Hur få bort styrlagerbanorna?

bruse

Aktiv medlem
Håller på å strippar Tampicon på grejer som ska över till Surlyn. Allt är borta men styrlagerbanorna (heter det så?) får jag inte bort. De är ju intryckta i ramen å sitter.

Nån som har nåt bra knep, för den som inte har förtielva specialverktyg?
(Eller nån som ikväll vill få lite öl eller vin, är välkommen! ;~))

glitch

Aktiv medlem
Våld, hammare och en skruvmejsel. Fäst ramen i ett skruvstäd eller be någon hålla i den hårt. Lägg skruvmejseln emot på insidan av styrröret mot lagerskålen, banka med hammaren några gånger, rotera, banka, rotera, banka så att du hela tiden bankar lite i taget och får ut skålen hyfsat jämt. När den nedra är ur, vänd ramen och gör likadan på den övre. Styrlagerskålen får en del stryk av detta men jag antar att du ska fimpa det lagret ändå.

Det roliga börjar sen när man ska banka dit de nya skålarna :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är mycket bättre med ett rör som är strax under 1 1/8" än en skruvmejsel som bara slinter och far omkring. Jag har ett lämpligt rör i garaget..

Alfsomfan

Aktiv medlem
Om man har ett rör som är lite mindre än 1 1/8 så fungerar det bättre än skruvmejsel. Mindre risk att förstöra lagerskål/ram. edit: låååångsam.

Senast redigerad av en moderator:

bruse

Aktiv medlem
Men om nu lagerskålarna blir förstörda vid bankandet, då kan det kvitta. Jag är ute efter att återvinna dom till nya ramen. De kan lika gärna sitta kvar på gamla ramen som troligen ska kasera.

Så är rådet köpa nya lager?

M

malaka (ej inloggad)

Guest
Använd en en pinne med en diameter på minst 2cm och som är gjord av ett material som är mjukare än det i styrlagerkopparna så går det alldeles utmärkt att återanvända.
/Erik

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer