Hur få loss vajerhylsa som ärgat fast i kolfiberram?

gandhi

Aktiv medlem
Håller på att uppdatera sambons pendlar-cx med nya vajerhöljen. Ramen är kolfiber och det är intern dragning och jag har lite svårt att få ur de gamla ändhylsorna för bakväxeldragningen. Ändhylsorna sitter intryckta i ramen mot ett säte och de sitter som berget efter några säsonger med saltslask. Jag har sprejat lite med rostlösare, men de sitter fortfarande fast efter en några timmars verkan. Det är bara en liten del av hylsan som sticker ut ur ramen så det är svårt att få tag med tång utan att skada kolfibern

Tips på vidare åtgärder? Kyla?

Du kan inte bara lämna hylsorna? Om de är någorlunda oskadda?

Har du provat att knacka på hylsorna? Ärgen är betydligt skörare än kolfibern och kommer att spricka först. Kyla kan nog också hjälpa.

Kan du få in en vajer bakvägen med snöre eller dyl? I så fall så borde du kunna rycka ut dem med hjälp av vajerstoppet och genom att linda vajern runtom ett handtag av något slag.

Har du tillgång till skruvade Cleco eller motsvarande liten expander? Då kan du edan få loss dem med en glidhammare eller en improviserad dito.

Annars kanske du kan borra små hål i hylsans utstickande kant och trä många vajrar genom den.

Jag tänkte på sådana här. Jag känner inte till någon svensk terminologi.

Vajer bakom ska jag testa.
[edit] gick inte eftersom ramen i sin tur har en aluminiumhylsa ingjuten i ramen. Nåja. Blir nog att ha kvar de gamla hylsorna och trycka i nya höljen bara...

Senast ändrad:
Är hylsorna bara fästa s a s med friktion? Jag menar, att de kanske inte alls ska vara möjliga att dra loss med "handkraft". Hihi! Om du sågar ramen...
Edit. Det slog mig plötsligt att de båda hylsorna kan vara förenade på något sätt.

Tillbaka
Topp