proceduren på länge brukar det ta lite tid innan man får till det.

Shimanos instruktioner: https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/GN0001/DM-GN0001-24-ENG.pdf

Följ också instruktionerna för B-skruven så att växeln inte hamnar för långt bort från kassetten.

Dragning öppet under ramen är inga problem, det funkar fint. Det är sista loopen som är viktig att få till, och rätt fästning av vajern. På vissa bakväxlar kan man göra bort sig exakt hur fästningen ska göras.

Vet du exakt modell av bakväxel, brukar stå på insidan med väldigt liten text? Cage-längd?

Du kör Shimanoreglage? (8-delat SRAM + Shimano är inte kompatibelt)

Normalbredd på kassett som typ 11-32?

Bilder på hur vajern går sista biten skulle kunna hjälpa, men fixa ändlägena och B-skruv och försök sedan justera en gång till först.

Lycka till!

Jo efter o kämpat med att jaga rätt vxl bestämde jag att det skulle justeras bättre, detta visade sig dock inte riktigt bli som jag tänkt.
Efter 4h fipplande,omdragandes och millimeter mätande så får jag inte till det!
Har bara 8vxl ibak och en shimano bakväxel av touring format.

Får till vxl men inte alls med den ett klick en vxl på alla, det blir antingen högre eller nedre delen av kasseten som går smidigt.
Börjar undra om bakvxl är för gammal och fjädern till denna är utsträckt och därför inte är lika precis som jag hade hoppas på att uppnå.

Vet att det finns många guidet på hur man gör men min fråga är vad ska jag förvänta mej? Det kanske inte är möjligt med komponenterna jag har att få exakta lägen?
Det du beskriver är det beteende man (bl a) får med snett växelöra. Det är svårt att se om växelörat är snett endast genom att titta på det. Inte ens genom att lägga det på en rak yta kan gen definitivt besked. Man bör använda ett speciellt verktyg för att kolla detta:

Finns billigare varianter av det verktyget..

8-delat har jag dock lyckats få att fungera bra även med något skevt växelöra och växelförare.

+ 1 på övriga. 8-delat går garanterat att få att fungera fint. Men saker blir slitna, då är det förstås inte lika enkelt. Enkla instegsgrejor blir ofta slitna snabbare, å andra sidan upplever jag 8-delat som mindre känsligt.

Jag har 8 delat shimano på flickans hoj. Hade tänkt uppgradera men den gör jobbet så det blev aldrig av.
Jag har aldrig riktar ett öra men tänkte fall till föga för happys visdom och köpa ett verktyg nu. Fanns ett på Wiggle som verkar ok men nu har jag glömt bort vilket märke igen

Är trissorna i bakväxeln slitna/glappar? Eller är bakväxeln fladdrig i sidled? Bytte du vajerhöljena? Det är där slitaget blir och inte på vajern.

Trissorna ser 8key ut rengjorde dom och smörde dom det är dock plast och ytan lager utan mer en metall hylsa, det där med vxl örat ska jag kolla på ifall jag kan se det med något verktyg man har hemma.
Tänkt lite som ni säger att 8vxl borde inte vara allt för fin känsligt i det avseendet, tusen tack för all input ska prova allt idag och hoppas på bättre resultat

Jag har 8 delat shimano på flickans hoj. Hade tänkt uppgradera men den gör jobbet så det blev aldrig av.
Jag har aldrig riktar ett öra men tänkte fall till föga för happys visdom och köpa ett verktyg nu. Fanns ett på Wiggle som verkar ok men nu har jag glömt bort vilket märke igen
Denna?

Det du beskriver är det beteende man (bl a) får med snett växelöra.
En annan vanlig felkälla är dåligt kapad/slitet vajerhölje, för att kapa vajer+hölje behöver du en bra avbitare/vajerklippare
Biltema säljer en som är riktigt bra
1

129SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Växelvajerhöljet bör kapas som till höger i bilden
cable-cuts.gif

Ett tips för att få till det är att stick in en gammal vajer i höljet när du ska klippa det, då blir snittet rundare. Se bara till att vajern sticker ut i andra änden av höljet.

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon
Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help

Provat era knep ah förutom vxl örat då, och nu går vxl i från litet drev till stor som jag önskar men tillbaka går enbart dom första tre sen fastnar den och trycker du igen hoppar den två.
Tog en bild på vxl föraren och dragningen i ramen jag tror kan ställa till det när det blir lerigt.

Bilagor

• 20201220_114738.jpg
    20201220_114738.jpg
    702.1 KB · Besök: 242
  • 20201220_114802.jpg
    20201220_114802.jpg
    419 KB · Besök: 284
Klen fjäder i bakväxeln eller att vajern går för trögt. Det brukar gå testa att lossa vajern från bakväxeln och växla upp och ner medans man håller ett drag i vajern. Brukar avslöja om det kärvar i vajerdragningen (eller i reglaget - inte tokvanligt, men de kan strula också). Känns det testet bra så känn efter på bakväxel om den har fjong i fjädern och löper lätt och glappfritt.

Det ser faktiskt ok. Tror jag ska beställa nukeproof styrlager innan det också tar slut så blir nog wiggle ialla fall

Det verktyget kräver väl att hjulet är rakt? I så fall måste man väl ha ett riktställ också för att få det att fungera, blir dyra verktyg, mer att lära sig i verkstan och mindre tid att cykla ?

Det verktyget kräver väl att hjulet är rakt? I så fall måste man väl ha ett riktställ också för att få det att fungera, blir dyra verktyg, mer att lära sig i verkstan och mindre tid att cykla ?
Mm, jag ser det. Vi får väl se hur det spelar. Jag fattar inte riktigt hur det fungerar men eftersom det inte är hjulet man ska mäta så borde man kunna rotera hjulet så att man alltid mäter mot samma punkt på fälgen i alla vinklar

Det verktyget kräver väl att hjulet är rakt?
Nej
Som jonte387 skriver i #19
Vrider du på både på hjul och verktyg fungerar det
aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD05OTAwNTRCNkRDRjEwQTU5NkQ1MDQxQ0UwNUE5MENEQQ.jpg

<REDIGERAT>
Men det är flera andra saker som måste vara raka/sitta fast eller åtminstone inte glappa
-Verktyget måste skruvas fast glappfritt i växelörat
-Växelörat måste sitta fast glappfritt i ramen
-Hjullagren får inte glappa
+säkert ngt mer som jag har glömt

Senast ändrad:
Du har en rejält snäv loop så om vajern eller höljet dessutom är lite slitet så är det inte konstigt om det blir för hög friktion vid växling till mindre drev. Som många har sagt så går det att testa genom att lossa vajern från bakväxeln, hålla den mellan fingertopparna och känna hur det känns när man växlar. Har du inte redan rengjort under vevlagerhuset så gör det också.

Kollade en gång till på bilden. Vajern har fransat upp sig lite och om det pågår även lite längre in är det en källa till problem. Som den ser ut så kan den fungera, men om något mer är halvdant så passerar det gränsen till sist.

Trissorna ser 8key ut rengjorde dom och smörde dom det är dock plast och ytan lager utan mer en metall hylsa

Glidlager sitter i de flesta bakväxlar upp till åtminstone Deore vad jag minns, och de fungerar absolut bra trots sin simpla konstruktion.

Provat era knep ah förutom vxl örat då, och nu går vxl i från litet drev till stor som jag önskar men tillbaka går enbart dom första tre sen fastnar den och trycker du igen hoppar den två.
Tog en bild på vxl föraren och dragningen i ramen jag tror kan ställa till det när det blir lerigt.

Jag tror inte växelörat är problemet om jag ska vara ärlig, har haft rejält krokiga sådana förr och fått det att lira med 7- och 8-delat. Lera där under har inte heller varit ett problem för mig.

Tycker loopen av höljet till bakväxeln ser okish ut också, definitivt inte för långt, men inte katastrofkort heller.

Du är på väg åt rätt håll känns det som!

Om du kommit så långt, vad händer om du justerar åt andra hållet? Kan du få det att fungera bra från stort till litet på bekostnad av det du har fungerande bra nu.

Hur slitna är kedja och kassett? Kassetter slits ju oftast mest i mitten av dem.

Det ser åtminstone skitigt ut på bilderna. Här är kedjelås också väldigt smidigt. Jag kör bara mekanisk rengöring med trasa numera och oftast vaxbaserad smörja som Squirt, det kommer man långt med.

Möjligt att fjädern i bakväxeln är trött, den där bakväxeln ser misstänkt lik den Deore bakväxel jag hade år 1999...

Senast ändrad:
Glidlager sitter i de flesta bakväxlar upp till åtminstone Deore vad jag minns, och de fungerar absolut bra trots sin simpla konstruktion.

Jag tror inte växelörat är problemet om jag ska vara ärlig, har haft rejält krokiga sådana förr och fått det att lira med 7- och 8-delat. Lera där under har inte heller varit ett problem för mig.

Tycker loopen av höljet till bakväxeln ser okish ut också, definitivt inte för långt, men inte katastrofkort heller.

Du är på väg åt rätt håll känns det som!

Om du kommit så långt, vad händer om du justerar åt andra hållet? Kan du få det att fungera bra från stort till litet på bekostnad av det du har fungerande bra nu.

Hur slitna är kedja och kassett? Kassetter slits ju oftast mest i mitten av dem.

Det ser åtminstone skitigt ut på bilderna. Här är kedjelås också väldigt smidigt. Jag kör bara mekanisk rengöring med trasa numera och oftast vaxbaserad smörja som Squirt, det kommer man långt med.

Möjligt att fjädern i bakväxeln är trött, den där bakväxeln ser misstänkt lik den Deore bakväxel jag hade år 1999...
Ah kedjan är begagnad men kassetet är nytt gått ca 10dagar torkar av och rengör kedjan sen smörjer jag med ptft( torrt smörjmedel) och torkar av resterna, ska överväga vax med låter bra speciellt nu under hösten/vintern och våren.
Saken va den när vi satte ihop cykeln den 10dec fungerade alla vxl felfritt innan leran så att säga, cykeln är ett bygge av cykelköket så kan vara så att bakväxeln är något äldre än ramen, tror ramen är från ca 2007.

Ah kedjan är begagnad men kassetet är nytt gått ca 10dagar torkar av och rengör kedjan sen smörjer jag med ptft( torrt smörjmedel) och torkar av resterna, ska överväga vax med låter bra speciellt nu under hösten/vintern och våren.
Saken va den när vi satte ihop cykeln den 10dec fungerade alla vxl felfritt innan leran så att säga, cykeln är ett bygge av cykelköket så kan vara så att bakväxeln är något äldre än ramen, tror ramen är från ca 2007.
b954263a5ab8fb482d7016741ad1f8f3--pet-birds-bird-toys.jpg

Så efter o köpt en ny bakväxel på forumet och skaffat nya vajrar och höljen samt dragit den i höje hela vägen OCH ny kedja ?? nu funkar alla vxl förutom lägsta (största drevet) vxl föraren pekar åt pipan och det där med krokigt vxl öra kanske är aktuellt endå...puh så hur riktar jag den utan o handla mer verktyg?

Bilagor

• 20201222_190133.jpg
    20201222_190133.jpg
    421.7 KB · Besök: 195
  • 20201222_190137.jpg
    20201222_190137.jpg
    702.5 KB · Besök: 191
  • 20201222_190140.jpg
    20201222_190140.jpg
    680.2 KB · Besök: 204
  • 20201222_203421.jpg
    20201222_203421.jpg
    643.6 KB · Besök: 180
Du skriver i "låna verktyg-tråden" , om du inte riktat förut så tror jag säkert att verktygsinnehavaren gör det åt dig.
Det tar 5 min.

M

Allt gick vägen med vxl fick det riktigt bra tillsist fick låna och rikta örat så det lirade ?, har en fundering bara insett att mitt kasett är tämligen litet drevat för skogsbruk 11-30 såg denna och funderade ifall den fungerar med min vxl väljare (inser att jag enbart kommer ha 8vxl endå) har denna kedja
HG-40 SHIMANO (för 8vxl) behöver jag köpa en ny kedja? :/ har begränsat med medel nämligen.
bifogar bild på kasett och väljarn.

Bilagor

• Screenshot_20210105-234028_Chrome.jpg
    Screenshot_20210105-234028_Chrome.jpg
    163.6 KB · Besök: 70
  • Screenshot_20210105-234008_Chrome.jpg
    Screenshot_20210105-234008_Chrome.jpg
    140.7 KB · Besök: 77
  • Screenshot_20210105-235128_Chrome.jpg
    Screenshot_20210105-235128_Chrome.jpg
    162.2 KB · Besök: 77
Det tror jag inte men du kan utan vidare byta till en 8s 11-34. Köpte precis en sån för 125 spänn tror jag det var.
Mer det så tror jag blir lite mer pengar och byte av allt

Jag har bytt ut hela min drivlina till Altus-nivå 3x8 och det funkar riktigt fint. Komponenterna är billiga vilket ju är trevligt.
Jag hade länge problem med framväxeln, men det var en billig komponent C101 vad de nu är, men när jag "uppgraderade" till Altus funkar den fint.
Jag har också en MTB med Deore XT och den är ett snäpp vassare, jag märker att den växlar snabbare och mer distinkt.
De gånger växlingen inte är klockren på Altus är lösningen att smörja kedjan, sen funkar det bra igen. Jag kör bara med vanlig kedjeolja på kedjans rullar och torkar av överflödig olja med en trasa efteråt.

Gott att höra @Karl-Luis att du riktade växelörat och sen fick växlarna att fungera fint!

Om du idag har 2- eller 3-växlat fram vet jag inte om du vinner så mycket att gå till 11-34 från 11-30, men egen erfarenhet är ju det bästa så testa. Alltid kul att prova sig fram!

CS-HG31 har lite udda utväxling (saxat från https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cs-hg31-8-speed-cassette-838171):
  • 11-30 (11-13-15-17-20-23-26-30 teeth)
  • 11-32 (11-13-15-18-21-24-28-32 teeth)
  • 11-34 (11-13-15-17-20-23-26-34 teeth)
D.v.s. 11-34 kassetten har ett nästintill gigantiskt hopp till lättast växeln, vissa gillar det, andra hatar det. Återigen, prova!

Tack för tipset! :) tror nog att jag har den där 101 som framväxel med ? jag löste delvis problemet med att borra ur vajerfästerna och dra en hel vajer fram till bakväxeln, ifram valde jag en tunn plastslang för att hjälpa vajern glida bättre.

Jaha hum ah för dom slänter jag trampar upp för trpr jag det blir fint, har just nu 3 drev ifram med nitade drev tänkte när vevlagret ger upp helt..är på utgång ska jag överväga en enklare setup :)

Tillbaka
Topp