Hur får jag loss vevarmen?

Pavesi

Medlem
Försökt med en insexnyckel men vet inte om bulten blivit rund.Bulten som jag rödmarkerat har jag skruvat bort.Vevarmen sitter väl fast med inre bult?

Bilagor

• Screenshot_20251230_222737_Photos~2.webp
    Screenshot_20251230_222737_Photos~2.webp
    159.8 KB · Besök: 104
Försökt med en insexnyckel men vet inte om bulten blivit rund.Bulten som jag rödmarkerat har jag skruvat bort.Vevarmen sitter väl fast med inre bult?
Om det är vad jag tror - ser inte på bilden - skruvar du fast den yttre muttern igen ( med en 10 mm insex) och drar sedan av armen med att skruva ur den inre muttern ( med en 8 mm insex) och den yttre numera åter ditsatta muttern som mothåll.
Och jo, nu såg jag. Du har lyckats runda mothållsmuttern. Försök skruva dit den så gott det går innan du försöker med den inre. Eller skaffa ett nytt mothåll. Var man nu får tag i ett sånt, finns kanske med reserdelsnummer på FSAs hemsida?

hmm, är inte det där samma variant som på de flesta 24 mm shimano-vevar?

isf behöver du lossa ytterligare en skruv på motsatt sida om den röda. sen skruva bort den stora förspänningsskruven i mitten.

om du runddragit skallen på den senare får du improvisera, troligtvis sitter den inte så hårt. sätt ett verktyg i spänn i den och försök vrida, eller i värsta fall fördjupa redan påbörjat jack vid vevens slits och knacka runt skruven med don eller skruvmejsel.

Har du bara lossnat en bult som är rödmarkerad? Jag antar att det borde finnas två, ofta en på både sidorna.

Gulmarkerade bulten är bara för att justera lager spänningen, inte för att hålla armen på plats. Den är ofta i alu och borde inte vara svårt att får bort genom att t.ex. göra en slits så att man kan sätta i något som liknar en stor skruvmejsel.

Tillbaka
Topp