Hur dåligt kan det bli? Bring returnerar inte

jonja

Aktiv medlem
20 juni beställer jag cykel på XXL på avbetalning, Bring är speditör. 21 juni ber jag om annullering av ordern. 23 juni ber XXL Bring att returnera försändelsen (tillbaka till XXL). 15 juli kommer första avin från Klarna till min förvåning. Kontakt med XXL ger följande svar:

"Klarna kommer inte meddelas förens sändningen är tillbaka på vårt lager.
Som du kan se på spårningssidan ser det ut som den fortfarande är på väg."

Kollit har alltså varit på väg tillbaka till XXL i över en månad. Hur är sådant möjligt?
Så länge returen inte är fullbordad går det inte att annulera betalningsuppdraget hos Klarna. Det enda jag som kund kan göra tycks vara att kontakta Klarna och bestrida varje månadsinbetalning när den ramlar in. Eller finns det nåt mer jag kan göra? Känns aningens olustigt.

Har inte pratat med Bring sen 25 juni då jag också bad dem att returnera kollit, eftersom XXL's begäran inte verkade ha haft någon effekt. Vad skulle vinsten vara att prata med dem nu, menar du? Det är betalningsförläggandet jag vill slippa i första hand.

jonja sa:
Har inte pratat med Bring sen 25 juni då jag också bad dem att returnera kollit, eftersom XXL's begäran inte verkade ha haft någon effekt. Vad skulle vinsten vara att prata med dem nu, menar du? Det är betalningsförläggandet jag vill slippa i första hand.
Och betalningsföreläggandet upphör inte förrän Bring lyckats visa att det är returnerat, så varför är du frågande till varför du skulle ha något som helst intresse av att kontakta Bring kan man verkligen undra...
Du äger tills det är nya ägaren till handa och du är ansvarig för returförsändelsen, så så länge du är ägare är du ansvarig för att fullfölja betalningen (läs lite i KKL om du är förbryllad).

Handlar inte från XXL.se längre, utan bara direkt i butik eftersom all betalning, även direktköp sker via Klarna nuförtiden, så man blir "kund" hos dem oavsett vilken betalningsmetod man än väljer.

https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/34994/sv_se/checkout

Men för att svara på frågan, har du tagit emot varan eller stoppade du leveransen innan den kommit fram? Klarna har inte rätt att börja fakturera om du inte kvitterat ut prylen i fråga, om jag fattat villkoren rätt. Har du dock gjort en retur så hänger det på Bring, tyvärr.

Frid!

Senast ändrad:
jonja sa:

Om du väntar på att Bring ska returnera och det finns ett kollinummer så är det nog dit du ska vända dig för att hetsa på dem att rota fram ditt paket och köra det till Örebro. Men som redan skrivits så hänger det på om du fått varan eller inte. Har du aldrig kvitterat ut den är det en fråga för XXL och Bring. Eller nästa så. XXL vill nog ha 299 spänn för paket som du låter (eller begär ska) gå i retur utan att hämta ut.

jonja sa:
Det är betalningsförläggandet jag vill slippa i första hand.

Borde det inte bara vara att ringa klarna och säga som det är och be de flytta fram förfallodatumet någon extra vecka?

Vet inte hur det funkar exakt med avbetalning men gjort så ett antal gånger med faktura vid returer av varor.

Senast ändrad:
Prata med Klarna så är jag övertygad om att de fixar det. Du har ju inte fått något levererat ens, och kommer inte få det heller.

I lagen står det nästan precis så här: varan är säljarens egendom tills HELA beloppet är betalt.

Kruxet nu är ju att klarna har betalat XXL för din cykel och du är härmed skyldig klarna pengar. Det står dock också att köparen har rätt att neka betalning fram tills dess att varan har anlänt.

Du ringer alltså Klarna och bestrider fakturan fram tills cykeln antingen dyker upp hos dig eller XXL. En behöver aldrig betala för något som en inte har fått!

Hep sa:
jonja sa:

Om du väntar på att Bring ska returnera och det finns ett kollinummer så är det nog dit du ska vända dig för att hetsa på dem att rota fram ditt paket och köra det till Örebro. Men som redan skrivits så hänger det på om du fått varan eller inte. Har du aldrig kvitterat ut den är det en fråga för XXL och Bring. Eller nästa så. XXL vill nog ha 299 spänn för paket som du låter (eller begär ska) gå i retur utan att hämta ut.

Verkar inte som jag behöver hetsa Bring ngt, enl trackingen så har kollit just levererats till någon på Västberga alle, och där ligger ju ett gäng godsterminaler, dock inte XXL vad jag vet. Så då är kollits position känd och den här dead-locken borde gå att lösa upp på en vecka till kanske?

Bara jag som tycker klarna är sjukt av smidigt? Bara att beställa och sen in på hemsidan och klicka en gång så är det klart.

jonja sa:
Hep sa:
jonja sa:

Verkar inte som jag behöver hetsa Bring ngt, enl trackingen så har kollit just levererats till någon på Västberga alle, och där ligger ju ett gäng godsterminaler, dock inte XXL vad jag vet. Så då är kollits position känd och den här dead-locken borde gå att lösa upp på en vecka till kanske?

På Västberga Allé ligger Bring Parcels terminal och även om det är trevligt att veta var paketet är så är det till XXLs lager i Örebro det ska. Så om du ser det som ditt problem att paketet inte kommer till XXL är det nog ändå läge att slå kundtjänst en signal och be dem få tummen ur. Inget unikt med att ett kolli fastnar på fel terminal i semestertider, så de kan kanske behöva en påminnelse om det. Men som skrivits tidigare är det ett problem för XXL om du aldrig hanterat paketet.

Arsozath sa:
Bara jag som tycker klarna är sjukt av smidigt? Bara att beställa och sen in på hemsidan och klicka en gång så är det klart.

Vänta bara tills Klarna klantar till det och glömmer att skicka faktura, och sedan för över dej till en avbetalningsplan med hög startavgift istället. Deras kundtjänst säjer vad som helst för att bli av med dej, och är bemannad av lögnaktiga fjortisar. Fy fan...

ForesterGuy sa:
Arsozath sa:

Vänta bara tills Klarna klantar till det och glömmer att skicka faktura, och sedan för över dej till en avbetalningsplan med hög startavgift istället. Deras kundtjänst säjer vad som helst för att bli av med dej, och är bemannad av lögnaktiga fjortisar. Fy fan...

Helt ärligt tycker jag inte att det är ngn svårighet att hålla reda på om jag har fått en faktura eller inte.
Man vet ju liksom om man har handlat mot faktura.

Och blir man osäker är det ju enkelt att logga in & kolla.

Men det kanske bara är jag?

jonja sa:
Miracle sa:
Handlar inte från XXL.se längre, utan bara direkt i butik eftersom all betalning, även direktköp sker via Klarna nuförtiden, så man blir "kund" hos dem oavsett vilken betalningsmetod man än väljer.

Varför är det dåligt att bli kund hos klarna? Vissa köp går ju bara att göra via hemsidan?

Läs de bifogade villkoren. Är de ok för dig så kan du ju sova lugnt.

Frid!

Vernersson sa:
ForesterGuy sa:
Arsozath sa:

Helt ärligt tycker jag inte att det är ngn svårighet att hålla reda på om jag har fått en faktura eller inte.
Man vet ju liksom om man har handlat mot faktura.

Och blir man osäker är det ju enkelt att logga in & kolla.

Men det kanske bara är jag?

Ja, jag kontaktade ju deras kundtjänst (telefonköööö...) vid ett flertal tillfällen för att få en faktura, men de skickade istället ut avbetalningsplanspåminnelsepapper. Fjortisarna i kundtjänst lovade att fixa det hela, men de ljög. Affärsidén var ju tydligen att inte skicka ut faktura utan istället skicka ut betalningspåminnelse och/eller föra över folk till avbetalningsplan med hög ingångsavgift.

http://www.svd.se/ordvalet-ar-inte-valdigt-bra--men-jag-ar-valdigt-stolt

Miracle sa:
jonja sa:
Miracle sa:

Varför är det dåligt att bli kund hos klarna? Vissa köp går ju bara att göra via hemsidan?

Läs de bifogade villkoren. Är de ok för dig så kan du ju sova lugnt.

Frid!

Du menar 24% försenings-ockerränta? Ja det ser ju inte så vackert ut, för den som vet med sig att räkningen kan bli sen. Men det går ju knappt att undvika Klarna om man handlar på svensknätet idag? Även om man betalar direkt med kort så är Klarna ändå inblandad. Jag kommer inte ens ihåg hur jag blev Klarna-kund från början, var ju inget medvetet beslut från min sida.

Men..man får ju både mail och sms om att det är dax att göra nåt?

Och med tanke på hur mycket tid folk spenderar här så lär man ju inte missa ett mail.

Sen att kunna logga in med bank id för att se vad man har , ändra mm är ju sjukt smidigt.

Så ser man det som ett problem att man kan få betala massa pengar om man skiter i att betala (Ts borträknad) så ska man nog hålla sig till kontant betalning.

Ser man övervakning , storebror mm som ett problem så är skogen och en TOR setup nog enda lösningen.

Tror inte klarna kommer vara droppen som får jorden att haverera.

Summakardemumma: Är smidigt så jag kommer fortsätta använda det.

Anledningen till att undvika klarna är väl ffa principiella?!
Det är ett ftg som inte ens försöker bete sig anständigt gentemot sina kunder. Simple as that.

Första gången jag använde Klarna så funkade allt ypperligt. Andra gången så kukade det ur på allvar. Någon tredje gång blir det inte.

Jag måste nog bara ha sjukt mycket tur. Samma gällande FK när kidsen var små...alla klaga..jag hade aldrig problem.

Vad är det som "kukar" ur för er?

Mini_me sa:
Jag måste nog bara ha sjukt mycket tur. Samma gällande FK när kidsen var små...alla klaga..jag hade aldrig problem.

Samma här faktiskt.

Klarna, FK, Skatteverket... Noll problem (i modern tid då internet har funnits).

Klarna funkar väldigt smidigt tycker jag och jag använder dem gärna, men det finns en del rätt intressanta saker i deras villkor. T ex "Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt."

Man kan ju undra hur många som aktivt skulle välja att låta betalningsföretaget sälja vidare uppgifter om ens inkomst, köpbeteenden, IP-adtess, datorns inställningar och annat smått och gått bara för att man valt att köpa något på nätet (från ett helt annat företag än Klarna). Att de nu har den texten som en del i villkoren som man måste godkänna i sin helhet om man vill handla, lär de få ändra på. Senast maj 2018 kommer de behöva göra en rejäl översyn av sina villkor om de inte ska riskera rätt feta böter. Nya dataskyddsförordningen har bland annat kommit till just för att stoppa den här typen av villkor som godkänner personuppgiftsanvändning som är helt omotiverad för den tjänst som företaget levererar.

Glömde betala en räkning en gång. Fick ett brev hem med en påminnelse. Kostade 40 sek extra. Inte så att jag grät mig tills sömns den natten.

Fördelen med klarna tycker jag är att jag bara behöver lämna ut mina uppgifter till ett ställe och inte till varje ställe.

Arsozath sa:
Glömde betala en räkning en gång. Fick ett brev hem med en påminnelse. Kostade 40 sek extra. Inte så att jag grät mig tills sömns den natten.

Fördelen med klarna tycker jag är att jag bara behöver lämna ut mina uppgifter till ett ställe och inte till varje ställe.

Det känns värre när man får betala för att Klarna klantat sej.
Tacka vet jag Paypal...

ForesterGuy sa:
Arsozath sa:

Det känns värre när man får betala för att Klarna klantat sej.
Tacka vet jag Paypal...

Tänk så olika vi är.

PayPal skyr jag värre än mjältbrand på Omberg.
PP var "lindrigt intresserade" av att hjälpa mig när jag fick mitt konto kapat för ett gäng år sedan.

Dessutom rövknullar de en med sjukligt ofördelaktiga växelkurser.
(edit) ÄVEN om man anger vilken valuta de ska debitera ens kort i.

Så handlare som bara har PP som betalningsalternativ handlas det icke av.

Senast ändrad:
Vernersson sa:
Mini_me sa:

Samma här faktiskt.

Klarna, FK, Skatteverket... Noll problem (i modern tid då internet har funnits).
+1

Om man nu inte ser det som ett problem att man får sms-faktura det står att man inte kommer få någon post-faktura men ändå får det.

Problemet med klarna är att de binder betalandet mot personnummer. Jag har spärrat mitt personnummer mot klarna och ett par andra stora fakturaaktörer för att försvåra bedrägeri.
Jag spärrat hellre ett kort och kör en chargebackn om paypal blir kapat än tjafsar med Klarna om huruvida det var jag som beställde 50 platt-tv på avbetalning, samt får spärra mitt personnummer hos UC...

Foxis sa:
Problemet med klarna är att de binder betalandet mot personnummer. Jag har spärrat mitt personnummer mot klarna och ett par andra stora fakturaaktörer för att försvåra bedrägeri.
Jag spärrat hellre ett kort och kör en chargebackn om paypal blir kapat än tjafsar med Klarna om huruvida det var jag som beställde 50 platt-tv på avbetalning, samt får spärra mitt personnummer hos UC...

Ja just den delen är jag benägen att hålla med..smidigheten kommer med ett pris.

Mini_me sa:
Foxis sa:

Ja just den delen är jag benägen att hålla med..smidigheten kommer med ett pris.

Fakturaköp på Internet via personnummer (utan någon form av identifikationskoll) är ren skit, "smidigt" eller ej. Guldgruva för bedragare dock...

Jag slutade med klarna för en herrans massa år sen efter en artikel på någon ekonomisida (kommer inte ihåg vilken) där det kom fram att alla köp genom klarna resulterar i en kreditupplysning som i sin tur sänker din kreditvärdighet. Jag tyckte det var så patetiskt äckligt att i förgrunden gör dom allt för att du ska ta ett kreditköp istället för ett kontantköp medan dom i bakgrunden använder varje kreditköp mot dig dvs klassar dig som en risk - usch.

Scale60 sa:
Jag slutade med klarna för en herrans massa år sen efter en artikel på någon ekonomisida (kommer inte ihåg vilken) där det kom fram att alla köp genom klarna resulterar i en kreditupplysning som i sin tur sänker din kreditvärdighet. Jag tyckte det var så patetiskt äckligt att i förgrunden gör dom allt för att du ska ta ett kreditköp istället för ett kontantköp medan dom i bakgrunden använder varje kreditköp mot dig dvs klassar dig som en risk - usch.

Ja, det är ju tur att världen är en föränderlig plats. Det är ganska många år sedan som en kreditupplysning påverkade din kreditvärdighet.

Jeppe_E sa:
Scale60 sa:

Ja, det är ju tur att världen är en föränderlig plats. Det är ganska många år sedan som en kreditupplysning påverkade din kreditvärdighet.

Försökte svara igår men happy gick segt.

Jo jag läste på lite om kreditupplysningar här https://advisa.se/blogg/kreditupplysningar-6-saker-du-maste-kanna-till/ och det finns något som heter mikroupplysning UC13 numera (fanns inte när jag läste artikeln för några år sen), den registreras inte och sänker inte din kreditvärdighet annars funkar det som jag skrev.

Så kör klarna med mikroupplysningar sk UC13 ska det inte vara något problem men kör dom med vanliga kreditupplysningar sk UC3 så sänks din kreditvärdighet för varje upplysning.

-EDIT-

Sen för mig som börjar ligga närmare 50 än 40 så är det inte så kritiskt att ha den "fina cykeln/telefonen/prylen" precis nu jag kan vänta tills jag har sparat ihop pengar och köpa några månader senare istället men jag minns hur jag var 20 års åldern, då skulle man ha "cykeln/datorn/smartfånen/annat" genast annars kändes det som man skulle explodera :D.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:

Nej, beroende på kreditinstitut möjligtvis, men många kreditupplysningsfrågor på kort tid sänker absolut din kreditvärdighet.

Hep sa:
jonja sa:

Bra gissat!
Enligt XXL's orderbekräftelse bestod kostnaden av
Cykel: 6999
Frakt: 199
Summa att betala: 7198

Detta var ett avbetalningsköp som jag avbeställde dan efter att beställning las på hemsidan.

Klarnas version av kostnaderna efter det att returen räknats av, såg ut så här:
Skuld vid utskick i juli: 7376
Adm avgift: 29
Retur: 6999
Aktuell skuld: 406

Hur kan jag bli skyldig 406 kr? Jag påbörjade ju aldrig min avbetalningsplan, och jag fick aldrig nån vara.

När de skickade avi för aktuell skuld, så ville de göra det på avbetalning, 90 kr i månaden i 5 månader.
Om jag skulle missa nån dag på nån av dessa månadsbetalningar skulle det bli ytterligare 60 kr per gång.
När jag nyss betalade hela beloppet, så svarar de samma dag med ett jävla mejl, och tackar för pengarna (!)
Frågan är om man behöver några ovänner, när det finns betalningsbolag som Klarna?

Tillbaka
Topp