Hur får man jackan att bli som gamla kallingar?

Oggler

Aktiv medlem
När jag var liten så minns jag att det då och då hände att resåren i kallingarna gav upp totalt. Det liksom knastrade när man drog i resåren sedan föblev den uttänjd. Troligen hade morsan tvättat dem för varmt eller nått?

Nu är det så att jag har en del cykeljackor med resår i midjan. Resåren sitter åt för hårt tycker jag. Jackan glider upp och sätter sig vid naveln när jag istället vill att den ska hänga ner över stussen en bit.

Hur får man resåren att bli lite slappare? Det går inte att klippa den eftersom resåren sitter fastsydd hela vägen med någon slags overlock-söm. Vad ska man prova? Koka jackan? det har jag inte vågat ännu. kan man ta till nån kemikalie som angriper elastanet?

Fram med bra ideer nu! Tillverkarna har naturligtvis lagt mkt krut på att resåren ska hålla sig.

johan44

Aktiv medlem
ozon är grejjen, bryter ner materialet i resåren. Riktiga bilsanerare tror jag har ozongeneratorer för att sanera kräkta bilar, finns också att köpa.

fredrikw

Aktiv medlem
Det mesta som dödar resår, dödar nog också den eventuella funktion som din cykeljacka har. Kan det vara så att du har köpt en för liten jacka?

Oggler

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Förlåt, men min första tanke då jag läste
> rubriken var att du ska köra utan bakskärm i
> lera, då blir jackan som dina gamla kallingar...
>
> Men seriöst så är det bara att ta fram
> symaskinen, så svårt är det inte.

Haha, den var bra!

Faktum är att jag tycker det är ganska svårt att sy om. Ofta är det trassliga material och man måste sprätta hela nederkanten på jackan. Det elastiska är så ända in i bängen ihopsytt med tyget så det är nästan enklare att klippa bort hela skiten och sy dit en ny nederkant på jackan.

Jag hade hoppats på att någon kom med det ultimata knepet. Hur man åldrar resår i expressfart.

rikard

Ny medlem
resåren är förmodligen av någon gummivariant och de blir kortare av värme.

Ozon eller UV-ljus tror jag dödar den snabbast. Skall du sy om den så kanske det räcker med att sy dit ett par kilar i sidorna, då blir det mindre sprätta.

ratatosk

Ny medlem
Fota den o visa. Är det sån resår som är på tex nederkanten av cykelbyxor, där gummitrådarna är synliga? Isf kan du ju gå på dem med en sprättare.

Oggler

Aktiv medlem
Att sy in kilar var ett bra tips. Jag måste undersöka möjligheterna.

Att minska midjemåttet är en sämre ide. Det är ju den smala midjan som är problemet. Det är ju därför jackan glider upp.

Little Stereo

Ny medlem
Oggler skrev:
> Att sy in kilar var ett bra tips. Jag måste
> undersöka möjligheterna.
>
> Att minska midjemåttet är en sämre ide. Det är
> ju den smala midjan som är problemet. Det är ju
> därför jackan glider upp.
---------------------
Ditt midjemått, inte jackans... :) T

Oggler

Aktiv medlem
> Ditt midjemått, inte jackans... :) T

Jag syftar på min midja. Om jag hade lite kagge som på bilden längre upp i tråden så vore det här inte ett problem. Men jag är som smalast någon stans strax under naveln. Och där hamnar jackan resåren tillslut.

rikard

Ny medlem
Oggler skrev:
> > Ditt midjemått, inte jackans... :) T
>
> Jag syftar på min midja. Om jag hade lite kagge
> som på bilden längre upp i tråden så vore det
> här inte ett problem. Men jag är som smalast
> någon stans strax under naveln. Och där hamnar
> jackan resåren tillslut.

Den typen av problem är inget som vi känner till här på happy.

mamme1

Aktiv medlem
Stork skrev:
> Bara rubriken på denna tråd får ju den att
> passa under "Läsvärt"

Är det något Freudianskt med att jag hela tiden läser "Hur får man jackan att bli som gamla killingar"?

Mange.

Aktiv medlem
kardborreband, ena halvan över röven och andra halvan i jackan, dubbelhäftande textiltejp borde funka. eller applicera nya silikon grepp pluttar som sitter i midjan på alla mina cykeljackor/tröjor

Vic

Aktiv medlem
mamme1 skrev:
> Är det något Freudianskt med att jag hela tiden
> läser "Hur får man jackan att bli som gamla
> killingar"?

Sluta förneka det nu Mamme, du vet att du vill ha en get!

Atlas

Aktiv medlem
Grebbel_ skrev:
> Kylspray bord göra susen.

Smart!
in i frysen och sedan stretcha fullt.

mamme1

Aktiv medlem
Vic skrev:

> Sluta förneka det nu Mamme, du vet att du vill ha
> en get!

Så kan det inte vara, jag cyklar varken tillräckligt långt eller fort för att ha såna böjelser!

Gurra

Aktiv medlem
Jag tänkte "genomskinliga och lukta kiss" när jag läste rubriken..

Prova spänna upp den till max ett par dagar kanske?

Oggler

Aktiv medlem
lave skrev:
> Strykjärn samtidigt som du drar ut resåren. Det
> funkar och du förstör inte resten av jackan
> heller.

Faktum är att detta har jag provat på en annan jacka. Syntettyget smälte direkt. Resåren förblev intakt.

Det där med kyla låter intressant. Men det kanske behövs lite lägre temp än vad man åstadkommer i en vanlig hushållsfrys.

Scott tokig

Ny medlem
Oggler skrev:
> > Ditt midjemått, inte jackans... :) T
>
> Jag syftar på min midja. Om jag hade lite kagge
> som på bilden längre upp i tråden så vore det
> här inte ett problem. Men jag är som smalast
> någon stans strax under naveln. Och där hamnar
> jackan resåren tillslut.

Öh men det är ju där en cykeljacka skall sitta? Högt på höfterna... Inte nere på ryggen.

Oggler

Aktiv medlem
Scott tokig skrev:
> Öh men det är ju där en cykeljacka skall sitta?
> Högt på höfterna... Inte nere på ryggen.

Varför är då jackorna skurna som de är? Längre i bak. Om de ska sitta som en liten baskettopp så skulle de ju kunna vara mkt kortare.

Oggler

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Ta nu inte detta på fel sätt Oggler, men är det
> någon cykelpryl som du inte har problem med?

...allt går att optimera :)

CHippe

Ny medlem
fredrikw skrev:
> Ta nu inte detta på fel sätt Oggler, men är det
> någon cykelpryl som du inte har problem med?

...allt går att optimera :)
Det var evigheter sedan men hur gick det?
Står inför samma problem och vill få ett resårband slappt. Det är ju små gummisnoddstrådar som borde ge med sig med rätt ämne, värme eller kyla.

Oggler

Aktiv medlem
Mern vad kul att den här tråden dök upp igen. Igår slängde jag ett par gamla kallingar som knastrade i resåren.

Jackan som föranledde den här tråden för 9 år sedan har jag kvar. Jag använder den ibland. Men det är fortfarande samma problem. Den sitter åt i avslutet. Och den vill hela tiden sakta men säkert krypa upp dit midjan är som smalast. Närmligen i navelhöjd.

Om det här med resår i midjan skulle fungera på riktigt. Då skulle ju inte bältet i brallorna funka. Man kan ju inte ha en "resår" i brallorna för att hålla dem uppe. Och samtidigt ha en resår i jackan för att hålla den nere. Jag vill hävda att det är något fel här redan på det teoretiska planet.

/O

-****-

Medlem
Mern vad kul att den här tråden dök upp igen. Igår slängde jag ett par gamla kallingar som knastrade i resåren.

Jackan som föranledde den här tråden för 9 år sedan har jag kvar. Jag använder den ibland. Men det är fortfarande samma problem. Den sitter åt i avslutet. Och den vill hela tiden sakta men säkert krypa upp dit midjan är som smalast. Närmligen i navelhöjd.

Om det här med resår i midjan skulle fungera på riktigt. Då skulle ju inte bältet i brallorna funka. Man kan ju inte ha en "resår" i brallorna för att hålla dem uppe. Och samtidigt ha en resår i jackan för att hålla den nere. Jag vill hävda att det är något fel här redan på det teoretiska planet.

/O
Hängslen löser ditt problem. Används "upp och ned". Märkligt att ingen på 9 år föreslagit det.😂

CHippe

Ny medlem
Ganska rolig tråd faktiskt :)

Jag kollade på det kraftiga resårband som sitter i min jacka och det är små små gummitrådar vävda tillsammans med nylon. Såg att man kan expandera gummi med t-grön tex men det är också reversibelt vilket får mig att tveka. Värme som nämnts krymper gummi och kyla expanderar vilket är kul då det normalt är tvärt om. Läste dock att man kan lägga en fuktig duk över och sedan stryka vilket tydligen ändå ska öka stretchlängden. Jag vill ta bort stretchen helt så det blir till att sprätta upp.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer