Hur får jag med mig bössorna på cykeln?

borano20 sa:
Hej.. Köp nån slags släpkärra. Jag har en kinakopia på BOB Yak, funkar till det mesta men avsaknaden av sidoväggar gör att jag måste ha en packsäck i. Bra när man åker å handlar käk å till allt annat. Man kommer liksom på fler användningsområden när man har den står där. En större väska och ett hyggligt stoppat fodral, som du behöver i alla fall, sen är det bara att åka. Jag har tidigare haft bössan på ryggen, men den vill gärna glida omkring om man inte grejar en del med bärsystemet å det slipper du med kärra. mvh borano20

Har du ett namn eller inköpsställe på kinakopian?

Tack för alla tips. Lutar nog åt en vagn ändå på grund av att jag då kan använda den till flera saker. Kombinerar jag det med att bygga någon form av lättviktslåda för två bösser och fack för ammo så kan det nog bli ganska smutt. Öppnar ju upp för lite annat också, tex transportera ut motorsåg och bensindunk etc när det behövs. Den våta drömmen är en BOB Yak, ser riktigt smutt ut, men den kostar därefter också.

Klart att det belastar miljön att stå och skjuta, men för att kunna titulera mig jägare på riktigt så behöver jag kunna skjuta båda bra och säkert, räcker inte att jag klarat proven. Men i förhållande till vad jag får tillbaka i form av kött etc så är det inte så illa så länge jag kan hålla ner den belastning som inte är nödvändig för att bedriva jakten. I Fredags sköt jag min första bock, en kula, och sen slängde jag upp den på axeln och gick hem. Det blir liksom inte så mycket miljövänligare kött än så. Skulle vara om jag använde pilbåge istället, men det är inte lagligt i Sverige.

Hur är de blyfria kulorna nu för tiden? Det var längesedan jag jagade aktivt och på den tiden var de väl främst användbara på hårdskjutet och större vilt (typ grova kalibrar på jakt i afrika).

Luthman Photography sa:
Hur är de blyfria kulorna nu för tiden? Det var längesedan jag jagade aktivt och på den tiden var de väl främst användbara på hårdskjutet och större vilt (typ grova kalibrar på jakt i afrika).

Många i mitt lag skjuter med Norma Ecostrike. Det verkar funka bra på rådjuren och älgarna. Dom kostar dock det dubbla mot dom Norma Alaska eller Lapua Mega som jag använder.

Arsozath sa:
Klart att det belastar miljön att stå och skjuta, men för att kunna titulera mig jägare på riktigt så behöver jag kunna skjuta båda bra och säkert, räcker inte att jag klarat proven. Men i förhållande till vad jag får tillbaka i form av kött etc så är det inte så illa så länge jag kan hålla ner den belastning som inte är nödvändig för att bedriva jakten. I Fredags sköt jag min första bock, en kula, och sen slängde jag upp den på axeln och gick hem. Det blir liksom inte så mycket miljövänligare kött än så. Skulle vara om jag använde pilbåge istället, men det är inte lagligt i Sverige.
Min tanke var inte att moralisera. Du får jag hur mycket du vill.
Jag undrade bara hur man resonerade när man har obotlig klimatångest.
Men sedan börjar du dra in motorsågar ...

Var det förresten inte tal om att tillåta pilbåge?

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
Arsozath sa:
Min tanke var inte att moralisera. Du får jag hur mycket du vill.
Jag undrade bara hur man resonerade när man har obotlig klimatångest.
Men sedan börjar du dra in motorsågar ...

Var det förresten inte tal om att tillåta pilbåge?

Med lån på banken ser man inte gärna värden gå förlorade på grund av granbarkborre och vindfällor. Alternativet mot motorsåg är att ta in skördare+skotare och då drar bränslekonsumptionen iväg. En motorsåg drar i förhållande väldigt lite bensin. Fram till i år har jag dessutom kört hem veden med hästen vilket dragit ner konsumtionen ytterligare, iaf i detta avseende. Sen kostar ju hästar en del också naturligtvis, förhoppningsvis går det ihop sig på något sätt. Jag försöker iaf.

Hur resonerar man när man inte har klimatångest?

Och Jo, det har debatterats om båge fram och tillbaka i flera år, men det är fortfarande förbjudet.

Det kommer aldrig att bli tillåtet att jaga med båge i Sverige. Det som skett är att jägarförbundet svängt och numera tydligen är försiktigt positiva. Detta har dock ingen som helst praktisk betydelse eftersom det är naturvårdsverket som bestämmer var man får och inte får jaga med. Naturvårdsverket kommer A-L-D-R-I-G att ändra sig.

Lycka till med att cykla genom staden med vapnen på ryggen i dagens Sverige. Den dagen du blir rånad på bössorna kommer du att få känna av riktig ångest till skillnad från din inbillade "klimatångest".

Bra förslag med vagn, vill du ta med egna tavlor o dyl så blir det lättare. Annars tror jag på keyboardväska som föreslogs ovan.

Jag är lärd att vapen som transporteras på/i fordon (bil, skoter, fyrhjuling osv) ska vara delade med väsentlig del avskiljd från vapnet. Utgå från det när du cyklar också. Vapenlagstiftningen kan ha ändrats men jag har inte hört något om det.

---
Angående pilbåge så anser jag som lite äldre jägare att det är helt knäppt. Att jaga innebär trots allt att döda ett djur och det ska göras så snabbt, effektivt och etiskt riktigt som möjligt (jo det finns en motsättning där men sånt är livet). Pilbåge är att lägga till en risk eller en svårighetsgrad som i mina ögon inte kan försvaras.

Jakt är varken sport eller underhållning. Jakt är till för att skaffa mat åt sig själv eller andra, eller för skogs och naturvård.

kaj a sa:
Jag är lärd att vapen som transporteras på/i fordon (bil, skoter, fyrhjuling osv) ska vara delade med väsentlig del avskiljd från vapnet. Utgå från det när du cyklar också. Vapenlagstiftningen kan ha ändrats men jag har inte hört något om det.
.
Så här står det på Polisens hemsida.

Ett vapen som förflyttas av innehavaren bör vara nedpackat i fodral. Magasinet bör vara uttaget ur vapnet. Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska skjutvapen delas och vital del tas med. Ett alternativ är att använda ett godkänt vapenlås.

Davey sa:
Luthman Photography sa:

Många i mitt lag skjuter med Norma Ecostrike. Det verkar funka bra på rådjuren och älgarna. Dom kostar dock det dubbla mot dom Norma Alaska eller Lapua Mega som jag använder.

Köpte en ask Ecostrike idag. Har tidigare bara använt Oryx, känns som om man kan vara lite snålare när man rensar kring skotthålen när det inte finns blyrester i köttet. Får se i helgen hur det blir.

Belker sa:
Lycka till med att cykla genom staden med vapnen på ryggen i dagens Sverige. Den dagen du blir rånad på bössorna kommer du att få känna av riktig ångest till skillnad från din inbillade "klimatångest".

Stad och stad, det är snarare en by. Alla känner alla mer eller mindre. Att bli rånad här är fan en bedrift. Som exempel på graden av kriminalitet så stod det för några veckor sedan i lokaldelen att en katt fått hälften av sin morrhår avklippta och att händelsen polisanmälts...

Vad får dig att tro att min klimatångest är inbillad?

Grannen hade obs på en halt råbock igår på min sida gränsen så det blev att försöka komma åt den nu på kvällen. Tog min gamla MTB och vapnet på ryggen. Ett par kilometer ut i skogen fungerar förstås helt oj, men är långt ifrån optimalt.

Arsozath sa:
Belker sa:

Stad och stad, det är snarare en by. Alla känner alla mer eller mindre. Att bli rånad här är fan en bedrift. Som exempel på graden av kriminalitet så stod det för några veckor sedan i lokaldelen att en katt fått hälften av sin morrhår avklippta och att händelsen polisanmälts...

Vad får dig att tro att min klimatångest är inbillad?

Grannen hade obs på en halt råbock igår på min sida gränsen så det blev att försöka komma åt den nu på kvällen. Tog min gamla MTB och vapnet på ryggen. Ett par kilometer ut i skogen fungerar förstås helt oj, men är långt ifrån optimalt.

Här i byn blir jag mer misstänksam om det smyger runt folk utan vapen på kvällarna.

JLarsson sa:
Davey sa:
Luthman Photography sa:

Köpte en ask Ecostrike idag. Har tidigare bara använt Oryx, känns som om man kan vara lite snålare när man rensar kring skotthålen när det inte finns blyrester i köttet. Får se i helgen hur det blir.

Det är väl den främsta anledningen bland mina kamrater vad jag förstått, Speciellt om man jagar och äter mycket vilt.
Jag fäller kanske 2 djur per år och har inte haft några problem med blyrester av dom kulor jag använder, så jag kör på med gott samvete.

Ok, då har utvecklingen gått framåt då. Alltid nåt.

Sen är det väl inte bara spridningen av bly vid skytte som man vill minska, framställningen är väl inte helt hälsosam heller.

Tillbaka
Topp