Man kan inte som arbetsgivare ställa krav på att ens anställda ska cykla till jobbet.
Det är helt enkelt för farligt att cykla i trafiken idag för att jag tycker att det är rimligt att tvinga sina anställda med säg mindre än 10 km till jobbet (innanför staden här) att cykla. Vi som gör det är vana och en del bor sämre till ur den synpunkten än andra. Skulle min arbetsgivare göra det skulle jag som skyddsombud protestera. Sedan skulle arbetsgivaren behöva skriva under en överenskommelse på att cykeln ersätts vid stöld vid resa till och från jobbet (i. e. parkeras låst utanför affären). En cykel är stöldbegärlig, det är inte en bil idag.
Som skyddsombud skulle jag även påpeka vädret. Alla på en arbetsplats har inte god ekonomi. Man kan välja att inte ha bra kläder för cykling i regn, +2 grader och bra cykellyktor för mörkercykling utanför belyst område. Genom att helt enkelt cykla på dagen i bra väder. Man kan välja att inte ha dubbdäck på cykeln som jag kan tänka mig att en hel del behöver hjälp av en verkstad att skifta, genom att ställa cykeln i oktober. Om arbetsgivaren ställer ett krav som innebär att anställda måste cykla i regn och mörker (nu har det varit sommar, tänk på att en långvintersäsong är på gång) och ha en cykel utrustad för vinterpendling så måste man också ersätta arbetstagaren fullt ut för detta. Man ska även ersätta periodisk service av cykeln. Det ska finnas dusch och omklädningsrum, arbetstagaren ska få duscha och byta om på betald arbetstid, de ska inte behöva vara tidigare på jobbet för att arbetsgivaren kräver att de cyklar.
Man kan tycka att det är positivt att en del rör som verkligen behöver det rör sig mer, men de som redan tränar tar det med en klackspark, och de som skulle behöva träna tar bilen. Det är därför de är i det skick de är.
Det är också jävligt lätt för oss, som redan har intresset och alla prylar och kläder man kan tänka sig för att kunna cykelpendla året runt, att utgå från att alla andra också har det. Det är rätt många tusenlappar som ska ut på en gång för de som inte har grejorna redan.
Det finns en tjej på min arbetsplats som har 11-12 km till jobbet och tar cykeln till jobbet via dagis varje dag med ungen i cykelkärra. Hon har det som grej att hon ska ta cykeln varje dag oavsett väder, när det var 20+ cm nysnö fick hon ge upp dock =)
Hon har för det första en dyr el-MTB (för att slippa duscha innan jobbet allt som oftast) och cykelvagn som ska till och en hel mängd med dyra funktionskläder som ska köpas och sedan has med om det behövs. Så här års är det ju allt från minusgrader på morgonen till 20+ på eftermiddagen. Hon kraschade i vintras och var sjukskriven 3-4 veckor. Hon tuppade av vid vurpan och minns inte vad som hände. Sådant får man faktorera in.
Förutom pengarna och det praktiska har du tiden. Har man 15 km till jobbet har Svensson troligen att göra 45+ minuter på cykeln (+ en kvart för att duscha och byta om) så en timme för att ta sig till jobbet istället för 15-20 minuter med bil för en stressad småbarnsförälder. Det är 2 timmar per dag istället för 30-40 minuter.
Man kan önska att folk rör på sig mer, men att tvinga folk att cykla till jobbet är inte en lämplig väg. De som vill cykla till jobbet gör det redan. Vakna upp ur bubblan och kolla på de förutsättningar och intresset genomsnittet av populationen har, inte vi och våra polare som har cykling som en träningsform. Vi är en klar minoritet.