Hur bygga fixed billigast?

robbanf

Ny medlem
Jag har en gammal racer som jag tänkte bygga om till fixed gear. Den har kassett (shimano 7-delat) bak och jag vill att det ska bli så billigt som möjligt att bygga om. En Surly Fixxer låter enkelt och bra men den kostar 600 spänn och så tillkommer det drev och låsring.

Hur göra? Det måste vara "säkert" också, jag vill inte att saker ska lossna och gänga upp sig när jag försöker stanna.

Det verkar som att hur jag än gör så kommer det kosta tusen spänn. Köper jag nytt nav måste jag ha nya ekrar osv osv. Först tänkte jag nöja mig med singlespeed med frihjul men det känns för fegt.

Försök att få tag på ett annat gammalt hjul som har ett frihjulsnav. Sen tar du bort frihjulet och spejsar om axel samt spänner om ekrarna:
http://www.fixedgeargallery.com/wheels/
De med 6-7 klingor har 126 mm axel så de borde funka. Sen köper du en fixedklinga för någon hundring och drar på den med rotafix metoden så spar du in på låsringen:
http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm
Biltema har standard kedjor för under 30 spänn med okänd livslängd.

Senast redigerad av en moderator:
Fulfixa på gängat nav känns aldrig 100 % tillförlitligt. Fixxer på kassetnav funkar säkert men det är ju inte så snuggt. Fixa ett riktigt tracknav som passar dina ekrar istället så kan du köra med den gamla fälgen. Jag vågar inte skriva hur mycket det skiljde mellan DT´s förslag på ekerlängder och dom jag körde på min innan jag bytte till kanttrådsfälg men kvar satt dom iaf.

Eftersom boe sitter på tåget till malmö nu så får jag ta rollen som happys sheldon...

Leftdrive funkar toppen, om du också får ta i en låsring från ett vevlager (passar på ett vanligt gängat nav) och sätter utanför kling blir det om möjligt ännu säkrare ;)
Det enda du behöver kolla är att vepartiet är symetriskt så att klingan får plats på vänster och att ekrarna räcker till för att disha (?) över hjulet

mitt senaste lekprojekt, denna
kugg2op.jpg

plus en låsring, blev;
uploadcross26tz.jpg

fulfixecross
uploadcross4gy.jpg

Det blir nog ett nytt nav helt enkelt, det känns bäst. Ge mig gärna tips på fler billiga nav. Jag hittade ett genom Sheldons sida hos Harris cyclery men det blir lite dyr frakt därifrån.

Ja. Men SJS nav är lite mer "halvretro" kanske om det har betydelse.

Kolla vilka som har lägst frakt. Navparet från SJS är iofs. reko då det har långa
axlar (kan space'as om) och maskinkullager.

När får vi se en bild på hojjen/objektet?

cal skrev:
-------------------------------------------------------
> När får vi se en bild på hojjen/objektet?

Ja fram med den!

Retro är lite halvviktigt, så jag undviker i och för sig gärna Surly och On-one och sånt.
Cykeln är en budget-Crescent från 1997, inte upphetsande på nåt sätt men den blir nog bra som fixie. Den går nog att få att se gammal ut i alla fall.

Bilder kommer när den är klar, det kan ta ett tag då den står i pappas garage och där är jag sällan.

the_TnT skrev:
> Snacka med Ville. Han fixar det med spik och
> epoxy!

Var dock försiktig, bmx'n blev så bra att den blev stulen....

Pokaal011.jpg

Det är tråkigt när man köper för lite grejer, men denna gång blir det nog bara nav med tillbehör tyvärr... Sadel och styre får bli senare.

Kan man använda plattisar på en fixie? Sheldon säger att det bara är för avancerade åkare. I och för sig är jag rätt avancerad. :)

Det kan nog vara bra med ett par remmar av något slag.

Clipspedaler borde heller inte va så svårt att få tag på. Folk sliter väl av dem och skruvar på
SPD-pedaler det första de gör när de kommer över en gammal racer?

Min första mountainbike kom med clipspedaler så jag kan ta dom. Dock plast och inga läderremmar, men det kvittar nog. Alltid bra att ha anledning att uppgradera också.

Asså robban. Det är inte för rundtrampet som man har läderremmar och clips på fixies.
Det är för att ha rimlig möjlighet att kunna stanna.

Fast du kanske tänker behålla bromsarna?

Aha. Jo, jag tänkte köra med frambroms till att börja med, sen när jag lärt mig stanna ordentligt utan den så tar jag väl bort den.

robbanf skrev:
> jag vill att det ska bli så billigt som
> möjligt att bygga om.

detta kanske kan bli billigt?

Vintage WECO post War steel hub - REAR Fixed / Free
52_1_b.JPG

Been in dry storage since traditional cycle shop closed in the 1980s,
This is a fine example of a 36 Hole steel REAR hub with FIXED and FREEWHEEL threads
Stamped WECO and made in West GERMANY No 495
A interesting and useful piece of cycling history !

http://cgi.ebay.co.uk/Vintage-WECO-...Z6566949757QQcategoryZ420QQrdZ1QQcmdZViewItem

eller

Vintage AILO Fixed Free Hub - Rare Pre- War 40 hole
d8_1_b.JPG

Been in dry storage since traditional cycle shop closed in the 1980s,
this is a fine example of a 40 Hole steel hub with FIXED and FREEWHEEL threads
Stamped AILO and made in Czecoslovakia
A rare piece of cycling history !

http://cgi.ebay.co.uk/Vintage-AILO-...Z6566945137QQcategoryZ420QQrdZ1QQcmdZViewItem

Gammalt som kriget...

Det första är ju långt ifrån komplett. Utan axlar med konor och lagerkulor kan det nog bli knepigt.

Det där andra Czecoslovakiska navet kanske skulle kunna funka. Men fan vet om man inte hellre
lägger 3-4 hundra på ett nytt istället för något högst osäkert begagnat nav pre dackefejden.

Crescent från 1997?? Så ny?? Du kan inte tänka dig att byta den (med en liten slant emellan)
mot en Rauler, där alla växelfästen m.m är borttagna innan omlackering:
pbpic598588.jpg

Så kan man bända in ett 135-nav i en 130-ram? Eller ska jag köra på 120 och distanser?

SebbeK: Varför vill du byta? Det är inte den finaste modellen, snarare tvärtom. Kostade sex tusen komplett.

Senast redigerad av en moderator:
SebbeK: Jag avstår nog för denna gång. Jag vill nog ha kvar möjligheten att köra växlat igen om jag skulle tröttna på fixed.
Vad är det för styre förresten, uppochnervänt Biltema?

darth-bo.jpg

There is no escape. Don't make me destroy you. You do not yet realize your importance. You have only begun to discover your power. Join me, and I will complete your training. With our combined strength, we can end this destructive conflict and bring order to the galaxy.

IM YOUR FATHER!

robbanf skrev:
> Vad är det för styre förresten, uppochnervänt
> Biltema?

Japp! uppochnervänt och avkortat. Tyglinda från den goa gamla cykelbutiken i gamla stan.

Glöm inte min fråga. Går det bra med ett 135-nav i en 130-ram om man bänder lite? Eller ska man köra med 120 och några slags distanser?

Välj ett 120mm nav med tillräckligt bred axel för att tillåta "om-breddning" till 130mm. 135mm går säkert att knöka in i en gammal stålram med 130mm-bredd men jag tror inte det är så bra.

Tillbaka
Topp