Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det oftast ”pinch”-punka det handlar om i samband med hopp eller stigstök och då hjälper inte däcken så mycket. Slanglöst (eller högre däcktryck) hade ju hjälpt men eftersom barn växer ur cyklar så pass fort har det inte blivit av. En av sönerna har nu en vuxencykel utan slang som aldrig får punka och den yngre går snart samma väg.om ungarna ständigt får punkteringar byter man gärna till mer motståndskraftiga däck?
att priset på slangarna är lågt gör det enligt mig inte mer rätt eller etiskt att kassera dem för något så simpelt som en punka.
dock finns där en arbetsmiljöaspekt som vi hemmapulare knappast drabbas av?Vad jag fick höra från en cykelbutik så är att byta slang enda alternativet, tyvärr. Detta pga slangarna är av annan material bla bla bla bla bla.
Hållbart är det väl inte i längden dock.
det låter som du i själ och hjärta är en punkalagare ändå:) mer centralt är väl att se till att det inte blir alltför mycket punka? så du hinner med vara mer miljöetisk på dina andra håll.Nu är det oftast ”pinch”-punka det handlar om i samband med hopp eller stigstök och då hjälper inte däcken så mycket. Slanglöst (eller högre däcktryck) hade ju hjälpt men eftersom barn växer ur cyklar så pass fort har det inte blivit av. En av sönerna har nu en vuxencykel utan slang som aldrig får punka och den yngre går snart samma väg.
Om du tycker jag är oetisk som kasserar några hekto gummi så är det väl så. Själv resonerar jag som så att eftersom jag aldrig flyger, kör minimalt med bil, hugger egen ved i skogen, producerar egen solel, köper begagnat när det är möjligt och lagar allt som går för att slippa kasta bort, kan jag med gott samvete byta ut några cykelslangar istället för att laga.
mina håller, jag köpte sådana klassiska lappar med en metalfolie på ena sidan man river bort o så vanligt lagningslim från lokala handlaren. vad jag gör är att jag kladdar på rejält med lim o sedan på med lappen, därefter har jag en tvinn som klämmer ihop o så låter jag det vara så någon timme. av alla gånger jag lagat slangar så har det hållt alla gånger UTOM när jag haft för liten slang på för stor fälg, då lossar det. Jag säger inte du har det, men jag vill ha det sagtHejsan
Ja, hur får man en punkalagning att sitta kvar nu för tiden?
Förr i världen så lagade man punkan och sen var det bra med det.
Senast i förmiddags lagade jag tre punkteringar på mina söners cyklar. De cyklade iväg och kom tillbaka med punkteringar igen.
Alla tre lapparna läckte och det var bara att dra av dem som klistermärken från slangarna. Limmet verkade inte ha fäst ordentligt vare sig på slang eller på lappar.
Lagelappar i plastask med blå ettikett från Sportson. Och jo då, jag vet hur man lagar en punktering, eller rättare sagt, jag visste.
Hur sjutton gör man nu för tiden, för att få en lagning att hålla? Detta är ju inte första gången.
Slanglöst är inte ett alternativ i detta fallet. Det har jag på två av mina egna fyra cyklar.
Tack!
Haha, ja du har helt rätt i att jag jag nog är en punkalagare egentligen. Jag är nog en "allt möjligt"-lagare men jag fick nog av att laga slang i samband med att jag själv gick över till slanglöst.det låter som du i själ och hjärta är en punkalagare ändå:) mer centralt är väl att se till att det inte blir alltför mycket punka? så du hinner med vara mer miljöetisk på dina andra håll.
Jag upplever att det är tvärtom. Latexslangarna är synnerligen lättlagade med solution och laglapp (när jag var liten gick det också utmärkt med en bit klippt av en annan latexslang istället för laglapp). Det är inte de slangarna som tråden handlar om utan nutida butylslangar där det känns lite som hit or miss.Det där med för tunna räserslangar eller att det inte går att laga räserslang kan bero på att man har köpt latexslang, de går inte att laga med vanliga lappar och solution.
Snyggt! Jag brukar cutta upp mina punkaslangar till gummisnoddar.jo de är bra till mycket. du kunde lagt till packningsmaterial, stänklappar, och skydd för kabellås.
trots all jag konsekvent lagar mina punkor uppstår ett litet förråd av kasserade slangar. de lever inte för evigt trots lagningslappar. får tas ur användning t ex på grund av sprickor i gjutningar och att ventilen släpper från slangen. och någon gång för stor skada. men en slang har jag igång sedan den cykeln var ny 1968.
Ok, de råd och tips jag läst om lagningar är att just latexslangar inte går att laga med solution. Jag har aldrig testat pga det och att jag alltid lagat slang.Jag upplever att det är tvärtom. Latexslangarna är synnerligen lättlagade med solution och laglapp (när jag var liten gick det också utmärkt med en bit klippt av en annan latexslang istället för laglapp). Det är inte de slangarna som tråden handlar om utan nutida butylslangar där det känns lite som hit or miss.
nu vet du bättre till nästa gång:) har lagat stort antal punka med vanliga lappar och vanlig solution. tricket som sagt att trycka på lappen relativt tidigt.Ok, de råd och tips jag läst om lagningar är att just latexslangar inte går att laga med solution. Jag har aldrig testat pga det och att jag alltid lagat slang.
Latex vulkar ihop med laglappen m h a solution. Det går inte att riva av lappen efteråt. Extremt lättlagat och går att lita på!Ok, de råd och tips jag läst om lagningar är att just latexslangar inte går att laga med solution. Jag har aldrig testat pga det och att jag alltid lagat slang.
Jag skulle säga att jag har kört med både Biltemas och Decathlons lagningskitt och visst, det är lite krångligare på butylslang med båda vs Latex men det går utmärkt att laga med lite finess. Dock inget jag frivilligt ståendes i vägdiket utan det är i med en ny slang och cykla vidare, skiter det sig så har jag snabblagingslappar som "funkar över dagen" men lossnar när slangen plockas ut.Rema Tip Top, som andra sagt. Jag hade bara dåliga erfarenhet med andra märke.
PS. Försöker just nu hitta en plats i Storstockholm där de säljer just Rema Tip Top utan framgång.
Har som intryck att den sparsamme/etisk/sunt förnuft punkalagare får nöja sig med de skitiga Biltema eller Dectahlons egna varumärke medan elitmotionären skiter i att laga punka.
Exakt, jag kör enbart med tubeless för att det är så himla miljövänligt. lögn Däremot är jag lite osäker på hur man bäst lagar ett punkterat däck som senare fylls med just tubeless gucka. Den här lösningen med små gummikorvar man trycker i är jag skeptisk till för racerdäck men säkert toppen för mtbdäck.Jag har ruttnat på kassa lappar och kör med tubeless-vätska och om det inte hjälper byter jag till ny slang
Står Rema Tip Top på mina satser men det räckte inte till den här slangen.Rema Tip Top, som andra sagt. Jag hade bara dåliga erfarenhet med andra märke.
Har du följd mina instruktioner?Står Rema Tip Top på mina satser men det räckte inte till den här slangen.
Har inte bensin med mig när jag är ute på cykeltur, så nej.Har du följd mina instruktioner?
Då så. Får du väl köra slanglöst när du cyklar.Har inte bensin med mig när jag är ute på cykeltur, så nej.
Hur långa är dina cykelturer eventligen???kändes för riskabelt att kanske stå 40-50 mil från hem med en obrukbar cykel så jag vände hem istället.