(LVG) Nya framdrev - kedjan får inte plats mellan dreven?!

Vixo

Medlem
EDIT; hade satt ytterdrevet (det stora) på insidan istället för utsidan. 😂 Yikes. Bjuder på humor!

Hej!
Köpte två nya framdrev till min Specialized Allez, av märket "bbb cycling". Är dessa dreven:

Nu idag när hållit på att byta dem, märker jag att kedjan inte får plats på innerdrevet? Inte tillräckligt med plats/glapp mellan de två dreven. Fick inte med någon typ av spacer men har tittat massa chainrings-youtubevideos och aldrig hört någon nämna det ska behövas? Jag provar med min kedjapiska; men den ser ut som min vanliga kedja? Ser inte bredare eller annorlunda ut liksom.

Jag har provat byta sida på innerdrevet, blir ingen skillnad.

Är jag tvungen att ha andra typ av klingbultar? Eller någon typ av spacer mellan de två dreven? Oh hur i helvete ska jag veta vilken tjocklek på en eventuell spacer ska vara, som gör att kedjan löper/växlar/drevar som den ska? Ska givetvis dra iväg ett mejl till tillverkaren och fråga. Hittar ingen manual om chainrings på hemsidan (och var ej med i förpackningarna).

Jag är även lite osäker om det lilla (innersta) ska ha texten utåt (texten på samma sätt som ytterdrevet) eller inåt. Det är "urgröpt" för klingbultarna (de som man håller/spänner fast med specialverktyg) där det inte är någon text, som gör mig ganska säker att texten ska vara på samma sida som ytterdrevet.

Bilder:
ASDIMG_20250605_154620.webp
ASDIMG_20250605_152808.webp
ASDIMG_20250605_154723.webp
ASDIMG_20250605_154904.webp
ASDIMG_20250605_130245.webp
ASDIMG_20250605_134406.webp

Senast ändrad:
Nu blev det genast mer plats (när satt ytterdrevet på utsidan istället 😅).

Innersta (det lilla) drevet ska vara åt detta hållet va? Där det är urgröpt till klingbultarna (eller vad de kallas, de som behöver specialverktyg)? Se bild

IMG_20250605_173050.webp
IMG_20250605_173028.webp
IMG_20250605_173021.webp

Detta får mig att tänka på Petri. Hans mektråd varju episk

Detta får mig att tänka på Petri. Hans mektråd varju episk

Åååååh! Those were the days. Den tråden slås endast av geologens karriärtråd vad gäller episkhet. :-)

Tillbaka
Topp