Hur cykelstöldssäkra BRF?

aggro

Medlem
Hej!

Känner mig helt uppgiven. Vi har haft på en vecka haft tre cykelstölder i vår lilla BRF. Två av de cyklarna var mina, och stölderna var både från källarförråd och från innergåd.
Källarförråden är av metallbur-typ med galler. Där slog de sönder ett mindre hänglås (nu bytt till säkrare variant).
Från innergården klippte eller sågade de upp metallkättingen som cykeln satt fastkedjad i (den svagaste länken).

Efterfrågar tips på vad man kan jobba med för att tjuvarna inte ska orka/våga ge sig på utrymmena vi har.
Är kamerövervakning avskräckande för de flesta?
Finns det någon form av fastlåsning som de inte orkar ge sig på?
Kan man få hjälp av försäkringsbolag eller polis för att jobba med sånt här!?

Gärna någon form av "färdig" lösning önskas som vi kan installera eller köpa för rimlig peng.

Tack för alla tips.

Utomhus är nog svårt, men till källaren borde ni väl kunna få till ett bra skalskydd, speciellt om föreningen är liten. Är de väl inne, hjälper nog inget.
Så, hur tog de sig in? Dörr som inte går i lås? Nån boende som inte stänger ordentligt? Där skulle jag börja.

Det är väl inte så mycket mer att göra än att ta med cykeln in, ha den i lägenheten eller på balkongen. Du kan ju sätta en kamera i förrådet om du tänker fortsätta chansa, ha en med avisering direkt till mobilen. Kräver ju då internet i förrådet visserligen men det kanske går med ett mesh eller via eluttaget.

Jag kan prata via min kamera och är du inte hemma kan du ju alltid säga åt tjuven att han är filmad och polisen på väg så kanske han sticker utan cykeln..

Det är väl inte så mycket mer att göra än att ta med cykeln in, ha den i lägenheten eller på balkongen. Du kan ju sätta en kamera i förrådet om du tänker fortsätta chansa, ha en med avisering direkt till mobilen. Kräver ju då internet i förrådet visserligen men det kanske går med ett mesh eller via eluttaget.

Jag kan prata via min kamera och är du inte hemma kan du ju alltid säga åt tjuven att han är filmad och polisen på väg så kanske han sticker utan cykeln..
Har tänkt på den lösningen. Vad är det för kamera du har?
Att ha tre cyklar i lgh funkar tyvärr inte i längden, det är dessutom flera trappor de ska upp/ner för varje cykeltur.

Glöm inte installationen om du vill cykla. Svårt att cykla när man skitit ned sig.
Även tänkt på detta, men vet att jag skulle glömma det själv någon gång :')

Gjorde de inbrott i samtliga burar eller endast vissa? Om det endast var vissa så se över om ni kan insynsskydda burarna.
Hur tog de sig in i källaren?
Vad har ni för låssystem? Kanske du genom styrelsen kan driva igenom bättre och/eller fler dörrar som kräver tagg. Se till med rutiner och dörrstängare att dörrar alltid är låsta.

Lås fast din cykel med massa vajrar och bygellås som tar tid och ork att bryta loss.

Kameraövervakning i BRF är kanske inte jätteeenkelt med tanke på GDPR, kan bli dyrt om det skall göras lagligt.

Senast ändrad:
Bra brytskydd på dörrarna är väl en bra början. Ofta görs denna typ av stölder av personer som drar runt i området och söker tämligen lätta inbrott och saker de enkelt kan sälja. Det innebär att de oftast har ganska begränsat med brytverktyg med sig och då kan rejäla brytskydd som gör det omöjligt att få in tex en grov skruvmejsel i glipan vara en bra början. Ditt källarförråd bör du inte låsa med hänglås. I alla fall inte enbart hänglås. Lås med kedja eller bygellås som går igenom gallerdörren och gallret i anslutning. Har man en cykel i förrådet är det ju också bra om den går att dölja bakom tex en trave flyttkartonger eller dylikt. Det tråkiga är att om det väl har börjat så brukar det fortsätta tills ni har försvårat för dem. Ryktet brukar även kunna sprida sig...

Gjorde de inbrott i samtliga burar eller endast vissa? Om det endast var vissa så se över om ni kan insynsskydda burarna.
Hur tog de sig in i källaren?
Vad har ni för låssystem? Kanske du genom styrelsen kan driva igenom bättre och/eller fler dörrar som kräver tagg. Se till med rutiner och dörrstängare att dörrar alltid är låsta.

Lås fast din cykel med massa vajrar och bygellås som tar tid och ork att bryta loss.
Bara min bur, och bara den som hade dyr cykel i sig. Har sedan dess insynsskyddat mitt förråd till stor del.
Vi vet inte hur de tog sig in. Det finns bara småmärken på dörrkarmen vid låsen, som om någon fört in något metallverktyg mellan dörr och karm, men annars är det minimalt. Vet inte hur man kan öppna en säker dörr på det sättet.

Lås som kräver tagg kanske kan vara en bra idé!
Någon idé vad man kan köpa att förankra bygel och lås i?

Bra brytskydd på dörrarna är väl en bra början. Ofta görs denna typ av stölder av personer som drar runt i området och söker tämligen lätta inbrott och saker de enkelt kan sälja. Det innebär att de oftast har ganska begränsat med brytverktyg med sig och då kan rejäla brytskydd som gör det omöjligt att få in tex en grov skruvmejsel i glipan vara en bra början. Ditt källarförråd bör du inte låsa med hänglås. I alla fall inte enbart hänglås. Lås med kedja eller bygellås som går igenom gallerdörren och gallret i anslutning. Har man en cykel i förrådet är det ju också bra om den går att dölja bakom tex en trave flyttkartonger eller dylikt. Det tråkiga är att om det väl har börjat så brukar det fortsätta tills ni har försvårat för dem. Ryktet brukar även kunna sprida sig...
Bra tips alltihop. Som sagt, nu är vår förening nog med på "lätta byten"-kartan. Men det ska det bli ändring på hoppas jag.

Bara min bur, och bara den som hade dyr cykel i sig. Har sedan dess insynsskyddat mitt förråd till stor del.
Vi vet inte hur de tog sig in. Det finns bara småmärken på dörrkarmen vid låsen, som om någon fört in något metallverktyg mellan dörr och karm, men annars är det minimalt. Vet inte hur man kan öppna en säker dörr på det sättet.

Antar att det är betong i golvet, så då bör en borrhammare och någon form av ögla göra jobbet.
Sen några vajrar och bygellås från Abus/Kryptonite.
Kanske finns det enkla rörelsedetektorer som piper som du kan inaktivera via smartphone?

Har tänkt på den lösningen. Vad är det för kamera du har?
Att ha tre cyklar i lgh funkar tyvärr inte i längden, det är dessutom flera trappor de ska upp/ner för varje cykeltur.

Även tänkt på detta, men vet att jag skulle glömma det själv någon gång :')
Jo det blir ju ett jäkla meck att ha den i lägenheten antar jag. Jag har en enkel kamera från Nedis, köpt på kjell&co. Enkel installation och bra app, kräver wifi och eluttag.

Finns ju även kameror som drivs via ethernetkabeln enbart. Om det inte finns eluttag, jag har golvögla i både friggebod och garaget som jag kan låsa fast leksaker i när jag känner för det. Tar lite längre tid för buset att få med sig sakerna och jag har larm så det borde göra det lite mindre attraktivt.

Det är exakt så de tar sig in. Det går inte att ha en glipa mellan karm och dörr, tro mig, då tar det max 10 sekunder för ngn som är van att öppna dörren. På med rejäla brytskydd, dessa kan målas i samma kulör som dörren om ngn i BRF:en tycker det ska se snyggt ut också. Använd specialskruv när den fästs så den inte går att skruva loss alternativt slipa ned skruvhuvud. Det kommer räcka långt och kostar inte så mycket att få på plats på alla dörrar till källare och förråd.

Kamera och larm är generellt dåligt skydd.
De som stjäl har gjort 100 brott förut och bryr sig inte om ifall de blir filmade. De har redan gjort massor av saker som de kommer att avtjäna sitt straff för och en extra cykel spelar ingen roll. Alternativet är att de är "resande i brott" och inte heller bryr sig om de blir filmade.

Larm med kraftiga sirener, vem av dina grannar känner sig sugen på att konfrontera en påtänd tjuv? Den där 80- åriga damen som är hemma på dagarna eller du som är på arbetet någon helt annan stans?

Det är skalskyddet som man ska arbeta med. Kraftiga dörrar, stål och fastlåsta cyklar. Å andra sidan så sågar man snabbt upp ett lås med en batteridriven såg. Att forcera kraftiga dörrar och bra lås kräver att tjuvarna anstränger sig och man slipper nog de försörja pundare.

Kamera och larm är generellt dåligt skydd.
De som stjäl har gjort 100 brott förut och bryr sig inte om ifall de blir filmade. De har redan gjort massor av saker som de kommer att avtjäna sitt straff för och en extra cykel spelar ingen roll. Alternativet är att de är "resande i brott" och inte heller bryr sig om de blir filmade.

Larm med kraftiga sirener, vem av dina grannar känner sig sugen på att konfrontera en påtänd tjuv? Den där 80- åriga damen som är hemma på dagarna eller du som är på arbetet någon helt annan stans?

Det är skalskyddet som man ska arbeta med. Kraftiga dörrar, stål och fastlåsta cyklar. Å andra sidan så sågar man snabbt upp ett lås med en batteridriven såg. Att forcera kraftiga dörrar och bra lås kräver att tjuvarna anstränger sig och man slipper nog de försörja pundare.

Det fina med kamera och larm är ju att du blir varse direkt om vad som sker. Jag ligger då inte kvar i sängen oavsett vem som är i garaget. Utan larm eller kamera har dom ju hela dagen på sig om det vill sig illa.

Denna fastsatt i golvet och kätting.
Jag kör med Julas motsvarigheter sedan jag inte fick ha två utecyklar i fred. Dubbla abus lås och korrekt monterade byglar har hjälp i några år nu. Det gäller som sagt att göra det besvärligare. Tungt och grovt är bra. Säkert blir det aldrig så länge det finns batteridrivna vinkelslipar.

Kostar väl multum; finns det någon vaktfirma i närheten som kan ta en synlig runda dådå? Eller i alla fall tillåter att ni sätter upp en lapp: "Här vaktar NN AB." Nämligen, handlar det inte en hel del om avskräckning. Som skrivits ovan, har de väl bestämt sig och tagit sig in.
Undrar hur de kände till din fina cykel? Måste vara nån påläst i Happy...

Edit: Sen tror jag BR-föreningen må göra något åt drogproblematiken i Stockholm...

Hej!

Känner mig helt uppgiven. Vi har haft på en vecka haft tre cykelstölder i vår lilla BRF. Två av de cyklarna var mina, och stölderna var både från källarförråd och från innergåd.
Källarförråden är av metallbur-typ med galler. Där slog de sönder ett mindre hänglås (nu bytt till säkrare variant).
Från innergården klippte eller sågade de upp metallkättingen som cykeln satt fastkedjad i (den svagaste länken).

Efterfrågar tips på vad man kan jobba med för att tjuvarna inte ska orka/våga ge sig på utrymmena vi har.
Är kamerövervakning avskräckande för de flesta?
Finns det någon form av fastlåsning som de inte orkar ge sig på?
Kan man få hjälp av försäkringsbolag eller polis för att jobba med sånt här!?

Gärna någon form av "färdig" lösning önskas som vi kan installera eller köpa för rimlig peng.

Tack för alla tips.

tråkigt!

Har själv varit med om liknande.

Har numer klass 3 kättingar med klass 3 hänglås runt cyklarna förankrade i väggen med ett hiplock anchor (som går att ta bort om man behöver flytta)

sen ett klass 4 hänglås på buren med ett extra bygellås högt upp

Kättingar och hänglås finns för överkomliga priser på Biltema.

det gör det inte omöjligt för tjuven - men definitivt svårare

De cyklar jag verkligen är rädd om har jag numera på balkongen. Även där fastlåsta.

Nästa steg är det här. Men jag har inte testat det ännu haha ?

tråkigt!

Har själv varit med om liknande.

Har numer klass 3 kättingar med klass 3 hänglås runt cyklarna förankrade i väggen med ett hiplock anchor (som går att ta bort om man behöver flytta)

sen ett klass 4 hänglås på buren med ett extra bygellås högt upp

Kättingar och hänglås finns för överkomliga priser på Biltema.

det gör det inte omöjligt för tjuven - men definitivt svårare

De cyklar jag verkligen är rädd om har jag numera på balkongen. Även där fastlåsta.

Nästa steg är det här. Men jag har inte testat det ännu haha ?

Det sistnämnda låset ser ju inte ut att vara på riktigt. Haha.
Extra lås på buren låter bra iallafall, och ankare!
Det är exakt så de tar sig in. Det går inte att ha en glipa mellan karm och dörr, tro mig, då tar det max 10 sekunder för ngn som är van att öppna dörren. På med rejäla brytskydd, dessa kan målas i samma kulör som dörren om ngn i BRF:en tycker det ska se snyggt ut också. Använd specialskruv när den fästs så den inte går att skruva loss alternativt slipa ned skruvhuvud. Det kommer räcka långt och kostar inte så mycket att få på plats på alla dörrar till källare och förråd.

Du verkar ha lite koll. Hur funkar det i praktiken? Skjuter de in något och föser upp låsmekanismen? Brytskydd på dörr har jag förstått, det är det som gäller.

Du tror inte det helt enkelt är någon i föreningen? Som har nyklar ned till källaren, vet var din cykel finns och typ när du inte är hemma?
Jag tror på detta. Se till att inte alla har tillgång till utrymmen. Sen tror jag på en hyfsat lättforcerad första dörr med larm och en betydligt svårare innerdörr. Kommer man vidare enbart med svårighet så drar man om det tjuter. Eller hellre, drar av några arméns knallskott när någon bryter första dörren.Har seriöst funderat på nergrävda knallskott runt villan.

Smakar det så kostar det. Men stämmer testet så lär det ju stoppa vinkelkapande iaf. Går ju åt ett gäng batterier innan det där är av.. förutom kapskivorna då!

Smakar det så kostar det. Men stämmer testet så lär det ju stoppa vinkelkapande iaf. Går ju åt ett gäng batterier innan det där är av.. förutom kapskivorna då!
Ja dyrt lås, men om det innebär att man kan parkera en lite finare cykel offentligt så kanske... Men då blir väl förstås cykelstället, räcket eller vad man nu låser fast i den svaga punkten istället..

En vän skaffade kamera efter att ha blivit av med grejer på tomten.

Nu har han en film på en snubbe som kliver in och lastar 2 cyklar i en bil men har likväl inte kvar sina cyklar. Det var inte ens speciellt stöldbegärliga cyklar vilket var anledningen till at de ens stod ute på tomten.

Kamera kanske kan göra nytta om det är nån halvskum granne i föreningen som är skurken. Annars känns nyttan lite tveksam, en film på en av missbrukarna i närheten eller skåpbilsförare av halvkriminell modell kommer det ju inte stoppa ändå.

Min trappuppgång känns ganska bra. Känner alla grannarna väl och med ett undantag är det pensionärer som jag i samtliga fall hjälper med diverse då och då. Pre-corona var några av dem äldste barnets extramormor/morfar, han sprang dit titt som tätt och ringde på. :)

Kamera kanske kan göra nytta om det är nån halvskum granne i föreningen som är skurken. Annars känns nyttan lite tveksam, en film på en av missbrukarna i närheten eller skåpbilsförare av halvkriminell modell kommer det ju inte stoppa ändå.
Jag har också en film på sensaste cykeltjyven - hoodie, keps och covidmask är väl ett bra signalement....

Tillbaka
Topp