Hur breda/grova däck kan jag ha?

chrer463

Ny medlem
Hej på er,
Jag bor i Skåne och än så länge har vi inte haft mycket vinter att tala om. Det kliar lite i cykelnerverna och jag undrar därför om någon vet ungefär hur breda/grova däck (med eller utan dubbar) jag kan montera nu när det ändå är minusgrader ute.

Det gäller landsväg och jag har en Canyon Endurace CF 9.0 Pro från 2015. Sitter just nu Continental GP 4000S II 25 mm. Det är ju tajt till ram men finns ändå uppskattningsvis 7-5 mm fritt i radie mellan däcket och ramen.

Hur "breda" däck skulle ni uppskatta att man kan gå upp till? Finns det några däck dom passar som har lite grövre vinter mönster, eller till och med med dubbar?

Tack på förhand och god fortsättning!

Schwalbe winter finns som 30mm. Passar med lite tur, men troligen inte. Annars GP4seasons - inget dubb, men greppigare gummi.

En anledning till att cx/gravel och liknande är poppulära är just möjligheten att montera lite grövre däck.

Nu börjar ju till och med cykeldäckstillverkarna fatta att det är inte traktordäck med spikdubb som gäller utan motsvarande lösning som på bildäcken: Många kanter (schaipningar, eller hur phan det stavas) på gummibanan i kontakt med underlaget. Både Vittoria (23C-25C), Michelin (23C-28C) och Conti (37C-40C) har sådana däck.

Hej,
Tack så mycket för era svar. Låter som man får testa men då det inte är gratis med däck så vill man i alla fall ha ett hum om vad som är rimligt.

Dimensionen som står på däcket säger dessvärre inte så mycket om hur stort däcket i verkligheten.

Conti GP 4-Season är lika breda men 1 mm lägre än motsvarande storlek GP4000S II.

Conti Contact II 32 mm är lika breda men 1 mm lägre än Conti GP4000S II 28 mm (testat i min cykel).

Conti Top Contact Winter II är små i storleken, 37 mm däcket är bara 32 mm brett och högt.

Conti Top Contact II däremot är så stora som det står på kartongen.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Beroende på fälg. GP4000II 25mm blir 25mm ett av mina hjulpar men 27,5 på ett annat.

Bredd och/eller höjd? Min erfarenhet är att ökad fälgbredd ger ökad däcksbredd men nästan oförändrad höjd?

Mina mått monterat på en 622-19 fälg (19 mm innermått)
GP4000S II 25-622 @ 7 bar = 27,4 mm bredd
GP4000S II 28-622 @ 7 bar = 30,4 mm bredd

Tillbaka
Topp