Hur dyrt får det bli?

Hur dyrt får det bli?
För att kunna vara med och tävla i Sveriges största cykeltävling? Dum fråga. Det är värt hur mycket som helst att kunna ha chansen att stå överst på pallen och bli intervjuad av Eurosport!

Hur dyrt får det bli?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> För att kunna vara med och tävla i Sveriges
> största cykeltävling? Dum fråga. Det är värt
> hur mycket som helst att kunna ha chansen att stå
> överst på pallen och bli intervjuad av
> Eurosport!

Vet inte men tror inte att eurosport varken är intresserade eller har köpt rättigheter. Sen är det väll ett ingen tävling. Men en dum fråga kan det vara.

Hur dyrt får det bli?
Du glömmer dessutom kostnader för boende och transport dit/hem. För mig som förstagångs (och sista?) i år så känns 1250 kr som det lilla i sammanhanget.

Men om man vänder på det så lägger man ju ganska mycket tid på träning och liknande inför, så om man slår ut alla kostnader så blir ju pris per timme ganska lågt?

Hur som helst:
När anmälan till ett lopp närmar sig 500 kr tycker jag det tar emot ordenligt.

Hur dyrt får det bli?
Stewe skrev:
> Det finns nog ingen grupp som är så köpstark
> som Mamil.

Golfare? Hästfolk?

Hur dyrt får det bli?
Arsozath skrev:
> Golfare? Hästfolk?

Cyklister, golfare och ryttare: det är väl samma folk?

Knasiga kläder och dyr utrustning...

;-)

Hur dyrt får det bli?
Eveningstar skrev:
> Du glömmer dessutom kostnader för boende och
> transport dit/hem. För mig som förstagångs (och
> sista?) i år så känns 1250 kr som det lilla i
> sammanhanget.

Om du har eller kan låna upp ett tält så kan du eliminera boendekostnaden. De första åren bodde jag i olika hus en bra bit från start som kunde kräva biltransport flera mil in till start mitt i natten. Sen bytte jag till vildcamping utefter gatorna bakom start och har aldrig tittat bakåt igen.

Det är veritabla tältstäder på gräskanterna utefter villagatorna och det verkar helt accepterat så länge man sköter det snyggt. Mkt roligare med den här campingkänslan och lättsamt umgänge med tältgrannar från olika länder. Särskilt tyskarna har ofta skojiga pryttlar med sig, som vräkiga tält modell Khadaffi eller små cigarrfodral för fakirer/utbrytarkungar, fiffiga uppfällbara campingbilar och konstiga cykelmärken med utrustning man inte förstår vad det är för nåt. Det är kul att prata med dem och fråga om deras konstiga grejer. Man träffar sällan lika mkt folk om man bor i en privatvilla eller förskola och där ser man bara andra svenskar. Utlänningarna med sina lustiga brytningar och 'konstiga' cyklar/utrustning/campers har ett större underhållningsvärde. Och sen är det så jäkla behändigt att cykla in till starten, kanske 1 max 2 km.

Ang startavgiften är det nog bara en tidsfråga innan 2000-gränsen sprängs. Här rekommenderar jag plankning eller sittstrejk på Sergels torg.

Senast ändrad:
Hur dyrt får det bli?
De som inte har råd att köra vätternrundan är verkligen en utsatt grupp människor idag i samhället. De kan inte ha det lätt.

Hur dyrt får det bli?
Eveningstar skrev:
> Du glömmer dessutom kostnader för boende och
> transport dit/hem. För mig som förstagångs (och
> sista?) i år så känns 1250 kr som det lilla i
> sammanhanget.
>
> Men om man vänder på det så lägger man ju
> ganska mycket tid på träning och liknande
> inför, så om man slår ut alla kostnader så
> blir ju pris per timme ganska lågt?
>
> Hur som helst:
> När anmälan till ett lopp närmar sig 500 kr
> tycker jag det tar emot ordenligt.

Går man upp tidigt på fredagen, cyklar till Motala, cyklar loppet och sedan cyklar hem direkt så blir det inga extra kostnader. Äta måste man ju ändå göra.

Hur dyrt får det bli?
Det kändes som att smärtgränsen uppnåddes vid 1250 kr, om man ser det som vad det är på papperet (ett motionslopp, 30 mil, ett antal depåer osv) och inte det fullständiga KAOZ det är i verkligheten.

1350 ok... det kan man väl sträcka sig till. Men 1750 bara för att man vill cykla i grupp är ju bara löjligt. Ser man det rent krasst så är det säkert så att det för 80-90% av de som inte cyklar i en föranmäld är ett ganska olämpligt motionslopp. Så egentligen kanske de borde vända på siffrorna.

Hur dyrt får det bli?
DaK skrev:
> Eveningstar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du glömmer dessutom kostnader för boende och
> > transport dit/hem. För mig som förstagångs
> (och
> > sista?) i år så känns 1250 kr som det lilla
> i
> > sammanhanget.
> >
> > Men om man vänder på det så lägger man ju
> > ganska mycket tid på träning och liknande
> > inför, så om man slår ut alla kostnader så
> > blir ju pris per timme ganska lågt?
> >
> > Hur som helst:
> > När anmälan till ett lopp närmar sig 500 kr
> > tycker jag det tar emot ordenligt.
>
> Går man upp tidigt på fredagen, cyklar till
> Motala, cyklar loppet och sedan cyklar hem direkt
> så blir det inga extra kostnader. Äta måste man
> ju ändå göra.

Det finns väl depåer efter banan? Vad är det annars man betalar för?!
;)

Hur dyrt får det bli?
DaK skrev:
>
> Går man upp tidigt på fredagen, cyklar till
> Motala, cyklar loppet och sedan cyklar hem direkt
> så blir det inga extra kostnader. Äta måste man
> ju ändå göra.

De kanske kunde göra om det så man startar där man bor, cyklar 30 mil och reggar allt i Endomondo (GPS-fil ej nödvändigt). Depåer... tja, man får väl ta med sig en banan eller två.

Då kunde de kanske sänka till strax över tusenlappen.

Hur dyrt får det bli?
Arsozath skrev:
> Stewe skrev:
> -----
> > Det finns nog ingen grupp som är så köpstark
> > som Mamil.
>
>
> Golfare? Hästfolk?

Seglare?

Hur dyrt får det bli?
Fliken skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Stewe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns nog ingen grupp som är så
> köpstark
> > > som Mamil.
> >
> >
> > Golfare? Hästfolk?
>
>
> Seglare?

Båtfolk överlag?

Hur dyrt får det bli?
Fliken skrev:
> Arsozath skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Stewe skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Det finns nog ingen grupp som är så köpstark
> > > som Mamil.
> >
> >
> > Golfare? Hästfolk?
>
>
> Seglare?

Motorhen?

Hur dyrt får det bli?
42Hz skrev:
> DaK skrev:
> -----
> > Eveningstar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Du glömmer dessutom kostnader för boende
> och
> > > transport dit/hem. För mig som förstagångs
> > (och
> > > sista?) i år så känns 1250 kr som det
> lilla
> > i
> > > sammanhanget.
> > >
> > > Men om man vänder på det så lägger man ju
> > > ganska mycket tid på träning och liknande
> > > inför, så om man slår ut alla kostnader
> så
> > > blir ju pris per timme ganska lågt?
> > >
> > > Hur som helst:
> > > När anmälan till ett lopp närmar sig 500
> kr
> > > tycker jag det tar emot ordenligt.
> >
> > Går man upp tidigt på fredagen, cyklar till
> > Motala, cyklar loppet och sedan cyklar hem
> direkt
> > så blir det inga extra kostnader. Äta måste
> man
> > ju ändå göra.
>
> Det finns väl depåer efter banan? Vad är det
> annars man betalar för?!
> ;)

Jag tänkte på maten man äter längs vägen till Motala före loppet, och längs vägen hem efter loppet (om man inte fyllt fickorna med extra mat i depåerna).

Hur dyrt får det bli?
Som DT med flera skrev i Flandern-tråden kan man lägga sina pengar på just Flandern, Paris-Roubaix etc, blir inte mycket dyrare än VR och då får man prova på "riktiga" vårklassiker ;-)

Hur dyrt får det bli?
För att återvända till den ursprungliga frågeställningen, min gräns är i alla fall nådd. I år blir min sista VR... I alla fall om jag inte bryter eller om det kommer någon nu kul idé på hur man skulle kunna genomföra den på ett annorlunda sätt eller.... :-)

Hur dyrt får det bli?
Körde en jättetrevlig Randonneurer med svärfar och svåger i Frankrike, tre sträckningar fanns att välja med 100Km som längst och kostnaden om man inte hade betalt ett årskort (27€) till en Cykelförening var 5€ annars var det 3€. Två stycken depåer med sött i första och baguetter i andra, tyckte det var kalas bra.
Känns som vi betalar rätt mycket här hemma, Vombsjön Runt som är en jättehärlig runda kostar 175:-. Granfondo Eslöv kostar 400:-.

Hur dyrt får det bli?
Bojkotta Vätternrundan så blir de tvugna att sänka avgifterna.
Fan de borde vara glada att så många änmäler sig samtidigt!

Hur dyrt får det bli?
En tävlingsgreenfee (golf) brukar ligga mellan 200 och 400 kr. Vanlig greenfee är dyrare (300-700).
Men då brukar det ju ingå priser och riktig resultatlista inkl lottad startordning samt domare.

Tur att golfare är gjorda av pengar.

Hur dyrt får det bli?
Patetiska priser!
Cykelvasan är ännu mer pinsamt!
Så länge folk betalar så fortsätter dom höja!
Nej tack! Jag gynnar numera bara mindre lopp/tävlingar.

Hur dyrt får det bli?
Någon insatt som vet varför de ökar priset för gruppanmälan så kraftigt?

Tyvärr så har ju det nästan blivit det enda sättet att kunna anmäla sig nu mer, när det är sådant tryck.
Tror ju inte det blir några problem för dem tyvärr att få slut på alla plattser trots prishöjning.

Hur dyrt får det bli?
thekidx skrev:
> Någon insatt som vet varför de ökar priset för
> gruppanmälan så kraftigt?

Du ger själv svaret på frågan:

> Tror ju inte det blir några problem för dem
> tyvärr att få slut på alla plattser trots
> prishöjning.

För att de kan.

Hur dyrt får det bli?
En gång var en tusenlapp rätt mycket pengar, idag är det en normal handling eller en tank soppa. Är 1250 så förbannat dyrt sett ur det ljuset? Nu vet jag inte exakt, men idag är (sägs) bensin/bilsoppa inte dyrare än det var för 30 år sedan om man jämför vad folk tjänar - kanske samma sak men VR?

Hur dyrt får det bli?
Ja, betalar man det så tycker man ju uppenbarligen att det är värt det. Och betalar man inte tycker man inte att det är värt det.

Personligen skulle jag nog vilja ha en semesterdag i betalning för att köra, givet att anmälningsavgift och alla kringkostnader var betalda. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att åka om någon jag kände som jag visste inte skulle åka så fort frågade om jag kunde tänka mig att åka med som sällskap/hjälpryttare.

Hur dyrt får det bli?
underscore skrev:
> För att kunna vara med och tävla i Sveriges
> största cykeltävling?

Motionslopp är det väl?
Det känns billigt jämfört med 1099:- för Lidingöloppet på cykel...

Hur dyrt får det bli?
Tror detta blir mitt sista VR... tills dess kidsen är stora nog att köra (typ om 15 år :-)
Framför allt, betala 1750:- för att snurra runt diket, hämta 2*0,75L sportdryck + pastasallad och lättöl i mål? + semesterdagar, bilkörning, uppehälle samt astrist pasta i Motala dagen innan för ockerpriser? Njäe, jag behöver inte fler VR på mitt CV tror jag... skall nog börja köra MTB :-)

Hur dyrt får det bli?
För min del har det blivit för dyrt. Hela paketet kostar ganska mycket mera än det smakar. Jag måste prioritera andra saker. Kommer kanske att köra igen längre fram.

Sen har vi ju kostnaden i tid också. Svårt att säga hur mycket det spelar in, men lite betydelse har det ju.

Hur dyrt får det bli?
Fliken skrev:
> Hofvet tar 300 till för att få cykla i deras
> master grupper. Summa 2050.

o jag som har cyklat 3år i rad med hovet, utan att stannat en ända gång vid någon depå.
blev 3 dyra lättöl vid målet

(visserligen i sub7 som jag tror varit lite sub(vetionerat/spons))

Senast ändrad:
Hur dyrt får det bli?
Styrelsen i Hisingens CK har nu bestämt sig för att inte boka några grupper till nästa år, man bedömer det vara för osäkert att gruppen ens får starta tillsammans. I år har klubben runt 180 platser i två egna startgrupper på natten och en delad med sen start.

Så här skriver man på HCKs eget forum:
-------------------------------------
Organisationen bakom vätternrundan har beslutat att höja anmälningsavgiften med 500.- för varje enskild individ i förbokade grupper.
Det innebär en kostnad på 1750.- för att cykla vätternrundan via en cykelklubb 2014.

Dessutom skall det inte gå att förboka mer än max 50% av startplatserna per timme samt att det är ett minimiantal på 40 platser.
Det kommer heller inte vara möjligt att på förhand få en specifik starttid för en grupp utan en gruppbokning kan spridas över 2-3 timmar.

Vi ser därför inte att det finns en fördel att lägga gruppbokningar då risken finns att vi i alla fall inte kan cykla tillsammans.
Då även avgiften höjs med 500.- trots dessa försämringar har vi beslutat att ej förboka grupper till VR2014.
-------------------------------------

Senast ändrad:
Hur dyrt får det bli?
Ja, vad jag vet så har flera av de stora cykelklubbarna i Sverige snackat ihop sig kring detta. Vad det sen mynnar ut i vet jag inte. Men min klubb ser ju ut att ha bestämt sig nu.

Jag tror inte att det förändrar så mycket för VR. De får kanske en aning färre deltagare från elitmotionärerna och från cykelklubbar, men platserna lär ändå ta slut.

Tillbaka
Topp