Hur får man en punkalagning att hålla?

I terrängen lagar jag definitivt inte.
Min barn punkar bara i undantagsfall. Jag gjorde när jag var barn och när farsan var trött på det så fick jag laga själv. Ny slang hörde jag nog aldrig nåt om.

Vad jag fick höra från en cykelbutik så är att byta slang enda alternativet, tyvärr. Detta pga slangarna är av annan material bla bla bla bla bla.
Hållbart är det väl inte i längden dock.

om ungarna ständigt får punkteringar byter man gärna till mer motståndskraftiga däck?

att priset på slangarna är lågt gör det enligt mig inte mer rätt eller etiskt att kassera dem för något så simpelt som en punka.
Nu är det oftast ”pinch”-punka det handlar om i samband med hopp eller stigstök och då hjälper inte däcken så mycket. Slanglöst (eller högre däcktryck) hade ju hjälpt men eftersom barn växer ur cyklar så pass fort har det inte blivit av. En av sönerna har nu en vuxencykel utan slang som aldrig får punka och den yngre går snart samma väg.

Om du tycker jag är oetisk som kasserar några hekto gummi så är det väl så. Själv resonerar jag som så att eftersom jag aldrig flyger, kör minimalt med bil, hugger egen ved i skogen, producerar egen solel, köper begagnat när det är möjligt och lagar allt som går för att slippa kasta bort, kan jag med gott samvete byta ut några cykelslangar istället för att laga.

Nu är det oftast ”pinch”-punka det handlar om i samband med hopp eller stigstök och då hjälper inte däcken så mycket. Slanglöst (eller högre däcktryck) hade ju hjälpt men eftersom barn växer ur cyklar så pass fort har det inte blivit av. En av sönerna har nu en vuxencykel utan slang som aldrig får punka och den yngre går snart samma väg.

Om du tycker jag är oetisk som kasserar några hekto gummi så är det väl så. Själv resonerar jag som så att eftersom jag aldrig flyger, kör minimalt med bil, hugger egen ved i skogen, producerar egen solel, köper begagnat när det är möjligt och lagar allt som går för att slippa kasta bort, kan jag med gott samvete byta ut några cykelslangar istället för att laga.
det låter som du i själ och hjärta är en punkalagare ändå:) mer centralt är väl att se till att det inte blir alltför mycket punka? så du hinner med vara mer miljöetisk på dina andra håll.

Hejsan

Ja, hur får man en punkalagning att sitta kvar nu för tiden?

Förr i världen så lagade man punkan och sen var det bra med det.

Senast i förmiddags lagade jag tre punkteringar på mina söners cyklar. De cyklade iväg och kom tillbaka med punkteringar igen.
Alla tre lapparna läckte och det var bara att dra av dem som klistermärken från slangarna. Limmet verkade inte ha fäst ordentligt vare sig på slang eller på lappar.

Lagelappar i plastask med blå ettikett från Sportson. Och jo då, jag vet hur man lagar en punktering, eller rättare sagt, jag visste.

Hur sjutton gör man nu för tiden, för att få en lagning att hålla? Detta är ju inte första gången.

Slanglöst är inte ett alternativ i detta fallet. Det har jag på två av mina egna fyra cyklar.

Tack!
mina håller, jag köpte sådana klassiska lappar med en metalfolie på ena sidan man river bort o så vanligt lagningslim från lokala handlaren. vad jag gör är att jag kladdar på rejält med lim o sedan på med lappen, därefter har jag en tvinn som klämmer ihop o så låter jag det vara så någon timme. av alla gånger jag lagat slangar så har det hållt alla gånger UTOM när jag haft för liten slang på för stor fälg, då lossar det. Jag säger inte du har det, men jag vill ha det sagt

det låter som du i själ och hjärta är en punkalagare ändå:) mer centralt är väl att se till att det inte blir alltför mycket punka? så du hinner med vara mer miljöetisk på dina andra håll.
Haha, ja du har helt rätt i att jag jag nog är en punkalagare egentligen. Jag är nog en "allt möjligt"-lagare men jag fick nog av att laga slang i samband med att jag själv gick över till slanglöst.

Det där med för tunna räserslangar eller att det inte går att laga räserslang kan bero på att man har köpt latexslang, de går inte att laga med vanliga lappar och solution.

de går fullständigt utmärkt att laga med vanliga lappar och solution, betydligt enklare än butylslang eftersom de knappt behöver slipas. och lappen skall sättas på tidigare, innan limmet riktigt torkat, eftersom latexslangen är porös i ytan.

Det där med för tunna räserslangar eller att det inte går att laga räserslang kan bero på att man har köpt latexslang, de går inte att laga med vanliga lappar och solution.
Jag upplever att det är tvärtom. Latexslangarna är synnerligen lättlagade med solution och laglapp (när jag var liten gick det också utmärkt med en bit klippt av en annan latexslang istället för laglapp). Det är inte de slangarna som tråden handlar om utan nutida butylslangar där det känns lite som hit or miss.

Vet inte om det spelar in, i att man inte lagar racer-slangar, att man väljer billiga slangar. Sån är jag i alla fall: Dyra däck, men billiga slangar.

jo de är bra till mycket. du kunde lagt till packningsmaterial, stänklappar, och skydd för kabellås.

trots all jag konsekvent lagar mina punkor uppstår ett litet förråd av kasserade slangar. de lever inte för evigt trots lagningslappar. får tas ur användning t ex på grund av sprickor i gjutningar och att ventilen släpper från slangen. och någon gång för stor skada. men en slang har jag igång sedan den cykeln var ny 1968.
Snyggt! Jag brukar cutta upp mina punkaslangar till gummisnoddar.
Utav en Continental light race får jag ut ca 2 200 gummisnoddar om jag cuttar tunnt.

Jag upplever att det är tvärtom. Latexslangarna är synnerligen lättlagade med solution och laglapp (när jag var liten gick det också utmärkt med en bit klippt av en annan latexslang istället för laglapp). Det är inte de slangarna som tråden handlar om utan nutida butylslangar där det känns lite som hit or miss.
Ok, de råd och tips jag läst om lagningar är att just latexslangar inte går att laga med solution. Jag har aldrig testat pga det och att jag alltid lagat slang.

Ok, de råd och tips jag läst om lagningar är att just latexslangar inte går att laga med solution. Jag har aldrig testat pga det och att jag alltid lagat slang.
nu vet du bättre till nästa gång:) har lagat stort antal punka med vanliga lappar och vanlig solution. tricket som sagt att trycka på lappen relativt tidigt.

sen kan det ju vara intressant att fundera kring hur naysayers har alltför lätt att komma upp med dylik desinformation. och de som inte sitter inne med korrekt info har tendens att lita på den, och intet ont anande till och med sprida den. kanske för den kommer från folk som du skulle lita på i andra sammanhang.

vet inte hur många gånger i livet jag fått reda på att 'det där är omöjligt'. ofta mekaniska lösningar på diverse problem. minns cykelrelaterat en gång när jag var i ungdomen och jag fick beskedet av en annars högutbildad mekaniker att det där att sätta ett tredje drev på ett torpedo växelnav inte var tekniskt möjligt. det var det förstås, och ganska lätt till och med. det fortsatte sedan upp till sex drev på samma nav?

Latex vulkar ihop med laglappen m h a solution. Det går inte att riva av lappen efteråt. Extremt lättlagat och går att lita på!

Har inga problem med Biltemas kit.
Rugga slangen.
På med solution låt torka 5-7 min
Peta dit lappen och håll tryck och gnugga en stund

Dom sitter då för mig iaf.

Har också kört med Biltemas kit, men ville ha tag på lösa solutionstuber och lappar i lite olika storlekar då det ibland behöver lagas annat än cykelslangar. Letade runt men hittade inget vettigt så det blev Amazon till slut för både lappar och solution, funkar kanon att laga med, lite större tuber n o biltemas kit, och 3 ark med lappar i olika storlekar, typ 30 st av varje storlek för inte alls så mycket pengar.

Inget fel på Biltemas kit, tycker jag, funkar som det ska och går att få tag i nästan när som helst. Oerhört smidig lagning av latexslang, funkar även på butyl men kräver lite mera omsorg.

Fick punktering under senaste turen och det tog tre lagningsförsök innan slangen höll luften, kändes för riskabelt att kanske stå 40-50 mil från hem med en obrukbar cykel så jag vände hem istället. Kollade nu och lappen gick ganska enkelt att riva av. Att dyra lättviktsslangar inte går att laga borde stå i köpinformationen tycker jag, i framtiden kommer jag ha åtminstone en eller kanske två extra standardslangar med i packningen plus då en lagningssats.

Rema Tip Top, som andra sagt. Jag hade bara dåliga erfarenhet med andra märke.

PS. Försöker just nu hitta en plats i Storstockholm där de säljer just Rema Tip Top utan framgång.
Har som intryck att den sparsamme/etisk/sunt förnuft punkalagare får nöja sig med de skitiga Biltema eller Dectahlons egna varumärke medan elitmotionären skiter i att laga punka.

Rema Tip Top, som andra sagt. Jag hade bara dåliga erfarenhet med andra märke.

PS. Försöker just nu hitta en plats i Storstockholm där de säljer just Rema Tip Top utan framgång.
Har som intryck att den sparsamme/etisk/sunt förnuft punkalagare får nöja sig med de skitiga Biltema eller Dectahlons egna varumärke medan elitmotionären skiter i att laga punka.
Jag skulle säga att jag har kört med både Biltemas och Decathlons lagningskitt och visst, det är lite krångligare på butylslang med båda vs Latex men det går utmärkt att laga med lite finess. Dock inget jag frivilligt ståendes i vägdiket utan det är i med en ny slang och cykla vidare, skiter det sig så har jag snabblagingslappar som "funkar över dagen" men lossnar när slangen plockas ut.

Än så länge har jag inte fått "slut" på slang i sadelväskan. Kör faktiskt med 2x Tubolito S-road och en Latex i sadelväskan numera iom plastslangarna tar så lite plats så går de gott att ta med två.

Något ordentligt lagingskitt stannar dock hemma, orkar nog aldrig hålla på och vulka ute på vägarna, tar för lång tid att låta lösningsmedlet torka till.

Jag har ruttnat på kassa lappar och kör med tubeless-vätska och om det inte hjälper byter jag till ny slang
Exakt, jag kör enbart med tubeless för att det är så himla miljövänligt. lögn Däremot är jag lite osäker på hur man bäst lagar ett punkterat däck som senare fylls med just tubeless gucka. Den här lösningen med små gummikorvar man trycker i är jag skeptisk till för racerdäck men säkert toppen för mtbdäck.

Lagade en billig (butyl?) slang från Kenda igår.
Använde Biltemas reparationskit.
Funkade precis som jag minns det från "förr".
Sandpappra, smeta på solution, låt torka, på med lappen och gnugga så det blev lite varmt.
Sitter som berget, och slangen håller tätt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp