Hur breda däck/fälgar får man plats med på sin LVG?

landen

Aktiv medlem
Jag har en Cannondale Supersix EVO och tänkte beställa nya hjul. Jag mäter 32 mm på smalaste stället. Hur brett vågar man gå? Tänker att man måste ha utrymme för viss flex i hjulet.

Bilagor

• ram.jpg
    ram.jpg
    52 KB · Besök: 38
Johan A sa:
Den största utmaningen är nog om de går in under bromsarna. Min Tarmac tar 27mm på håret.

Fast det beror mycket på vilka bromsar man har, mina SRAM Red funkar typ bara med 23mm oavsett fälg, blir för tight annars, medans Shimano 105 tar mycket högre däck. Jag har sett att en del märken börjat tillverka bromsar med mer "clearance" just för att funka ihop med bredare däck som även blir högre.

Ja, är man villig att byta bromsar samtidigt så är det väl bara att fläska på med 28:or och 23mm fälgar.
(Och förutsätter att varför så brett och högt som möjligt är ointressant.)
Ven får du nog fundera på om du mäter rätt (centrerat). Det ser inte så ut, men hur det är vet bara du. Jag skulle mätt minsta frigång runt en fälg med rätt dish...

Bilden ljuger lite, jag har mätt med hjul och det landar på runt 31-32 mm. Har lite dåliga erfarenheter att däcken skavt på kedjestagen när jag kört 25mm conti GP4000s på 24mm-fälg som landade på 28mm monterade. En annan ram med någon mindre utrymme, men finns det någon gyllene regel för hur mycket utrymme man bör ha på sidorna?

En del går ju kompensera med val av däck, men om jag går för en fälg som är säg 27mm bred, typ Zipp etc, så är det ju brett redan där.

Shimano 105, 5800 bromsar är specade för 28mm har jag för mig.

Sen kan det säkert gå att få i bredare däck i vissa bromsar om man accepterar att man måste tömma luft för att få i och ur hjulet.

Mina 25mm däck blir ~27mm breda på finhjulen vilket precis går in med Ultegrabromsar. Har dock haft några incidenter med större grus som fastnat mellan broms och däck, så funderar på att köpa 23mm däck när det blir bytesdags.

Bara för att förtydliga, det är sällan bromsens bredd som är problemet, går nästan alltid att lösa, till exempel genom att slipa ned nya bromsbelägg någon millimeter osv. Problemet blir på höjden, att däcket tar i själva bryggan i bromsen.

Även om det ser ut att fungera och ej tar i hemma i mekstället räcker det men lite dåligt väder och grus samlas direkt där och slipar ned godset i bromsen, har en snygg skåra i ett par bromsar hemma pga detta. Där skulle jag säga att 1-2 mm är för lite, om man vill cykla i annat än torrt underlag.

Men som sagt, bromsproblematiken löser jag, är nu mest ute efter något riktmärke för vad som är minimum utrymme på varje sidan när däcket är monterat för att ta höjd för flex i ramen.

Senast ändrad:
landen sa:
är nu mest ute efter något riktmärke för vad som är minimum utrymme på varje sidan när däcket är monterat för att ta höjd för flex i ramen.
Tror en bra fingervisning är ungefär vilken frigång du brukar behöva runt beläggen för att inte fälgarna ska "skrapa i" när man bryter uppför. Det är ju iofs inte på exakt samma punkter (om du inte har aerobroms bak). Men man kan nog på god grund anta att runt vevpartiet är det så styvt det blir :-)
Så hur mycket frigång brukar behövas runt beläggen vid bryt (inte bryt då, men när man bryter :-) ) och räkna med det över allt i sidled.
I höjdled har du ju bra koll på det ("skräpstorlek").
[Nyaste Red och Schwalbe One 30 ska visst funka enligt lite internetcykling, men det säger ju inget om ramen :-) ]

Min Specialized Tarmac disc tar 30mm :D Men det är lite för tight för att köras med tyvärr :( Däcket kommer för nära sadelröret.

På skoj kikade jag i: EN 14781 Racing bicycles - Safety requirements and test methods
(Numera indragen och till stora delar ersatt av EN 4210)
Där står
ISO sa:
4.10.2 Wheel/tyre assembly – clearance
Alignment of the wheel/tyre assembly in a bicycle shall allow not less than 4 mm clearance between the tyre or the rim and any frame or fork element or a mudguard and its attachment bolts.
och ska man följa det så får man ju nästan vara glad om man får plats med ekrar :-)

Jag tycker att det är vettigt med lite marginal för hjul som antingen från början är lite dåligt centrerade eller som blir skeva när de använts ett tag, pga förändrad ekerspänning. Så 4 mm låter smart.

Det är svårare med frigång mot belägg när du har bromsen vid vevhuset, hjulet rör sig MER där än vid sadelrörsbryggan.

Fast... inte så jättemycket problem med frigången för bromsen vid vevpartiet. Snarare på andra ställen ;)

25mm

11227507_923704277705843_3306985396571007083_n.jpg

Tillbaka
Topp