Hur bygger jag en Singlespeed?

Max.K

Ny medlem
Som rubriken lyder, hur går jag tillväga för att göra detta?
Jag kan tidigare ingenting om hur man bygger en sådan cykel
eller hur man gör,eller vad man behöver?

Vad ska jag tänka på,och hur ska jag börja?
Hur fungerar bromsar,växlar osv på en ss?

Någon som kanske vill hjälpa mig på traven? (:
Är mycket inspirerad av alla bilder och cyklar här på happy!

Mvh M

Edit av the_TnT: Inga rubriksmycken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Enklast är att ställa stopskruvarna på dina växlar så växeln sitter i lämpligt läge och sedan ta bort växelhandtag och vajrar.

32T fram och 16T bak är en bra början för en 26" MTB.

Vill man snygga till det tar man sedan bort de två överflödiga dreven fram och byter ut kassetten bak mot ett enda drev och lämpliga distanser.

Vill man snygga ännu mer tar man bort bakväxeln och hoppas kedjan håller sig spänd ändå, man kan behöva byta till drev utan växlingsramper så kedjan stannar kvar på dreven.

Får man inte till kedjespänningen utan bakväxel kan man behöva en kedjespännare istället, går att bygga om den befintliga bakväxeln eller köpa en specifik.

Bromsarna funkar precis som vanligt, men har du integrerade broms/växelhandtag kan du behöva byta dessa för en clean look.

SS ger i mitt tycke bättre flyt (mindre som distraherar) och kan ge tillbaka utmaningen till gamla stigar som förlorat sin udd (svårare).

Så här byggde jag om en gammal stålram: http://happymtb.org/forum/read.php/1/73440

Jag byggde om min MTB ganska nyligen (bilder finns här http://pici.se/gal/rampjesus/Crescent Oden Single-Speed/ !)

Jag frågade runt lite här innan jag började bygga och fick ganska mycket hjälp. Sen gick jag till en cykelaffär och frågade lite där och fick tips. Sen gick jag hem och började bygga och fick lite problem, skrev lite här och gick tillbaka till butiken för ännu mer tips.

Men i grova drag så monterade jag bort alla växlar, klingor, vajrar och onödiga reglage, köpte ett single-speed kit ( http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1317&cat=424 ), singleator ( http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=481&cat=424), ny kedja och en ny framklinga eftersom den gamla var för sliten. Fick även köpa lite nya verktyg för att kunna trixa ihop allt.

Senast redigerad av en moderator:
Om du vill bygga egna distanser så kan du alltid ta ett gammalt dammsugarrör eller något annat rör i den dimensionen.Sedan köper du bara ett drev och tar bort de 2 dreven där framme( om du har 3).du kan även behöva kedjespännare om du inte har horizontella dropouts

SS-spacers ska vara i kolfiber. Allt annat är b. Så är det bara. ;)

Ett alternativ till traditionell kedjespännare är en sk ghost gear, dvs. ett "extra" drev inklämt mellan "övre" och "undre" kedjan. Lättare lösning är svårare att hitta och det funkar riktigt bra. :)

Vad för ram vill du bygga på?
Har du bilder?
Ladda upp dem i så fall.
Annars skulle det vara kul om du laddade upp några av dina inspirationsbilder, så vi kan se vart du är på väg :-) så kan du få mer specifika tips.

Undrar om det inte bara skulle gå och fixera bakväxeln med en stump vajer i rätt läge, om man nu bara vill prova lite? innan man köper en "atrapp" växel för 500spänn?

Kan bara hålla med ovanstående inlägg.
Praktiserar själv den varianten just nu för att utvärdera om jag skall satsa på en SS så småningom.
Ligger och försöker vänja kroppen vid att cykla i uppförsbackar med 2,6 utväxling :-)

Att låta bli att växla funkar rätt bra, men den riktigt härliga känslan infinner sig först när reglagen är borta från styret och man inte har kedjespännare som bromsar och låter. Då går cykeln tyst och känns ren, ger iaf. mig bättre flow.

Tillbaka
Topp